Vraag over "roken" robinia pot

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik ben een pot aan het maken van robinia en wil deze deels roken. De binnenzijde wil ik licht houden en dus niet roken. Een deel van de buitenkant heb ik gekleurd in blauw en deze wil ik ook niet bruin roken. De nerf wil ik na het roken behandelen met limewax of een vergelijkbaar product. Ik denk dat ik de delen die ik niet gerookt wil hebben moet behandelen met wax. Wie weet hier meer van?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nadeel van was is uiteraard dat het wellicht (iets) in het hout kan trekken - das bij batikken geen probleem, bij hout misschien wel? Je moet iig zoeken naar een was die zo 'zwaar mogelijk' is. Wellicht werkt gewoon kaarsvet? (en wellicht werken stearinekaarsen dan beter dan paraffinekaarsen?) Of een hoogmoleculaire paraffinewas (die kun je in verschillende smeltpunten krijgen). Binnenkant zou niet zon probleem moeten zijn - gewoon ingieten en helemaal ronddraaien. De buitenkant, waar je maar een gedeelte wilt bedekken is wellicht bewerkelijker - met een kwast of penseel, of wellicht met zon batik-gietertje...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik ga de boel afwerken met was/wax dus dat erin trekken is geen probleem. Ik zie meer op tegen het eruit krijgen van kaarsvet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.