Vraag over bouwen inbouwkast

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ga een kastenwand in een nis (239 cm hoog; 250 cm breed; 88,5 cm diep) maken. Er moeten onderin de kast diepe lades komen en bovenin opbergvakken. Het geheel wordt afgewerkt met deuren (de lades zitten achter de deur)


Standaard kasten hebben onvoldoende diepte en meubelpanelen zijn (voor zover ik weet) niet breder te krijgen dan 80cm. Daarom zit ik eraan te denken om een frame te maken van latten waaraan ik de laderails kan bevestigen en ook de scharnieren voor de deuren.
Op de plekken waar geen lade komt (hoger in de kast) maak ik een ”bodem” van bijvoorbeeld mdf.

Deze optie overweeg ik mede omdat de muren en plafond strak gestuct zijn, er hoeft niet perse een plaat hout voor.


Is bovenstaande een handige werkwijze kan ik toch beter voor een meer kastenstructuur gaan?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
meubelpanelen zijn (voor zover ik weet) niet breder te krijgen dan 80cm
als 80 het max is + je 88,5 wil, kan je 2 panelen aan/achter mekaar zetten, of een melamineplaat op 88,5 laten zagen + afkanten
ofwel stop je bij 80
die bijkomende 8,5 heeft relatief weinig nut

kan ik toch beter voor een meer kastenstructuur gaan?
met een kast ben je zeker van de maten van je constructie
en die kan je uit 3 delen maken + in de nis schuiven
zelf zou ik het niet wagen om een skelet te maken om 250 cm breedte op te vullen

Op de plekken waar geen lade komt (hoger in de kast) maak ik een ”bodem” van bijvoorbeeld mdf.
mdf als ligger heeft weinig draagkracht + stijfheid
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Zulke diepe vakken zijn in de praktijk heel onhandig. Als je echt diepe laden wil onderin, zou ik daarboven kiezen voor een U-indeling, zodat je beter gebruik maakt van de planken aldaar. Je kunt dan ook een deel van de ontstane open ruimte gebruiken om lange dingen te stallen of op te hangen.
Zijwanden over de hele diepte zijn onnodig. Je idee omdat met latten een frame te maken is prima. Door dat her en der aan de wand te fixeren krijg je voldoende stevigheid.
Mdf-liggers kun je 'stijver' maken door overlangs te verstevigen met een lat op de kant of een aluminium-/staalprofiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Een kast met vakken van 80cm diep lijkt mij niet handig. Je komt er namelijk erg lastig bij wanneer iets achterin ligt.
Je muren kunnen dan wel strak gestuct zijn, maar het lijkt me schier onmogelijk dat de 2 wanden ook parallel aan elkaar staan. Als je dus een frame maakt welke vaststaat aan de muur kan het zo zijn dat de zijwanden niet parallel lopen aan elkaar. En dan gaat je lade nooit mooi open en dicht.

Ik zou zoals al is geopperd door @ZotVanHout werken met aparte delen en deze aan elkaar zetten. En dan minder diep zodat je gewoon met meubelpaneel kan werken. Bedenk dat een achterwand niet alleen voor het mooie is maar ook stevigheid biedt!
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik begrijp heel goed dat je die nis optimaal wilt gebruiken en daar een diepe kast in wilt bouwen. Voor sommige items zelfs superhandig (denk aan het opslaan van tenten). In mijn vorige woning heb ik ook een diepe kast gemaakt met diepe laden. In deze laden pasten 2 boodschappenkratten achter elkaar, mijn vrouw was er zeer gelukkig mee! (Gebruik wel ladegeleiders die je helemaal kunt uittrekken (en met voldoende draagkracht)).

In mijn optiek moeten de "wanden" van het corpus voor de laden inderdaad wel echt recht zijn anders gaan -zoals Musicus ook al zei- je laden niet (mooi) open en dicht. Voor de planken daarboven zou je een regelwerk aan de wanden kunnen maken en bijvoorbeeld 2 staanders in het midden. de planken aan de zijkanten kun je als de wanden heel scheef zijn aanpassen aan de wanden.

tip voor je ontwerp t.a.v. de laden: Denk eraan dat je deurtjes en scharnieren ook ruimte nemen en je laden niet helemaal tot de zijwand kunnen lopen omdat ze dan wellicht tegen de scharnieren of de deur aankomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.