vraag over (parallel)aanslag

Jan0304

Nieuw lid
14 dec 2021
9
4
Bleiswijk (ZH)
Hallo,

Een jaar geleden heb ik een tweedehands Metabo TS250 gekocht. Prima zaagtafel, erg blij mee. Nu viel me laatst op dat de parallelaanslag aan de achterkant een beetje loszit. Als ik aan de voorkant de aanslag vastzet, gebeurt er aan de achterkant niets. Het geheel blijft toch vrij sterk op z'n plek zitten. Maar volgens mij moet dit anders.
20211214_213520.jpg
Dit onderdeel kan vrij bewegen, er zit niets aan vast. Het is het deel aan de achterkant dat in de geleider moet klemmen.

20211214_213529.jpg
Het kan dus helemaal vrij bewegen.

20211214_213537.jpg
Er zit wel een gat aan de achterkant. Ik vermoed dat daar ooit een schoef heeft gezeten die op een of andere manier aan de handel aan de voorkant is verbonden: de handel omlaag (fixeren) dan gelijk ook hier aan de achterkant fixeren (met een lange draad?)

Wie weet hoe dit in elkoaar moet zitten? Wie kan mij helpen?
Bedankt!

Groet,
Jan
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Allereerst welkom op dit forum.
Ik vermoed dat er een doorgaand draadeind in zit. Met aan het einde een soort lange dopmoer.
Ik heb ooit zo'n ding zelf gebouwd.
Bij Kruis Gereedschappen staan de tekeningen op de site, maar er is geen "exploded view" van de geleider. Je kunt hem misschien ergens in een winkel bezichtigen of Metabo bellen?
Kruis zit in Rotterdam, ik weet niet of je daar in de buurt woont? (TIP: Het is altijd handig om in je profiel minimaal de regio te vermelden waar je woont.)
Succes.
 

Jan0304

Nieuw lid
14 dec 2021
9
4
Bleiswijk (ZH)
Hoi Jan,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb mijn profiel aangevuld. Ik heb het gevoel dat je gelijk hebt. Ik heb nog eens goed bij de kleminrichting aan de voorkant gekeken en het is wel zo gecontrueerd dat er binnenin een hevel zit. Dit betekent dus dat als je de handel van de aanslag naar beneden duwt, de achterkant ook aangetrokken zou worden als er een draadend in zou zitten. Er is alleen geen mogelijkheid om een draadeind te monteren.

Ik ga zaterdag wel even naar Van der Hoek (Metabo dealer) in Hazerswoude dorp. Hopelijk kunnen zij mij verder helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Dag Jan, hier andere Jan,
Er moet inwendig toch een stang/draadeind zitten, m.i.
Als je er niet uit komt: de complete geleider is ook te koop. Maar kost rond de 130 euro. En dat kan nooit de bedoeling zijn. Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik het eens beter kunnen bekijken en eventueel het ontbrekende onderdeel kunnen maken. Met twee metaaldraaibanken en een freesbank lijkt me dat niet moeilijk.
Jammer eigenlijk dat er verder niemand reageert, dit is toch een volgens mij veel voorkomende zaagtafel.
Er moet toch op dit forum iemand zijn die kan helpen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.173
2.633
Heb je dat ding al uit elkaar geschroefd? Dan kan je in ieder geval zien of je alleen een moer mist, of ook de trekstang.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Ik heb zelf een Bosch GTS 10 XC, die een vergelijkbare constructie lijkt te hebben. Daar zit aan de achterkant inderdaad een schroef om de geleider strakker te zetten. Er zit een duwstang in die de achtergeleider kantelt zodat 'ie klemt als je de geleider vergrendelt.

Zie deze exploded view: GTS 10 XC - 3 601 L30 470 | Product Detail Page | Power Tools | After Sales Service (figuur 1, rechtsboven)

In deze YT-video (rond 6:30) kun je de werking zien en de stelschroef zien:

Hopelijk levert dit je wat inzichten op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan0304

Nieuw lid
14 dec 2021
9
4
Bleiswijk (ZH)
Wat fijn dat er zo gereageerd wordt! Dank voor het meedenken.
Ik ga 'm binnenkort maar eens uit elkaar halen. Ik heb al binnenin gekeken met een lampje maar ik zie geen aanhechtingspunten voor een mechanisme als de GTS10. Ik heb wel een Youtube filmpje gezien waar een vleugelmoer was te zien.
Ik heb Metabo Nederland ook gemaild maar het is een uitlopend model en zij kunnen niet anders dan een nieuw exemplaar aanbevelen (€125) hetgeen duurder is dan de (tweedehands) aanschafprijs. Een no go dus.
Ik denk dat ik een M6 bout met vleugelmoer ga installeren. Dan moet ik wel elke keer aan twee kanten fixeren maar dat vind ik niet zo erg. Ik gebruik 'm zeker niet dagelijks dus dat is prima.
Ik zal de uiteindelijke aanpak nog posten, wellicht heeft iemand anders er nog wat aan.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.173
2.633
Heeft er niemand op het forum zo'n ding? Dan weet je wat je mist en hoe dat er uit ziet.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Zelf heb ik de TS-254 van Metabo. Veel kans dat de geleider dezelfde, of dezelfde constructie is. Helaas nu te donker om in m’n werkplaats foto’s te gaan maken, maar wil morgen wel eens even kijken !

Groeten, scOOb
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Dit wel een ander type. Ik denk dat dat niet veel uitmaakt voor de geleider. kijk bij nummer 11 12 en 13 op de tekening
tekening.ashx
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Hij ziet er net iets anders uit, maar het principe is idd. een draadstang met veer en moer die de achterkant vastzet. Kwestie is of je dat met een gewone draadstang opgelost krijgt, want aan de voorzijde zie ik het niet goed. Hoop dat je er iets aan hebt ...

IMG_3142.jpegIMG_3141.jpeg
 

Jan0304

Nieuw lid
14 dec 2021
9
4
Bleiswijk (ZH)
Beste scOOb en Nova,
Dank voor de foto's en tekening. Ik denk dat de TS254 iets geavanceerder is. De aanslag is inderdaad iets anders.
Ik heb inmiddels een oplossing: een slotbout die net even iets te groot is en een stukje is teruggeveild zodat deze klem komt te zitten in de constructie. Aan de voorkant een vleugelmoer geïnstalleerd.
We even twee kanten fixeren maar zoals gezegd gebruik ik de zaag zeker niet dagelijks. Klemt als een huis! (als dat een uitspraak is...)
Enorm bedankt voor jullie hulp!
20211216_134745.jpg20211216_135605.jpg
 

Jan0304

Nieuw lid
14 dec 2021
9
4
Bleiswijk (ZH)
Ja Jan, een tevreden klant maar...
Ik ga de zaagtafel toch verkopen want hij past niet in de werkplaats van 2,5 bij 1,5 meter die ik in de schuur aan het bouwen ben. Ik ga toch over op een (hand)cirkelzaag. Ik ga de tafel hier op het forum te koop aanbieden.

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.