Vraag over zaagblad

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
24
15
Beste Woodworkers,

Ben nieuw hier en nieuw in de wereld van houtbewerking. Dus vergeef me als ik domme vragen stel. Mijn ervaring met hout is voornamelijk in constructies en niet in fijnhout. Volg dit forum al enige tijd als lezer.

Ben in het bezit van een Dewalt zaagtafel met daarop een standaard meegeleverd zaagblad. Nu valt me op nu ik met wat projectjes bezig ben dat de zaagsnede redelijk grof/splinterachtig is. Denk dat een ander zaagblad wellicht de oplossing is. Dewalt heeft een as doorsnede van 30mm en zaagblad diameter van 250mm.

Mijn vragen zijn:
1. Welk zaagblad adviseren jullie voor een mooie fijne zaagsnede?
2. Kan er ook een zaagblad met een in met een kleinere diameter?
3. Heb m’n oog laten vallen op Mafell zaagblad HM 250, Z60, bij gereedschappro. Is wel prijzig 101,28. Is dit een optie?

Dank alvast voor jullie reacties

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
1. hoeveel tanden heeft het zaagblad, welk materiaal probeer je te zagen en heb je eventueel een foto van de splinters?
2. Een kleinere zaagblad diameter kan, je verliest alleen zaagdiepte. Maar zo ver ik weet kan het verder geen kwaad. De doorsnede voor de as kan uiteraard niet kleiner.
3. naar aanleiding van verschillende positieve ervaringen op dit forum gebruik ik zelf met veel plezier de zaagbladen van de industriallijn van ecotools. Een stuk betaalbaarder en voor mijn projecten afdoende.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.951
3.516
Wat voor materiaal wil je met je nieuwe zaagblad gaan zagen? Langszagen, ook wel schulpen genoemd, in massief hout, ga je vooral werken met plaatmateriaal als mdf , spaanplaat, of multiplex? een goed betaalbaar universeel blad, is bijvoorbeeld de 48 tands industrial. Er is ook een 60 tands uitvoering, maar die moet je niet voor langszagen in echt hout willen gebruiken. De zaagbladen die standaard bij de meeste zaagmachines worden geleverd zijn niet zo best, dus het nieuwe blad is al snel een verbetering.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Als je een blad koopt bij eco tools (zoals chevy66 voorstelt) en je neemt hun beste line industrial dan kun je voor de prijs van een mafell blad er wel 3 voor kopen. Neem een grof blad 24T voor schulpen en een 48 T voor afkorten. 60T alleen kopen als dun materiaal netjes wil zagen. Bekleed plaatmateriaal vraagt een andere vertanding maar ik ga geen blad wisselen voor een zaagsnede.
Ik heb een erika mafell maar daar zit momenteel een eco tools blad op tot tevredenheid. Ik merk geen verschil met het mafell blaD.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.191
990
Enschede, Twente
Mafell (en ook andere gereedschapsmakers) maakt die zaagbladen niet zelf. Het is vaak goedkoper om een zaagblad van een 'echte' producent te kopen. Bijvoorbeeld de Blueline serie van AKE.
Of wat veel medeWW-ers een ok merk vinden: Ecotools (die maakt ze dus ook niet zelf…).

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Qua zaagbladen, heb ik ook goede ervaringen met de Industrial-lijn van Ecotools.
Maar nog veel beter met CMT-zaagbladen (die ik daarom ook tegenwoordig gebruik), en die zijn niet eens zo heel duur (maar wel duurder dan die van Ecotools). Maar ze blijven naar mijn idee wel zeker veel langer scherp.

Voor schulpen (langshout zagen) gebruik ik een 24-tands blad, CMT 290.250.24M. Voor afkorten (en plaatmateriaal) een 40-tands, de CMT 285.640.10M.
Ik koop mijn zaagbladen (en ook bovenfrezen) van CMT eigenlijk altijd in Italie, bij Mobiltecnica. Dat scheelt flink tov de laagst vindbare prijs in NL en ze zijn ook binnen 2-3 werkdagen thuisbezorgd.
Wil je toch in NL kopen, dan is Bovenfrezenshop.nl een adres waar ik ook goede ervaringen mee heb (qua service en prijs).

Maar even een vraag aan @Ben55, hoe scherp is je huidige zaagblad nog? Want een niet scherp zaagblad kan ook een splinterig zaagbeeld geven.
Ik wissel namelijk niet altijd van zaagblad, als ik het 24-tands blad erin heb liggen kan ik nog steeds netjes en splintervrij zagen. Maar dat is bij mij wel altijd scherp.
Zaagbladen zijn goed te (laten) slijpen, dus laat ook je huidige blad eens slijpen, dat zal al veel schelen.

• Leuk
Waarderingen: keestenk en Taab

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Er wordt vaak naar Ecotools zaagbladen verwezen, maar spotgoedkoop zijn die nu ook weer niet. Zeker niet voor de grotere diameters. Een duurder zaagblad (zoals CMT) kan je verschillende keren laten slijpen, tenzij de tanden beschadigd zijn. Een slijpbeurt kost 10 tot 15 euro, afhankelijk van het type en diameter. Een CMT die niet misbruikt is kan gemakkelijk 5 keer geslepen worden (en vaak zelfs meer). Een goedkoop zaagblad kan dan in gebruik snel duurder worden dan eentje uit een hoger segment.

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
24
15
Dank voor alle reacties! Ik ben een beetje van m’n stuk door het aantal en de opmerkingen waar ik eigenlijk niet bij heb stil gestaan (bv aanpak schulpen versus afkorten en natuurlijk de opmerking om niet voor elke zaagsnede van blad te wisselen ☺️). Ga eerst even m’n huidige zaagblad checken en daarna de diverse sites bekijken die hier geadviseerd worden. Nogmaals dank.
M’n eerst volgende projectje wordt een ‘salontafeltje a la militaire tafel van Rietveld’ voor m’n dochter.
Ben

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.932
1.162
Leeuwarden
M’n eerst volgende projectje wordt een ‘salontafeltje a la militaire tafel van Rietveld’ voor m’n dochter.
Ben
Dat wordt een interessant project. Ben er benieuwd naar, ik heb al eens een divantafeltje gemaakt, vond het best een uitdagend project. Hier kun je er meer over lezen. En er is wel meer Rietveld info op het forum te lezen.

Succes! Fons

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Geen dank voor de adviezen, daarvoor zijn we hier, toch?
Ook ik ben benieuwd naar je tafeltje, je maakt er hopelijk wel een bouwverslag van (met veel foto’s)?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.191
990
Enschede, Twente
Qua zaagbladen, heb ik ook goede ervaringen met de Industrial-lijn van Ecotools.
Maar nog veel beter met CMT-zaagbladen (die ik daarom ook tegenwoordig gebruik), en die zijn niet eens zo heel duur (maar wel duurder dan die van Ecotools). Maar ze blijven naar mijn idee wel zeker veel langer scherp.

Voor schulpen (langshout zagen) gebruik ik een 24-tands blad, CMT 290.250.24M. Voor afkorten (en plaatmateriaal) een 40-tands, de CMT 285.640.10M.
Ik koop mijn zaagbladen (en ook bovenfrezen) van CMT eigenlijk altijd in Italie, bij Mobiltecnica. Dat scheelt flink tov de laagst vindbare prijs in NL en ze zijn ook binnen 2-3 werkdagen thuisbezorgd.
Wil je toch in NL kopen, dan is Bovenfrezenshop.nl een adres waar ik ook goede ervaringen mee heb (qua service en prijs).
Voor zover ik weet worden de CMT-zaagbladen door AKE gemaakt (CMT en AKE vallen onder één concern). Ik ben benieuwd hoeveel verschil er is in de prijzen van vergelijkbare bladen van deze twee 'merken'...

• Leuk
Waarderingen: Woodenal

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
24
15
Dank voor alle adviezen. Ben er even tussenuit geweest daarom nu pas een slot reactie. Als het tafeltje er een beetje goed uitziet 😉 zal ik wat foto’s posten.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
422
410

Maar even een vraag aan @Ben55, hoe scherp is je huidige zaagblad nog? Want een niet scherp zaagblad kan ook een splinterig zaagbeeld geven.
Ik wissel namelijk niet altijd van zaagblad, als ik het 24-tands blad erin heb liggen kan ik nog steeds netjes en splintervrij zagen. Maar dat is bij mij wel altijd scherp.
Zaagbladen zijn goed te (laten) slijpen, dus laat ook je huidige blad eens slijpen, dat zal al veel schelen.
Thanks for the info, was hier naar op zoek! Even verder hierop ingaand: Ik gebruik nu ecotools bladen en ben daar op zich tevreden mee maar ook hier gaan ze niet lang mee en daarbij, bij het zagen van multiplex moet ik het blad wat hoger zetten dan ik wil om zo splintering te voorkomen. De hoek van inslag is schijnbaar wel belangrijk voor een strakke zaagsnede. Bij hardhout totaal geen last van.

Voordat ik deze ecotools bladen had gebruikte ik (weliswaar op een andere zaagtafel) makita/bosch bladen en die deden het net zo goed als ik eerlijk ben. Ik wil dan ook bijvoorbeeld CMT wel proberen. Zijn er nog andere merken die ik zou moeten overwegen? Freud? Leitz? Ik kan nergens echt een goed vergelijk vinden tussen de premium zaagbladen... iemand nog artikelen? filmpjes hierover?

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
24
15
Het heeft even stil gelegen, maar ik ben / voel me verplicht terug te koppelen wat nu de stand van zaken is. Het zaagblad heb ik nog niet gewisseld, dus nog met het 24-tands zaagblad werkte. Zelfs eerst wat ervaring op doen. Gebruik gemaakt van hout uit een oude tafel en een glazenplaatje uit een oud badkamermeubel een bijzettafeltje gemaakt. Mijn eerste projectje :). Werken met dit zaagblad (24T) levert toch wat rafeltjes op. Dus nu maar een apart blad kopen om netjes af te korten. Vwb het bijzettafeltje heb ik de pootjes naar achteren afgeschuind, hierdoor krijgt het een wat minder plomp voorkomen. Veel geleerd van dit projectje:
1. Maak een mal, ook voor zo'n klein tafeltje. De latjes gaan alle kanten op.
2. Voor het weghalen van het hout voor het glazenplaatje, had ik beter een gratis kunnen gebruiken. (heb ik (nog) niet).
3. Ook met zo'n klein projectje donders haaks werken (zie 1)

IMG_5989(bewerkt).jpg

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
647
182
Arnhem - Schaarsbergen
1. hoeveel tanden heeft het zaagblad, welk materiaal probeer je te zagen en heb je eventueel een foto van de splinters?
2. Een kleinere zaagblad diameter kan, je verliest alleen zaagdiepte. Maar zo ver ik weet kan het verder geen kwaad. De doorsnede voor de as kan uiteraard niet kleiner.
3. naar aanleiding van verschillende positieve ervaringen op dit forum gebruik ik zelf met veel plezier de zaagbladen van de industriallijn van ecotools. Een stuk betaalbaarder en voor mijn projecten afdoende.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!
Kleinere diameters verlagen de omtrek snelheid en daarmee de snijsnelheid. Dat is suboptimaal. Een beetje kleiner geeft niet.

• Leuk
Waarderingen: Ben55 en Taab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.