Vraag over afzuiging

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
782
75
Leeuwarden
Goedenavond vrienden, ik heb een vraag over mijn Festool CTL Mini.

Ik sta al een poos te zagen (mdf) in mijn garage, en het is echt een bende.

Ik heb niet al te veel ruimte, en die rotslang bleef tijdens het zagen er steeds afvallen van mijn zaagtafel, en ik was al bezig dus ik denk gaan met die banaan.

In de toekomst moet dit natuurlijk anders, nu is mijn vraag is de Ctl mini geschikt om goede afzuiging te bieden voor mijn zaagtafel en afkortzaag?

Of moet ik gaan voor iets wat beter afzuigt?
Zoals ik zei ik heb niet veel ruimte, dus ik heb geen plek voor zo'n groot gevaarte .

Ik heb trouwens geen cycloon of dergelijke op de stofzuiger.

Alvast bedankt vrienden, en pas goed op jezelf.

Gr Danny

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.594
1.182
Omgeving Leiden
Hoi Danny,

Dat is natuurlijk een prima stofzuiger. Overigens helpt een 'midi niet veel, mocht je dat overwegen.Die heeft dezelfde specs wat volumestroom en onderdruk betreft.
Waarop is die aangesloten ? Boven of onder, of boven en onder.
Mijn ervaring is dat een kap boven de cirkelzaag in een zaagtafel, met afzuiging, een wereld van verschil maakt.
En inderdaad,wanneer de slang een keer is losgeschoten, dan is het meteen een bende.

Als je met een invalzaag zaagt, dan helpt die stofzuiger wel wat, maar niet erg veel. Dat is mijn ervaring met een ts55.

Oh, Ik zie net dat ik niet goed gelezen heb: bezig met een zaagtafel dus.

Zonder cycloon raakt de stofzuigerzak gauw verstopt waardoor de zuigkracht afneemt. Zeker met dat fijne MDF stof.

Thomasz

Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
782
75
Leeuwarden
Bedankt Thomas, bedankt voor je advies, ik moet inderdaad een cycloon aansluiten.

Wat voor slang is goed voor het aansluiten om de cycloon, de standaard, of moet er een dikke slang op?

Gr Danny

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.594
1.182
Omgeving Leiden
Hoi Danny,

Ik heb mijn midi stofzuiger met een slang van58mm buitendiameter aangesloten op een Thien separator.
Die slang past precies in de opening van de stofzuiger en met wat knutselwerk ook in 60mm pvc pijp die ik op de Thien heb gemonteerd.
Zo'n Thien is makkelijk zelf te maken En is ook compacter dan een constructie met een cycloon. Dat was voor mij ook een reden, want ik heb niet zoveel ruimte.
Voor mij voldoet die prima: nauwelijks stof in de stofzak. Op internet is de constructie van zo'n scheider makkelijk te vinden.
Met een echte cycloon van bijvoorbeeld ali express heb ik geen ervaring, maar ik dacht die ook 50mm oid in en uitlaat heeft.

De 32mm slang die ik bij mijn festo midi heb is een beetje te dun, dan haal je niet het maximale uit de stofzuiger.
Maar die gebruik ik natuurlijk wel bij mijn invalzaag .

Thomas

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
782
75
Leeuwarden
Thomas, wat is een seperator, nooit van gehoord.

Ist wat?

Gr Danny

O, laat het ik heb het al gevonden.
Wat een mooi ding, maar prijzig.

Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Met een echte cycloon van bijvoorbeeld ali express heb ik geen ervaring

waneer een Thien separator goed zou zijn waarom past Dyson die dan niet toe?

Ik schreef hier al eerder lees nu eens eerst de diverse items op dit forum een beetje door
dan weet je een beetje waar je het over hebt . Ook op intenert is er genoeg informatie voorhanden

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.594
1.182
Omgeving Leiden
@karangetang

Een Dyson is een heel compact ontwerp. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft en dat het voor een heel andere doelgroep is gemaakt.
Zoiets bedacht ik :)
Anders Dyson even vragen :):)

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
In de toekomst moet dit natuurlijk anders, nu is mijn vraag is de Ctl mini geschikt om goede afzuiging te bieden voor mijn zaagtafel en afkortzaag?

Een dust seporator of een cycloon maakt je afzuiging niets beter het schijdt alleen het stof zodat je filters schoner en opener blijven

Dus je met eerst kijken naar het afzuigenen en de vraag moeten beantworden: "hoeveel zuigkracht heb ik nodig om zonder stof overlast te kunnen zagen
en hoe moet je die zuigkracht optimaal benutten bj je machine ".

Waneer je een stevige afzuiger met een goede cycloon om de juiste manier plaatst : hoog tegen de muur heb je maar een 1/6 (0.4 m x 0,4 m) vierkante meter nodig . Het kast wat en ja, voor niets gaat de zon op.

Vraag je eerst af wat is je doel? Wil je absoluut gezond werken zonder stof . Hoevaak klus je,1 keer per jaar of elke week? elke dag?
of wil je een beeje afzuigen zodat je geen stof hoeft op te vegen maardat het wel in de lucht rond dwarrelt en dan toch in je longen komt .

Een midden maat cycloonl heeft een diameter van 38 cm en tonnen van die maat bestaan er ook.

Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Danny

Bedankt voor je antwoord, maar hoeveel zou zoiets moeten kosten?

Dat weet ik ook nog niet helemaal
ik ben nu nog aan het experimenteren op korte termijn staan er 5 dat zijn de grote (46 cm diameter 120 hoog) ik ga ze ook kleiner maken (diameter 38 cm 90 -100cm en eentje van 30 cm diameter. nog ff gedult)
Het duurste is de zuiger met moter heb je al iets redelijk kan je die gebruiken dat doe ik ook ik had een Hoffman
Ik ben naastig opzoek naar een goed (beter) alternatief
Of je koopt een tweedehand afzuiger met stofzak regelmaig passeren die op markt plaats
lichter als 1500 watt moet je niet gaan, liever iets meer (2,2KW) ...mooi hoeven ze niet te zijn
tweede hands hooguit 100 -150 euro meer moet je niet vor neerleggen
Wat ik zoen is een betaalbare zuiger met een hoog rendement want daar scheelt het vaak aan.wel veel
stroom gebruiken maar weinig lucht verplaasen daar hebben we niks aan
De nieuwse Oneida verplaatsbare afzuiger met cycloon heeft 3 kleinere ventilatoren ingebouwd
alleen hij kost meer dan 3000 euro
Maar mijn advies is: als je doet doe het goed ! Anders kan je in de kortste keren overnieuw beginnen

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
IMG_20200412_000128.jpg

Dit is de binnenkant van mijn kast waar de stofzak van mijn starmix in komt te hangen, zodat ik alleen de zak eruit hoef te halen en te ledigen, met bovenop de kast een cycloon. Deze bevestig ik zo hoog mogelijk tegen de muur en vanuit daar ga ik met pvc 50mm naar mijn afzuigpunten toe, natuurlijk afscheiden door blast gates. Het zwarte spul is rubber seal van Bison. Nog nooit mee gewerkt maar ik probeer hiermee de kast luchtdicht te maken en aangezien het de binnenkant is hoeft het voor het oog niet mooi te zijn. De kast is inwendig 500x400x300mm en wordt wit geschilderd, zelfde als de muren, zodat de kast minder opvalt.
Ik heb dit gemaakt omdat ik toch vind dat mijn starmix redelijk kracht verliest als de filter beetje verstopt zit met fijnstof. Het is een grote stofzuiger die in mijn werkbank weggewerkt is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.