Vraagje over een 50mm pneumatische tacker

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Vraagje: ik wil zometeen voor de plafondafwerking van mn werkplaats 18mm regels haaks op de plafondbalken en daar agnesplaten aan bevestigen. Kan ik de regels vastspijkeren met een 50mm tacker? (18ga) en daarna dan ook de agnesplaten? Blijft dat hangen? of kan ik beter de regels schroeven? Dat zal ongetwijfeld steviger zijn, ik vroeg het me slechts af.
Een 90 mm tacker is voor mij echt overbodig, ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n ding echt ga gebruiken. De Agnesplaten heb ik overigens al, dus een andere plafondafwerking gaat het ook niet worden, er komt isolatie tussen

Waarom op deze manier? de plafondbalken hangen niet overal 60cm hartafstand uit elkaar. Andere mogelijkheid zou zijn om op de plekken waar dat niet het geval is wat dikkere vuren regels tegen de balk aan te schroeven. Scheelt me ook weer bijna 2 cm plafondhoogte.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Rachels kan je vast schieten. Ik neem ten minste aan dat je er voldoende nagels in schiet. Ik probeer altijd even of ik er zelf aan kan hangen. Als dat gaat zit het vast zat. Die agnes platen zijn toch van een soort pulp? Dat is vast lichter dan dubbel 12,5 gips. Ik weet zo niet uit mijn hoofd of je die agnes platen met spijkers kan vastzetten. Schroeven of krammen lijkt me meer voor de hand liggen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Agnesplaten zijn spaanplaat met een afwerklaag erop, soort melamineplaat met mes en groef. Die zou ik dan idd ook kunnen vastnieten. Heb een HBM machine op het oog, die beide kan. Goedkoop dingetje, enige wat ik me erbij afvraag is of die de hoeveelheid werk achter elkaar aankan, maar ik koop er 5 voor het geld van een goeie. Ik heb de 35 mm versie en doet t meer dan prima.. Maar dat zijn koploze dingetjes, dus die kan ik niet gebruiken
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Heb zelf de combitacker van ecotools gebruikt, prima degelijk spul.
Combitacker 6N2D
schiet een paar extra spijkertjes, kost geen moeite en is sterk genoeg voor de Agnes plaatjes. Bij twijfel kun je nog wat schroeven achteraf op de kwetsbare plaatsen toevoegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ja, die zal het zwaar gaan krijgen ja.. Is een oud beestje en moet vervangen worden.. Komt wel op druk, maar zal idd vrij veel aanstaan dan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Ik zag vandaag dat er twee soorten agnesplaten zijn. Spaanplaat en een soort mdf. Ga die regels niet met je een 90 mm vastzetten. De regels kunnen gaan splijten. Ben nog aan het overwegen of ik de zolder bij mijn dochter ga afwerken met agnesplaten of gipsplaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@Wim Kluck: ik heb het plafond van mijn werkplaats met Agnesplaten afgewerkt. Dat ging snel en ziet er netjes uit. Wat dat betreft een aanrader.

@Rizz: Je zult de regels moeten uitrichten voor het mooiste resultaat. Met een schroef kun je de regel nog loshalen, opvullen met de juiste afstandplaatjes en dan weer vastzetten. Dat kan met een spijker niet. De Agnesplaten passen heel strak in elkaar, waardoor een goed uitgelijnd regelwerk nodig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Rachels uitvullen doe je door een stukje rachelhout op de zijkant van de balk te schieten. Daar zit je rachel op vast. Wij zetten eerst een laser op plafondhoogte ,zodat je kan zien wat het laagste punt van de balklaag is. Aan de hand daarvan bepaal je of je uit moet vullen. Dat is afhankelijk van de bekleding. Komt er gips op, wat daarna gestuct wordt, dan komt het niet zo precies. Maar komen er gipsplaten op die alleen gekit en gesausd worden, dan rachel je op de laser. Het zelfde doe je dus ook met die agnesplaten. De fabrikant geeft op een techblad aan wat voor ondersteuning zo'n plaat nodig heeft. En die knal je tegen de balklaag aan. Rachels koppelen doe je niet op de balk, maar in de ruimte daar tussen in. Balken zijn zelden vlak aan de onderkant en het is veel makkelijker om je rachel op het laagste punt vast te knallen, dan om de ene vast te knallen en de volgende dan uit te gaan vullen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik vind andersom werken sneller/handiger. Eerst alle regels/rachels tegen de balken schroeven en dan met een laser vanuit het laagste punt met een laser de regels/rachels in 1 vlak zetten. Maar goed, beide manieren kunnen en je kiest de wijze die jouw voorkeur heeft...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik vind dat ik al beweging genoeg krijg. Je gaat niet twee keer een trap op, als het ook in een keer kan. Je doet het gelijk de eerste keer goed. Iets met tijd en geld en zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en Jeweetje

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Iets met tijd en geld en zo.
daarin heb je gelijk
hangt van de persoonlijke (financiële) situatie + de ervaring die je hebt + de perfektie die je nastreeft af
ik hoef hier niet van te leven, want het is mijn bijberoep
de passie is soms groter dan mijn rekenmachine
voldoende ervaring heb ik niet op alle gebieden, dus nadien kunnen bijstellen is handig
perfektie mag je bij mij iets autistisch noemen
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb nog het e.e.a. zitten lezen en yt geplunderd en had me helemaal niet gerealiseerd dat de regels idd gesteld dienden te worden. Nu had ik daar vanzelf wel achtergekomen, maar ws met wat overbodig uitgegeven geld. Ik ga voor de versie met afstandschroeven, dit werkt veruit het makkelijkst zonder ervaring. Laser heb ik . Maar goed weer dat ik wat vraag en er zoveel reacties komen. Topforum dit!
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Afstandsschroeven in combinatie met laser is inderdaad supersimpel. Bet ook gedaan op onze zolder en ik was echt blij met de afstandsschroeven
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.