Vraagje raamwerk interieur

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Hallo iedereen,

Ik ben van plan een soort raamwerk te maken die als een open scheidingswand zou dienen in onze leefruimte.
Er zouden 2 aparte kaders zijn van ongeveer 156cm hoog. De ene 50cm lang en de andere 122cm lang. (Zie bijgevoegde afbeeldingen)

Bovenaan worden deze bevestigd aan het plafond en onderaan staan deze op een muurtje dat nog moet gemaakt worden. Voor het muurtje komt dan een lage kastenwand te staan.

Ik heb hier dan 2 vragen over waarvoor ik een beroep zou willen doen op jullie ervaring en kennis:
- Welke (minimum) dikte van balken gebruik ik hiervoor best? Zodat deze zeker niet krom zouden trekken.
- Welk soort hout zouden jullie aanraden. Liefst wat rekening houdend met budget...
Ik dacht eerst aan SLS balken of geschaafd vurenhout. Maar ik kwam ook Yellow Pine tegen, al bleek dit nogal duur uit te vallen (175€ voor het hout en dan nog 205€ voor schaven en afkorten)
Afkorten kan ik zelf wel, maar voor transport is het soms makkelijker als dit gedaan wordt. Voor te schaven heb ik helaas de tools niet.

Het is vooral belangrijk dat het er mooi uitziet en dat het na verloop van tijd niet krom trekt.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Vriendelijke groeten,
Dieter
 

Bijlagen

  • Raamwerk1.png
    Raamwerk1.png
    43,6 KB · Weergaven: 16
  • Raamwerk2.png
    Raamwerk2.png
    15,1 KB · Weergaven: 17

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb hier dan 2 vragen over waarvoor ik een beroep zou willen doen op jullie ervaring en kennis:
- Welke (minimum) dikte van balken gebruik ik hiervoor best? Zodat deze zeker niet krom zouden trekken.
- Welk soort hout zouden jullie aanraden. Liefst wat rekening houdend met budget...
Ik dacht eerst aan SLS balken of geschaafd vurenhout. Maar ik kwam ook Yellow Pine tegen, al bleek dit nogal duur uit te vallen (175€ voor het hout en dan nog 205€ voor schaven en afkorten)
wat je met 'mooi' bedoelt, weet ik niet
verf je het, dan is de tekening onbelangrijk

bij sls is 38 mm een veel voorkomende dikte
die heb je in verschillende breedtes (over breedte schrijf je niets)
zelf zou ik voor de +/- 90 mm gaan

sls is meestal recht
redelijk glad, maar niet als eindafwerking
daarom zou ik toch iets schaven
'iets', want wanneer je meer schaaft, maak je krachten in het hout los

yellow pine is mooier
de prijs is een veelvoud van sls

in een ideale situatie koop je het hout, laat je het thuis akklimatiseren, recht + schaaf je het een eerste keer, laat je het nogmaals akklimatiseren, en recht + schaaf je een laatste keer alvorens het te monteren

kan je zelf niet schaven, enz, dan dien je het uit te geven, en 2 x schaven een moeilijke
ik zou eerder aan een collega op ww vragen of die je kan helpen
205 € is een mooie som
die ben je beter kwijt aan iemand die (als hobbyist) de knepen van het vak kent, dan iemand die weet hoe een vvd op te starten + het hout er (zonder meer) door te duwen
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Er bestaat een product Astrata Slats, dat zijn rondom gefineerde MDF balken in diverse fineersoorten. Deze kun je per stuk bestellen en zullen zeker vlak blijven. Ook eenvoudig zelf op maat te maken.

Rick
 

Dietervds

Nieuw lid
1 jun 2019
9
0
Bedankt voor jullie reacties!
De Astrata Slats zien er wel mooi uit, maar toch ook redelijk prijzig. Ook de afmetingen zijn niet echt optimaal aangezien ik net geen 2 latjes uit de 3,04 meter krijg.

Voor de yellow pine heb ik ondertussen nog enkele offertes opgevraagd en ik heb er 2 van rond de 200€ voor het hout en schaaf- en afkortwerk. Toch wel een groot verschil met de eerste offerte!

Wat betreft de breedte had ik dit bewust wat weg gelaten omdat dit nog niet echt vast ligt en uiteindelijk wat afhangt van de planken die in de handel te verkrijgen zijn.
Ondertussen wat meer over nagedacht en de yellow pine zou ik dan laten schaven op 20x140mm.
Op deze manier kan ik ook nog wat vakjes maken voor wat boeken of om iets anders in te zetten. Zo wordt het wat speels en functioneel.
 

Bijlagen

  • Raamwerk3.png
    Raamwerk3.png
    37,4 KB · Weergaven: 8
  • Raamwerk4.png
    Raamwerk4.png
    14,9 KB · Weergaven: 8

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.