Vraagje over dingen draaien

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
58
3
Allereerst: dit betreft metaaldraaien. Weet niet of dit vloeken in de kerk is, maar op het forum lijkt er ook flink wat affiniteit met metaal te bestaan, en dit forum ken ik, en metaalforums niet.

Voor mijn nieuwe werkbank die ik wil maken (https://www.woodworking.nl/showthread.php?29171-vrijstaande-werkbank-bouwem) heb ik dogs nodig. Daarvoor heb ik een tijdje geleden al wat rondstafmateriaal gekocht.
Bedoeling was om dit bij een vriend zelf te gaan draaien, maar door familieomstandigheden (bij hem, gelukkig) en door de Coronacrisis (hij is belg en Belgie is qua grenzen momenteel erg onvriendelijk) lukt dit nu niet.

Zou gewoon dogs kunnen kopen, maar die dingen zijn echt flink duur. Heb flink wat materiaal gekocht, en daar zit ik nu ook mee.

Wat is handigheid? Het liefst zoek ik iemand in de omgeving Amsterdam, die samen met mij wat wilt draaien. Heb vroeger wel gedraaid, dus ik denk dat ik met een beetje starthulp een heel eind kom. Alternatief is dat iemand het voor me doet, maar daar voel ik me dan ook weer een beetje schuldig over. Heb het momenteel niet breed (zoontje van 3 maanden), maar een bakje bier of zo kan altijd, en eventueel zou ik dit wel kunnen compenseren met wat materiaal. (denk dat ik iets teveel heb). Of als ik mn handen uit de mouwen moet steken voor iets ruil ik graag tijd. Ben niet onhandig.
Heb al gekeken naar dingen zoals een openbare werkplaats, maar denk dat dit ook al snel hard in de papieren gaat lopen.

Wat heb ik nodig?

Uit aluminium: bench dogs, hoge en lage. Denk 6 van elks of zo?
Uit delrin/pom: Vooral stukjes voor jigs die ik wil centreren en vaster zetten, langs onderen. Moet schroefdraad (M6/M8 of zo) in om een moer te kunnen bevestigen. Denk dat ik er circa 20 nodig heb.
eventueel uit brass: enkele flat faced dogs, maar dit is vooral een luxeproduct.

Maatvoering kan ik helemaal uitzoeken en nalopen, zou dus vooral het werk zelf zijn. Het betreft dus in totaal 32 stuks, maar de meeste stukje zijn klein en als er 1 heel lang stuk met schroefdraad uit delrin kan gemaakt worden zaag ik dat daarna eventueel zelf wel op maat.
Dus werkelijk circa 15 stuks of zo.

Als er mensen zijn die een goed adresje weten, of andere tips kunnen geven, hoor ik het graag!

Dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.