Vraag splinterstrip Mafell

Simon BR39

Nieuw lid
12 aug 2019
10
0
Dag allen,

Een korte vraag, in de categorie 'zou dom kunnen zijn' ;)
Ik heb de Mafell MT55cc aangeschaft incl. F160 liniaal. Als ik nu wil zagen zou ik de buitenste millimeters van de rubberen splinterstrip afzagen, hoort dat?

Ik kon dat nergens terugvinden...

Bedankt!

Groetjes,

Simon
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
probeer de strip over de volledige lengte af te zagen, zodat je nog mooi uit kan lijnen, wanneer de liniaal amper iets langer dan het werkstuk is
mocht je de lineaal ooit met een andere handcirkelzaag gebruiken, kijk dan of die op zijn beurt de rubberstrook niet bijzaagt
dat heb ik bij de mijne
gekocht voor de festool 75 mm
toen er een 50 (of 55 ?) op kwam, zaagde die de strip smaller, dus voor paswerk niet meer direct bruikbaar met de 75
het merk speelt hier niet
sommige linealen zijn met verschillende merken bruikbaar
 
  • Leuk
Waarderingen: Simon BR39 en StefanV

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
En voor een ander zaagblad met andere tandbreedte heb je weer een nieuwe strip nodig.
tip:
maak je lineaal met kaarsvet oid goed glad,
ga een aantal malen met de zaag over de lineaal heen en weer,
en zaag dan de strip af bij een zaagdiepte van enkele millimeters.
Wanneer je dieper zaagt dan een bepaalde diepte, gaat het zaagblad 0.1mm verder van de strip af draaien. Je voelt de weerstand bij het neerdrukken.
dat is de zgn voorritsfunctie van deze zaag.
(deze tip las ik dus nadat ik de strip al had afgezaagd)
Overigens ben ik maar wat blij met deze zaag: De randen zijn veel gladder dan met mijn skilsaw van 25 jaar oud, en de lineaalbis zo veel handiger dan een strook multiplex die je 9,5 cm van de zaagrand af moet vastklemmen, en dan de zaag goed tegen die strook aan houden... De Mafell zasgt zoveel prettiger.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
En voor een ander zaagblad met andere tandbreedte heb je weer een nieuwe strip nodig.
Dat hoeft volgens mij niet zolang je het verschil tussen tandbreedte en zaagblad maar exact hetzelfde houd.
(klik op de tekening en het wordt groter).
Mvg, :).
 

Bijlagen

  • zaagsnede op de geleiderail.jpg
    zaagsnede op de geleiderail.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
klopt, je hebt gelijk, het is niet de breedte van de tand alleen maar hoever die uitsteekt t.o.v. het zaagbladvlak.
Dank voor de verduidelijking!
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Kijk ajb even het de filmpjes over invalzagen (track saws) van Peter Millard op YouTube. Daar legt hij haarfijn uit hoe je dit het beste kunt doen (en nog wat andere handigheidjes)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat hoeft volgens mij niet zolang je het verschil tussen tandbreedte en zaagblad maar exact hetzelfde houd.
(klik op de tekening en het wordt groter).
Mvg, :).
Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Ik denk dat het van de tandbreedte afhangt en niet van de dikte van het blad.
Het blad komt namelijk tegen de ring van de van de zaag, dus de dikte van de zaag gaat naar rechts en heeft geen invloed op de zaagsnede. Echter hoe dikker de tand, hoe verder deze naar de zaag komt, dus ook naar de strip.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Ik denk dat het van de tandbreedte afhangt en niet van de dikte van het blad.
Het blad komt namelijk tegen de ring van de van de zaag, dus de dikte van de zaag gaat naar rechts en heeft geen invloed op de zaagsnede. Echter hoe dikker de tand, hoe verder deze naar de zaag komt, dus ook naar de strip.
Volgens mij klopt het wel: wanneer het zaagblad bijvoorbeeld 2 x zo dik wordt, en de tandbreedte gelijk blijft, zal het 'uitstekende' stukje tand kleiner worden.
Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat het stukje dat de tand breder is aan een zijde van het zaagblad de bepalende factor is of je wel of niet een nieuwe strip moet gaan inzagen.
Er nog iets extra afzagen kun je wel doen, maar ergens iets bijzagen is mij nog nooit gelukt. ;)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe dikker de tand, hoe verder deze naar de zaag komt, dus ook naar de strip
ik denk dat spaander het goed uitgelegd & getekend heeft
in zijn xls is de festool-tand 0,4 mm breder dan de mafell
omdat het blad ook 0,4 mm breder is, blijft het verschil tussen blad- & tandbreedte 0,6 mm
bij beide bladen komt de tand aan de kant van de geleider tov de ring van de zaag 0,6 mm : 2 = 0,3 mm naar binnen
1636098654706.png
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Volgens mij klopt het wel: wanneer het zaagblad bijvoorbeeld 2 x zo dik wordt, en de tandbreedte gelijk blijft, zal het 'uitstekende' stukje tand kleiner worden.
Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat het stukje dat de tand breder is aan een zijde van het zaagblad de bepalende factor is of je wel of niet een nieuwe strip moet gaan inzagen.
Er nog iets extra afzagen kun je wel doen, maar ergens iets bijzagen is mij nog nooit gelukt. ;)
Er zit toch een beetje maar aan.....
Omdat de aanbieders van zaagbladen niet altijd maatvast zijn.

Om precies gelijk te blijven met de strip zal je dus wel met een goede schuifmaat moeten meten of die afstand gelijk is aan het vervangende blad.

En de 0,3 afstand is een voorbeeld van het Festool blad en Mafell blad maar het kan ook met een afstand 0,4 als het dan maar 0,4 blijft enz.

Mvg, :).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Praktisch gezien: meet vanaf de achterkant van je liniaal. Als het echt nauwkeurig moet zijn, leg je de achterkant langs de rand van een stuk plaatmateriaal en zaag je een strook. Die meet je op en dan weet je precies de afstand van de achterkant van de liniaal tot de zaagtanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Ik vind het veel prettiger om de (afgezaagde) splinterstrip precies zo op/naast/bij de streepjes te zetten dat ik weet waar de zaagsnede gaat komen.
Maar na even nadenken begrijp ik dat de tip van @Superkees natuurlijk bedoeld is voor het geval dat je een andere maat zaagblad op je zaag hebt gezet die niet meer exact langs de spliterstrip zaagt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik vind het veel prettiger om de (afgezaagde) splinterstrip precies zo op/naast/bij de streepjes te zetten dat ik weet waar de zaagsnede gaat komen.
Maar na even nadenken begrijp ik dat de tip van @Superkees natuurlijk bedoeld is voor het geval dat je een andere maat zaagblad op je zaag hebt gezet die niet meer exact langs de spliterstrip zaagt.
Vroeg of laat doe je dat een keer. En dan is je strip inderdaad niet meer exact.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
De Mafell/Bosch rail is anders dan Festool/Makita achtige rails: de antisplinterstrip wordt in een groef geschoven. Een nieuwe strip kost overigens zo'n 7 euro per meter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.