Vulpen gemaakt zonder Kit.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het begint er inderdaad op te lijken. Moet nog wel de werkvolgorde wijzigen. Het is lastig om de lak wel op het hout maar niet op het eboniet te krijgen. Dus eerst lakken en dan lijmen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Voormalig vulpenliefhebber hier (tegenwoordig schrijf ik niet zo veel meer), heel mooi! Zelf geen fan van cartridges, omdat dat de keuze aan inkt wat beperkt, en converters is een beetje een geprul (m.i.). Je vertelde dat het geen kit is, past die kroon en inkttransport gewoon in een rond gat? Zit daar ook iets van een o-ring voor afdichting omheen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Prachtig gedaan, die vulpen. Respect voor het zelf maken.
Hoe heb je de schroefdraden gemaakt?

PS: de pen verdient betere foto's


groeten

Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Voormalig vulpenliefhebber hier (tegenwoordig schrijf ik niet zo veel meer), heel mooi! Zelf geen fan van cartridges, omdat dat de keuze aan inkt wat beperkt, en converters is een beetje een geprul (m.i.). Je vertelde dat het geen kit is, past die kroon en inkttransport gewoon in een rond gat? Zit daar ook iets van een o-ring voor afdichting omheen?
Dit is het deel wat ik gekocht heb. Beaufort Ink - Bock standard size 5 fountain pen nibs (type 180)
Er zijn er die dat ook maken maar dat ga ik niet doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Prachtig gedaan, die vulpen. Respect voor het zelf maken.
Hoe heb je de schroefdraden gemaakt?

PS: de pen verdient betere foto's


groeten

Ornament
Inwendige schroefdraad voor de Nib m6.4x0.8 Om de nib in het huis te monteren m10x0.75 Deze laatste als snijplaat. Dan voor de body Inwendig m10x0.75 Tap en uitwendig m13x0.8 triple start.
Voor de dop een tap m13x0.8 triple start. Best wat rare maten.
Als gemaakt met handtappen en snijplaten op de houtdraaibank. Ik heb alles tussen de centers gedraad. Want met een mandrell kom ik nooit recht uit.

Ja met de foto's moet ik aan de slag.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Inwendige schroefdraad voor de Nib m6.4x0.8 Om de nib in het huis te monteren m10x0.75 Deze laatste als snijplaat. Dan voor de body Inwendig m10x0.75 Tap en uitwendig m13x0.8 triple start.
Voor de dop een tap m13x0.8 triple start. Best wat rare maten.
Kies je die zelf, of zijn dat maten die hard gekoppeld zijn aan de hardware die je gebruikt?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Inwendige schroefdraad voor de Nib m6.4x0.8 Om de nib in het huis te monteren m10x0.75 Deze laatste als snijplaat. Dan voor de body Inwendig m10x0.75 Tap en uitwendig m13x0.8 triple start.
Voor de dop een tap m13x0.8 triple start. Best wat rare maten.
Als gemaakt met handtappen en snijplaten op de houtdraaibank. Ik heb alles tussen de centers gedraad. Want met een mandrell kom ik nooit recht uit.

Ja met de foto's moet ik aan de slag.
Dank je voor de toelichting, Wim.

Dat zijn best veel specifieke gereedschappen die ervoor nodig zijn.

groeten

Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Kies je die zelf, of zijn dat maten die hard gekoppeld zijn aan de hardware die je gebruikt?
Henk bij deze pennen gebruik je zo min mogelijk hardware. Alleen de punt/nib Die m6.4 zit vast aan de nib die je kiest voor elk merk en type heb je een andere tap nodig. De overige kan je zelf kiezen maar je moet wel rekening houden met wanddiktes. Zoveel speling heb je niet.
Voor de m10x0.75 voor ook vaak m10 x1 gebruikt dat is een keuze. De triple start tappen en snijplaten zijn ook in meerdere maten verkrijgbaar. M13 schijnt de meest gebruikte te zijn en die heb ik dus een tijdje geleden besteld. Ik zal wel een paar keer nadenken of ik daar nog meer maten van ga bestellen. Dit soort speciaals kost een hoop. Verder heb ik bij HBM machines een tap/snijset gekocht waar heel veel inzit ook m13 maar dan draai je heel veel keren voordat de dop vastzit.
Verder zal ik eens kijken of ik messingbuis kan kopen met een inwendige diameter van 12 mm dus iets van 14x1mm dat is een stuk eenvoudiger dan uit eboniet een buis te draaien. De vraag is of de schroefdraad dan voldoende is. Heb 12.2 mm inwendig nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dank je voor de toelichting, Wim.

Dat zijn best veel specifieke gereedschappen die ervoor nodig zijn.

groeten

Ornament
Ja als je de meest voorkomende maten allemaal wil hebben loop je erop leeg. Ik heb dus maar een triplestart setje en 2 tappen voor twee maten nibs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.