Vraag overkapping houtkeuze

Jones

Nieuw lid
5 sep 2025
4
0
Knokke
Beste,

ik zou graag een overkapping bouwen met een totale breedte van 7m, diepte 3.5m, waarvan 50cm oversteek vooraan en 20cm oversteek achteraan (voor waterafvoer).
Rechts komt er een berging van 2m breed dus de overkapping zelf zou 5m bedragen.
Welk hout raden jullie hiervoor aan voor de steunpalen, spanten en ringbalken?
Ikzelf dacht aan 200x200 douglas hout voor de steunpalen en ook voor de ringbalken, is dit mogelijk of zelf overkill?
Voor de spanten dacht ik aan 70x195, deze zou ik op de ringbalken leggen maar dan wordt de boeiboord natuurlijk wel heel hoog...
Ik zou liefst geen extra paal in het midden van de open overkapping plaatsen, is dit mogelijk met deze houtkeuze of wat raden jullie met jullie ervaring aan?

Alvast enorm bedankt voor de input.
Schermafbeelding 2025-09-05 002304.png

Jones

Nieuw lid
5 sep 2025
4
0
Knokke
@Jones
welkom als nieuw lid
douglas is inderdaad het hout waaraan men direct denkt, en dat hier goed voor is
ga je het (laten) schaven ?
is het een pergola of komt er een dak op ? zo ja, wat ?
met de balkenschuif ben je direct een heel eind verder
Dankjewel :)
Er komt een plat dak op en ik zou voor fijn geschaafd douglas hout gaan.
Bedankt voor de link naar de balkenschuif, als ik deze bekijk dan veronderstel ik dat ringbalken van 70x195 voldoende zou moeten zijn en voor de spanten zou 44x195. Dan rest me enkel nog de vraag wat ik voor de steunpalen zou gebruiken, 150x150 of 200x200..

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
163
106
Zuid Holland
Hoe kom je tot de conclusie dat een ringbalk van 70x195 voldoende is? De balkenschuif is gemaakt om een balklaag te toetsen, een ringbalk heeft net een andere aanpak nodig. De balkenschuif kan we heel snel laten zien dat een 70x195 niet voldoende is:

1757065104159.png

Op basis van de 480 cm overspanning kun je de 70x195 balk gebruiken met een maximale hart of hart afstand van 60 cm. Maar jouw ontwerp gaat uit van ongeveer 3.5 m hart op hart, die gaat niet lukken dus.

Helaas laat de balkenschuif niet toe om een grotere hart op hart afstand dan 60 cm in te voeren. Je moet dus wat creatief te werk gaan om deze calculator te gebruiken om de sectie van een ringbalk te bepalen. Of eigenlijk is het meer schatten, want de creatieve benadering brengt wel een aantal aannames in het spel.

Als ik een snelle schatting moet maken ga ik als volgt te werk. De balkenschuif vertelt me dat ik om de 60 cm een balk van 70x195 moet hebben, die zou voldoende moeten zijn om het dak van 4.8x3.5 m te dragen. Het totaal aantal balken is 1+350/60=6.83, laten we afronden naar 7. Als je nu de breedte van alle balken optelt heb je 7x70=490 mm. Dus het totale materiaal dat het dak van 3.5mx4.8 m heeft een doorsnede van 490 x 195 mm. Als je dit materiaal verdeelt over 2 balken van elk 245x195 heb je exact dezelfde weerstand tegen buiging als 7 balken van 70x195. In je initiële ontwerp ging je uit van 200x200, dus iets hoger maar ook smaller. Mijn gevoel zegt dat dit wel moet lukken. Zit het voor jouw gevoel niet goed, ga dan naar een balkhoogte van 220 mm en ga even puzzelen voor de juiste breedte.

Bijlagen

• 1757062845247.png
    1757062845247.png
    53,3 KB · Weergaven: 3
  • 1757065075242.png
    1757065075242.png
    53,3 KB · Weergaven: 3
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en mink

Jones

Nieuw lid
5 sep 2025
4
0
Knokke
Hoe kom je tot de conclusie dat een ringbalk van 70x195 voldoende is? De balkenschuif is gemaakt om een balklaag te toetsen, een ringbalk heeft net een andere aanpak nodig. De balkenschuif kan we heel snel laten zien dat een 70x195 niet voldoende is:

Bekijk bijlage 160019

Op basis van de 480 cm overspanning kun je de 70x195 balk gebruiken met een maximale hart of hart afstand van 60 cm. Maar jouw ontwerp gaat uit van ongeveer 3.5 m hart op hart, die gaat niet lukken dus.

Helaas laat de balkenschuif niet toe om een grotere hart op hart afstand dan 60 cm in te voeren. Je moet dus wat creatief te werk gaan om deze calculator te gebruiken om de sectie van een ringbalk te bepalen. Of eigenlijk is het meer schatten, want de creatieve benadering brengt wel een aantal aannames in het spel.

Als ik een snelle schatting moet maken ga ik als volgt te werk. De balkenschuif vertelt me dat ik om de 60 cm een balk van 70x195 moet hebben, die zou voldoende moeten zijn om het dak van 4.8x3.5 m te dragen. Het totaal aantal balken is 1+350/60=6.83, laten we afronden naar 7. Als je nu de breedte van alle balken optelt heb je 7x70=490 mm. Dus het totale materiaal dat het dak van 3.5mx4.8 m heeft een doorsnede van 490 x 195 mm. Als je dit materiaal verdeelt over 2 balken van elk 245x195 heb je exact dezelfde weerstand tegen buiging als 7 balken van 70x195. In je initiële ontwerp ging je uit van 200x200, dus iets hoger maar ook smaller. Mijn gevoel zegt dat dit wel moet lukken. Zit het voor jouw gevoel niet goed, ga dan naar een balkhoogte van 220 mm en ga even puzzelen voor de juiste breedte.
Klopt inderdaad helemaal, ik had nog niet genoeg koffie binnen denk ik :D
Dan ga ik toch opteren voor de steunpalen van 20x20cm en ringbalken ook van 20x20cm denk ik. Als ik er dan toch nog een paal zou tussen plaatsen vooraan kan ik nog altijd naar 15x15gaan..
Ik vroeg me dan enkel nog af hoe ik best de verbinding maak tussen de verschillende ringbalken (half houtverbinding?) aangezien een balk van 7m lang niet zo praktisch is..
En hoe zou je de verbinding doen op de 3e paal voor en achteraan waar de berging komt en er dus een samenkomst is (T) van 3 ringbalken? een balkdrager/balkschoen voor de korte ringbalk en de andere in half--hout?

Bedankt voor je nuttige info!

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
163
106
Zuid Holland
Ik zie die 200x200 in het midden laten vervallen, die is constructie technisch niet nodig (zie plaatje beneden). Dan heb je alleen nog maar verbindingen waar 2 balken samen komen. Halfhout verbinding boven de palen moet goed genoeg zijn. Als je aan een 7 m lengte kan komen is dat juist heel praktisch, scheelt je 2 verbindingen maken.

1757070647995.png

Efvee

Post veel
9 jun 2021
935
378
RegioRotterdam
De dragende breedte van die ringbalk zou ik nemen als de 60 cm uitsteek plus de helft van de 330 hart-op-hart van de oversteek, dus 60+165 = 225 cm.
Dat is bijna 4 keer die 60 cm van de balkenschuif.
Een 20x20 is ongeveer 3 70x195's.
Als je aan weerszijden stekers plaatst dan verminder je de effectieve overspanning en je geeft de einden een betere ondersteuning.
Je overkapping staat dan gelijk ook steviger.

Laatst bewerkt:

Jones

Nieuw lid
5 sep 2025
4
0
Knokke
Bedankt voor jullie input!

Ik heb nogmaals een bijkomende vraag 😬

Betreffende de opbouw van het dak:
Is volgende tekening een correcte redenering om het dak op te bouwen?
Spant + osb + pir + epdm geeft me een hoogte van 250mm bovenop de ringbalk. Dan zou ik een opstand op de spant schroeven en een boeideel van 300mm hiertegenaan schroeven, tegen de opstand en de spant, of is het beter de opstand zijdelings tegen de spant te monteren? Dan de onderkant natuurlijk ook afwerken en de ringbalk gewoon zichtbaar laten?
Is het structureel gezn probleem denken jullie om een opstand van 80mm hoog te monteren op het einde van de oversteek (oversteek 50cm)?
Andere, en betere ideeën zijn natuurlijk steeds welkom :)

Edit: ik heb nog geen rekening gehouden met het afschot, hiervoor twijfel ik tussen aflopende PIR, de palen en afschot zetten of nog afschotregels plaatsen op de spanten...(dat laatste zou de dakopbouw natuurlijk NOG verhogen)

Bijlagen

• 20250906_132431.jpg
    20250906_132431.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.