Vraag over poelie zaagtafel

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik ben mijn Startrite zaagtafel aan het opknappen en heb er een nieuwe motor voor gekocht. De oude as maat was 24 mm en de nieuwe is 19 mm. Nu zoek ik een poelie die de juiste maat heeft. De maten van de oude poelie zijn:

Materiaal is aluminium.
As maat 24 mm.
Diameter buiten 66 mm.
Werkende diameter 47 mm.

Ik zoek dus eenzelfde poelie met de as maat van 19 mm. Ik heb op enkele aandrijf sites gekeken. Ik kom dan uit op gietijzeren poelies maar dan klopt de maat niet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Nog een vraagje over het toerental. Ik wil het blad graag zo'n 4000 toeren per minuut laten draaien (zaagblad 250mm).

Toerental motor x werkende diameter poelie zaag as / werkende diameter poelie motor.

Klopt dat?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je moet eerst weten voor wat voor riem maat de poelie geschikt is. Dan bestel je een poelie met een klembus voor jouw as en spie maat. Als ze niet precies de zelfde hebben, kies je de maat die er het meest bij in de buurt komt.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Zojuist even de maten van de poelies opgemeten. Deze waren beide 67mm. Kwam dus neer dat het blad 2850 toeren per minuut draait. Heb nu een poelie met klembus besteld zodat het blad straks 3800 toeren draait.

Bedankt voor de hulp.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Heb je dan stelruimte genoeg voor je riem? Anders moet je daar dan een langere voor hebben. Waarom wil je het zaagblad sneller laten draaien? Als het motorvermogen gelijk blijft , levert het toch geen voordeel op?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ja stel ruimte is dan nog steeds voldoende. De bracket van de motor heeft ruimte genoeg om te bewegen. Goeie vraag. Mijn dewalt draait ook 3850 toeren per minuut. Dacht dat dat wel uit zou maken.
Heb je dan stelruimte genoeg voor je riem? Anders moet je daar dan een langere voor hebben. Waarom wil je het zaagblad sneller laten draaien? Als het motorvermogen gelijk blijft , levert het toch geen voordeel op?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Die DEWALT heeft vermoedelijk een koolborstel motor. Dan draait je motor met een heel hoog toerental en moeten ze dat reduceren tot een toerental wat een zaagblad mag draaien. Dit kiezen ze dan zo hoog mogelijk, omdat je dan een lager koppel hebt en je dus met lichtere en dus goedkopere componenten kan werken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Die DEWALT heeft vermoedelijk een koolborstel motor. Dan draait je motor met een heel hoog toerental en moeten ze dat reduceren tot een toerental wat een zaagblad mag draaien. Dit kiezen ze dan zo hoog mogelijk, omdat je dan een lager koppel hebt en je dus met lichtere en dus goedkopere componenten kan werken.
Ah, erg duidelijk Chevy, dank hier voor. Uiteindelijk toch even gauw de bestelling van de poelies nog gewijzigd. Met 90mm ging het erom hangen. Heb nu gewoon de 71mm genomen. Meer toeren maakt eigenlijk niet veel verschil.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Vaak kan je het beste in de buurt blijven van de fabrieks waarden. Een blad met hardmetalen tanden kan wel meer hebben dan een stalen blad waar deze machines voor ontworpen zijn, maar vraagt volgens mij ook meer koppel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.