Vragen over een hoge boekenkast

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.479
1.258
Ulvenhout
Ik ben gevraagd om een tweetal boekenkasten te maken in (waarschijnlijk) eik fineer. Klant wil graag dat vrijwel de volledige hoogte van de kamer wordt benut, terwijl er een beperking is qua breedte.
De ene kast wordt 600mm breed, de andere 700mm. Hoogte van beide kasten wordt ongeveer 2700mm. Nu vind ik die verhoudingen niet direct heel tof, maar het zou wel kunnen en uiteraard wordt de kast gefixeerd aan de muur tegen omvallen. Onderin komen eerst 3 lades, daarna open planken waar boeken op komen. Dat geeft mij hoofdbrekens.
Schermafbeelding 2026-01-05 om 18.40.58.png

De overspanning van 560mm en 660mm is te groot voor 19mm gefineerd MDF, zeker wanneer er boeken op komen. Het zou wel kunnen als ik iedere plank voorzie van een tussenstijl, dan wordt het eigenlijk een soort vakkenkast.

Schermafbeelding 2026-01-05 om 18.40.20.png

Andere optie die hier vaker voorkomt is het maken van een holle plank door 2 dunnen lagen met regels ertussen. Een soort torsion-box. Probleem is dat ik dan waarschijnlijk dikker uitkomt dan 19mm en daardoor ook de zijwanden dikker moet gaan uitvoeren. En 22mm MDF gefineerd met eik is meteen 2 keer zo duur als 19mm.
Wellicht is het überhaupt beter om iets dikker materiaal te gebruiken voor een iets robuustere uitstraling, maar dat geeft meteen een ander kostenplaatje...

Misschien kan ik de zijwanden van gefineerde plaat maken en de planken van eiken timmerpanelen? Volgens de Sagulator zou dat acceptabel moeten zijn en hoef ik geen extra ondersteuning toe te passen.

Of hebben jullie nog andere opties waar ik niet aan heb gedacht?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
Klein-Brabant, Vlaanderen
vakkenkast is niet esthetisch

overspanning kan je deels opvangen door de regels in de achterwand te verankeren
koekjes, schroeven, enz
zelf zou ik het met zeta clamex doen (vooral omdat ik die heb)

fineer wordt waarschijnlijk op mdf gezet
dat heeft weinig stevigheid
timmerpanelen zijn steviger
als je dan toch voor massief gaat, kan je de kopse kanten van de stijlen in hetzelfde eik maken

volledige hoogte ?
dan maak ik de kast 2 cm minder hoog dan het plafond, en zet daar keukenpoten onder
die kan ik -0,5 en + 2,0 cm verstellen
in mekaar zetten, tegen de muur duwen, en dan hoger stellen
onderaan komt een plint
je kan het front van de onderste lade bijna tot tegen de grond laten komen, zodat de plint praktisch volledig verborgen is

• Leuk
Waarderingen: mink en Henk H

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.474
1.166
Enschede, Twente
Aangezien het toch gefineerd wordt, lijkt het me beter om multiplex te gebruiken voor de planken (horizontale delen). Ander punt: uit esthetisch oogpunt is bij deze hoogte het wellicht beter om het karkas in 22 mm uit te voeren en de planken in de standaard 19.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.352
557
hilversum
Of geen Mdf als basis nemen of zelf fineren met massief kopse kanten voor extra stevigheid.
Kan ook mixen mdf stijlen en massief planken etc.
Of Mdf planken met een hogere kopkant van massief.(soort L vorm )

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
239
83
Mesch
Kan je geen multiplex kopen met eiken fineer? Dat is denk ik steviger dan gefineerd MDF.

Of in plaats van fineer aan voor/achterzijde een stuk massief eiken?

Een andere optie is wellicht om aan de voorzijde en achterzijde van iedere plank een lijst te maken van massief eiken die iets hoger is dan de plank. Als je de regel aan de voorzijde aan de onderzijde laat uitsteken en aan de achterzijde aan de bovenzijde heb je meteen een aanslag zodat de boeken niet tegen de achterwand staan

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
135
70
Wezep
Of geen Mdf als basis nemen of zelf fineren met massief kopse kanten voor extra stevigheid.
Kan ook mixen mdf stijlen en massief planken etc.
Of Mdf planken met een hogere kopkant van massief.(soort L vorm )
Zou ook denk ik kiezen voor de kopkant die wat dikker is. Eventueel zelfs geen mdf maar multiplex.
Het is overigens een boekenkast dus 20 tot 25cm diep?
Iets dikkere achterwand en de planken van achter ook ondersteunen of met een latje of met schroeven door achterwand.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.479
1.258
Ulvenhout
22mm multiplex met eik gefineerd is weinig gangbaar en zal waarschijnlijk de hoofdprijs kosten. 19mm gefineerd multiplex is al €300 excl BTW. per plaat.
De kast helemaal kamerhoog heeft niet mijn voorkeur, ik wil hem hier in de werkplaats in elkaar zetten dus hij zal ter plekke moeten worden gekanteld. Met 2cm speling kom ik dan tegen het plafond aan.

Ik kan proberen om alle delen 'hol' te maken zoals in dit topic is beschreven.
Dan gebruik je wel MDF, maar is het flink verstevigd.

Ik zie bijvoorbeeld 12mm MDF met eik waardoor ik met latjes ertussen mooi rond de 40 a 50mm dikte uit kan komen.

Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
677
167
Dat is zeker waar. Bij de 600 kast houd je dan 270mm breedte over per vak

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
Klein-Brabant, Vlaanderen
De kast helemaal kamerhoog heeft niet mijn voorkeur, ik wil hem hier in de werkplaats in elkaar zetten dus hij zal ter plekke moeten worden gekanteld. Met 2cm speling kom ik dan tegen het plafond aan.
niet ter plekke in mekaar zetten = in zijn geheel vervoeren

je kan hem een aantal cms minder hoog dan het plafond maken + ter plekke er een balk onderschuiven die je opspiet

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.985
666
Hoe diep zijn de leggers? Met 560 en 660 mm overspanning en maar 200 a 250 mm diepte lijkt me een bijkomende bevestiging door de rug nog wel iets waar ik voldoende vertrouwen in zou hebben?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.479
1.258
Ulvenhout
Hoe diep zijn de leggers? Met 560 en 660 mm overspanning en maar 200 a 250 mm diepte lijkt me een bijkomende bevestiging door de rug nog wel iets waar ik voldoende vertrouwen in zou hebben?
Ik ging in de tekening gemakshalve uit van 300mm diepte, maar als ik hier wat boeken opmeet zou 250 à 270mm ook prima kunnen.
Maar dan moet ik er nog over denken of een lade met zo weinig slag wel zin heeft.... Kan dan beter een deurtje maken

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
337
133
Mdf eiken fineer 19mm met koplatje van 19 x 19. Eventueel de planken van achteruit schroeven. Dat gaat wel strak blijven hoor.
Ikea verkoopt Billy boekenkasten van 80cm breed van spaanplaat. (Die overigens wel gaan doorhangen bij zware belasting)

jorisvh

Post veel
Volledige breedte met 19mm MDF leggers van een kleine 30 cm diep, achteraan in 19mm rug geschroefd lijkt me niet onmogelijk maar ik zou dat voor een klant wellicht ook niet riskeren

vooraan een massieve kantlat van 30-40mm hoog? Kan je LEDstrips achter kwijt. je kan met de stijlen hetzelfde doen.

tussenstijlen is het makkelijkst. ik vind die vakkenkast trouwens helemaal niet verkeerd.

of je “randomiseert” die tussenstijlen? nu eens hier 1, dan 2, dan geen, … en maakt ze 50mm minder diep. als de kast vol boeken staat, vallen ze niet meer op.

Gefineerd MDF 19mm A/B is relatief goedkoop (30-35€/m2 excl) want dat wordt af fabriek (Decospan, Finaspan, …) beplakt.
die kunnen net zo goed op dikker MDF of multiplex plakken maar dat is dan op bestelling dus duur of per pallet.

om in de houthandel laten beplakken of het zelf te doen, moet je vertrekken van flexfineer, dat kost per m2 zoveel als een 2-zijdig beplakte MDF. totale kost is dus het dubbele + de drager + het beplakken.
dan is het vaak interessanter om 2 A/B platen op mekaar te plakken tot een dubbel dikke A/A plaat.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
346
294
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik zou gaan voor de 19mm gefineerde mdf plaat voor de planken, aan de achterkant ondersteund in de achterwand ( schroeven door en door of lamello's) en aan de voorkant een massief eiken rand (4cm breed of zo) die je eventueel wat dikker maakt (22mm) . Datzelfde kun je met de zijwanden doen, die ik minstens even dik zou laten lijken als de planken.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.985
666
Massieve kantlat dacht ik gisteren ook nog aan, lijkt me idd voldoende extra steun om er het volle vertrouwen in te hebben (y)

jorisvh

Post veel
blijven de zijdes zichtbaar?
anders zou ik horizontaal knippen boven het deel met lades.
dat maakt montage, transport en installatie een stuk makkelijker.

en wat lades in een korpus van een kleine 30cm diep betreft, denk ik dat je gelijk hebt: daar blijft niet veel van over.
je hebt voor opliggende lades NL+3mm ruimte nodig in het korpus (desnoods kan je de rugwand weglaten achter de lades of geten boren waar de geleiders zitten).
lade is dan NL-10mm diep. bij zelfbouw met 16mm materiaal blijft er dus NL-46mm nuttige diepte in de lade.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.