Vragen m.b.t. feeds/ speeds, geluidjes e.d. bij het frezen van beuk

sgrootwassink

Nieuw lid
14 jan 2026
2
0
Laren (Lochem)
Hoi allemaal,
Eerste post hier, mocht ik te weinig informatie geven of op de verkeerde plek iets vraag laat het me vooral weten!

Sinds een paar weken ben ik aan het klooien met een kleine desktop CNC (Two Trees 450 met 800 watt spindle).
Het is een leuke machine maar merk dat deze ook zijn limitaties heeft, bijvoorbeeld dat de stepper motors meer dan 800mm/min totaal niet leuk vinden. Ik zit er over na te denken om de steppers te upgraden maar voor nu is het wat het is.

Het plan is om uit massief beuken hout allerlei bakjes te frezen. In mijn ontdekkingstocht heb ik eerst allerlei freesjes veel te heet laten worden en kapot laten gaan en begin ik er langzaam achter te komen wat ik wel nodig heb.

Mijn huidige setup is nu een 6mm 1 flute end mill.
Voor pockets gebruik ik nu deze instellingen:
stepdown: 1.5mm
stepover: 2.4mm
plunge: 120mm/min
rpm: +- 14000

Opzich lijkt dit prima te werken maar de chipload is wat ik over hardhout lees aan de lage kant (0.002) en soms hoor ik wat vreemde hoge geluiden. Alles wat ik tegenkom zegt, gooi je feed speed omhoog maar dat is op dit moment voor mij nog geen optie. Hieronder een linkje naar een filmpje van hoe het klinkt en er uit ziet. Omdat ik alles van filmpjes en online info heb ben ik soms het spoor een beetje kwijt of ik nou op de goede weg zit of veel moet veranderen. Vandaar mijn vraag. Ziet dit er oke uit, zal ik klooien met een grotere stepdown of zijn er andere instellingen die jullie aanraden?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast hartelijk dank,
Samuel

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
260
83
Groningen
www.kiwood.nl
Lijkt niet verkeerd toch?

Kan wel sneller, doe hier ongeveer 3500mm/min, 6mm hardmetaal 2 snijder, 24k toeren, ~6mm diep in eiken. Moet wel eerlijk zijn, dat klinkt minder aangenaam dan wat je op je filmpje laat zien. Maar resultaat is mooi.

Weet niet wat voor stappenmotoren er op zitten, maar hou er rekening mee dat alleen andere motoren niet per se meer snelheid oplevert.

Mijn zelfbouw cnc is begonnen op max. 1500mm/min. Zit nu inmiddels op max 5500mm/min.
Dit is alleen door andere drivers en hogere spanning. (Inmiddels digitale drivers en 70v voeding) De motoren zijn al sinds het begin 'gewoon' nema 23.
(Verder maakt het natuurlijk ook uit wat voor overbrenging je tussen motor en as hebt. Spoed van de spindel bijvoorbeeld.
Heb ook een zelfbouw cnc plasma snijder, waarbij de overbrenging wat groter is, en met riem aandrijving ipv spindels. die kan 10m/min)

Volgens mij is ongeveer 1500rpm wel een beetje max toerental waarbij een standaard Nema 23 nog een klein beetje koppel over heeft.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
260
83
Groningen
www.kiwood.nl
Heb het even uitgerekend, kom op een chipload van 0,07mm.

Wat je kunt doen hangt af van de stijfheid van de machine en vermogen van de spindel.

Mogelijke verklaring voor hoog geluid, als dat in de hoeken optreedt dan komt het doordat je frees in de hoeken en hogere belasting voor zijn kiezen krijgt:
https://www.harveyperformance.com/in-the-loupe/corner-engagement/

Het heeft de voorkeur om niet een radius te frezen die dezelfde is als de radius van de frees. Maar liever een stuk groter. Bijvoorbeeld een radius van 8mm of 10mm eens proberen als je een frees van 6mm gebruikt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.