vraag over grondschaaf

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, ik heb een tweedehands houten nooitgedacht grondschaaf, maar ik ben daar niet alleen maar enthousiast over tot nu toe: hij heeft de neiging los te werken, waardoor hij dieper zakt en je bij het maken van halfhoutverbindingen soms per ongeluk te diep hout wegneemt.

Ik zet de beitel zo vast mogelijk door de schroef goed aan te draaien, maar toch heeft de beitel af en toe de neiging los te werken: als ik er bijvoorbeeld aan trek kan ik hem ook zonder veel kracht los krijgen.

Verder mis ik ook een fijne diepte instelling, ik moet dat met de hand, op gevoel doen, als ik hem ietsje dieper wil instellen.

Nu vraag ik mij af: doe ik nog iets verkeerd m.b.t. het incidenteel loswerken van de beitel, of is dit inherent aan het ontwerp / deze schaaf? En hebben duurdere exemplaren zoals de Veritas grondschaaf dit probleem niet? Die Veritas lijkt mij namelijk wel mooi om aan te schaffen, maar dan moet het wel duidelijk een prettiger en beter gereedschap zijn. Ik ben benieuwd of jullie hier iets over kunnen zeggen?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb een metalen grondschaaf en die kit van Paul Sellers. Beiden doen het erg goed, waarbij ik de lichte voorkeur voor de metalen heb. Maar beiden zijn zeer precies in te stellen en muurvast te zetten. De beitel van de Paul Sellers variant blijft wat langer scherp.

Maw, het hoeft geen Veritas te zijn, maar ik denk dat de metalen varianten beter in te stellen zijn
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Afstellen moet je een beetje gevoel voor krijgen. Net als bij een houten schaaf. Is je beitel niet krom? Als de gehele rug van de beitel tegen het hout ligt, zit hij bij mij goed vast. De beitel is bij mij een beetje taps, dus als je hem naar beneden tikt, moet je ook steeds het vleugelmoertje wat aandraaien.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor de reacties! Ik zal controleren of de beitel niet krom is, dat heb ik in ieder geval niet opgemerkt.

Ik zal eens opletten of ik te veel afneem zodra hij loswerkt, maar voor zover ik nu kan bedenken stel ik hem altijd met minimale afname in...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Controleer of je beitel over de gehele lengte goed met zijn rug tegen het hout ligt. Als hij kan bewegen dan werkt hij zich los, doordat hij taps is. Het kan ook in het hout van de schaaf zitten.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Hans,

Als je de beitel een tikkie dieper zet. moet!!!! je de vleugelmoer weer vaster zetten. Omdat de stam van de beitel meestal taps wegloopt (dikker aan onderzijde). Dit is ook het geval bij houten schaven met een gesmeed ijzer bij dieper zetten altijd de wig/keg vaster slaan.
Doe je dat niet dan loopt de beitel los.
Een betaalbaar alternatief is bv de KM Hongdui grondschaaf welke ik over gepost heb.

Succes!!

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: hans81

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor alle reacties!

Ik overweeg toch de veritas grondschaaf te kopen:


Maar wat ik nog niet goed begrijp, is hoe je de schaafbeitels hiervoor kunt slijpen: er lijkt een hulpstuk bij geleverd te worden:


Ik ben al in bezit van de honing guide set:


Nu vraag ik mij af: kan ik met deze honing guide set ook deze grondschaafbeitels makkelijk slijpen? Ik kan daar zo snel niet een instructie (video) over vinden? Ik krijg de indruk dat je met de schaafbeitel van de grondschaaf op de sharpening jig kunt bevestigen, zodat je hem weer makkelijker in de honing guide kunt plaatsen?

Verder worden er twee verschillende beitels bij de grondschaaf geleverd, een rechte en een puntvormige. Is die laatste ook moet zo'n hulpstuk te slijpen?

Het zijn weer een boel vragen, het houdt niet op met de vragen, en dan ben ik nog steeds een beginnend houtbewerker...
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
De beitels van Veritas bestaan uit twee delen: de stam, en een klein snijbeiteltje. Dat snijbeiteltje is met een schroef aan de stam bevestigd en kan dus worden gedemonteerd om te slijpen.

Het beiteltje is klein, te klein voor je Veritas slijphulp. Daarvoor is dat verlengstuk bedoeld.
Ik slijp dat beiteltje uit de hand, zo nauw komt het niet. En de puntbeitel is prima met de hand te doen. Ik zou niet weten hoe dat met de slijphulp te doen is.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi,

vanavond wilde ik met mijn Nooitgedacht houten grondschaaf verder om halfhoutverbindingen te maken, toen de beitel weer vrij snel loswerkte. De beitel lijkt recht; als ik er een winkelhaak tegenaanzet (tegen de rug van de beitel, het deel dat je inklemt) lijkt het recht.

Ik had de neiging de beitel steeds goed vast te zetten om het regelmatige loswerken te voorkomen. Hierdoor is denk ik de schroefdraad lam gedraaid zodat de vleugelmoer op een gegeven moment doordraaide...

Het voelt alsof ik zelf iets verkeerd heb gedaan, maar weet dat niet zeker: het is een tweedehands grondschaaf en hij is denk ik wel veel gebruikt. In het begin zette ik hem duidelijk minder vast, omdat ik mij er van bewust ben dat je dingen te vast (en ook te los) kunt draaien.

Ik weet jammer genoeg nog steeds niet de precieze reden waarom het mis is gegaan: wel weet ik dat toen ik de beitel nog goed vast kon draaien, ik hem vrij eenvoudig los kon drukken door er met de duim op de bovenkant tegenaan te drukken; dan schoot hij direct los. Geen idee, hoe vast zo'n beitel normaliter hoort te zitten. Ik heb wel geprobeerd steeds in kleine stapjes dieper te gaan en noesten eerst met steekbeitel zo veel mogelijk weg te nemen.

Ik wil nog wel kijken of ik het onderdeel met defecte schroefdraad kan vervagen of laten repareren...

Als noodoplossing heb ik er nu wat ringetjes aan de schroefdraad toegevoegd zodat de vleugelmoer op een plek zit waar de schroefdraad nog goed is. Ik kan hem nu wel gebruiken, maar hij blijft vrij makkelijk loswerken, wat best irritant is, want dan heb je direct een stukje dat te diep weggebeiteld is.

Ik weet dus niet of het hier om onhandigheid, ondeskundigheid, of een grondschaaf gaat waar bij tweedehands aankoop al iets mee aan de hand was. Ik weet ook niet, hoe de kwaliteit van een nooitgedacht grondschaaf ervaren wordt?

Omdat ik toch snel verder wil heb ik bij Dictum een Veritas grondschaaf besteld. Wel veel geld, maar hij ziet er wel heel handig uit: nu kan ik makkelijk de diepte instellen, en ook een dieptestop.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Die Veritas zal het werk wel doen ja!

Maar met de Nooitgedacht zou het ook moeten kunnen. Plaats anders eens een paar foto's ervan, vooral van de delen waar je problemen mee hebt.
Ik heb ook een houten grondschaaf van Nooitgedacht en jouw probleem herken ik niet.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Paul90: dank voor je bericht! De Veritas is inmiddels binnen en bevalt uitstekend, het werkt wel iets langzamer tot nu toe dan de houten Nooitgedacht, omdat ik 1 schroefje extra moet aandraaien, maar ik kan er wel veel preciezer de diepte mee instellen. De kwaliteit ziet er hoog uit.

Toch blijkt de houten nooitgedacht nog niet zo slecht t.o.v. de Veritas: de nooitgedacht is een stuk breder, omdat de handvatten 1 geheel met het lichaam vormen, waardoor de totale breedte veel groter is van de grondschaaf. Zo kan ik makkelijker vrij grote halfhoutverbindingen maken, iets wat momenteel gaan de is: 90x90 mm en 19 mm diep. Die laatstgenoemde diepte is ook nog een punt met de Veritas, want omdat ik er een plankje onder wil zetten, er zitten namelijk 2 schroefgaten in de schaafzool om een plankje onder te bevestigen, neemt de maximale beiteldiepte af met de dikte van dat extra plankje. Ik heb een stuke 13 mm multiplexplaat gebruikt, maar dan haal ik de gewenste 19 mm diepte dus net niet, op enkele mm na.

Ik moet dus denk ik een 9 mm plankje er onder zetten zodat ik het vermoedelijk net wel haal qua diepte. Kortom, de Veritas is een erg fraai gereedschap, maar heeft een extra handeling nodig om functioneel even handig als de oude Nooitgedacht te worden.

Hierbij enkele foto's van de defecte Nooitgedacht: de schroefdraad is beschadigd, d.w.z., weggesleten. Ik weet nog steeds niet, waarom de schaafbeitel zo makkelijk loswerkte. Als ik een liniaal tegen de rug van de schaafbeitel plaats, dan lijkt hij m.u.v. de onderkant recht.

P1012099_resultaat.jpg

P1012101_resultaat.jpg
P1012102_resultaat.jpg
P1012103_resultaat.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
de schroefdraad is beschadigd, d.w.z., weggesleten. Ik weet nog steeds niet, waarom de schaafbeitel zo makkelijk loswerkte.
Misschien geef je hier zelf wel het antwoord. Als de draad is versleten is er minder frictie tussen bout en moer.

Het is op de foto niet heel goed te zien, maar is het rechthoekige deel op de bout hard gesoldeerd (vanwege het kleurverschil)? Dan zou je er een andere bout op kunnen hardsolderen.

Dit model van Nooitgedacht is wel m'n favoriete grondschaafmodel. Wie weet, ooit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De beitel is zo te zien gelast en het oog waar de beitel in vast zit is bij mijn grondschaaf een veel dikker stuk smeedwerk. En de schroefdraad is ww. Dat de beitel gelast is maakt verder niet zo veel uit. Als de rug maar recht is. Misschien kan baptist een los oog voor een ece grondschaaf leveren. De bevestiging lijkt me nu nog al iel. Daar zou je probleem van kunnen komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.