Vraag mbt kopieerring op bovenfrees

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal,

Voor het infrezen van verdekte deurscharnieren in nieuwe deurposten wil ik gebruik maken van een sjabloon;


Voor dit sjabloon heb ik een kopieer ring van 24mm nodig. Ook wordt er aangegeven dat de beitel 18mm moet zijn. Daarbij wordt aangegeven dat de lengte van de beitel minimaal 90mm lang moet zijn, om de diepte van de scharnieren te kunnen frezen

Nu ben ik onbekend met het fenomeen kopieer ringen. Ik heb een oude Bosch groen bovenfrees met een 6mm schacht. Heeft iemand enig idee of elke gangbare 24mm kopieer ring op deze freesmachine past? En heeft iemand een idee waar ik een freesbeitel 18mm minimaal 90mm lang kan kopen? Ik vond wel deze maar die is voor freesmachines met een schacht van 8mm ipv 6mm en die past dus niet op mijn machine; Freesbeitel 92mm x 18mm schacht 8mm Kopen?. Anderen die ik vond zijn allemaal korter dan 92mm.

De bedoeling is de verdekte scharnieren in renovatiekozijnen te frezen.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
In 6 mm ga je denk ik geen 92mm lange frees vinden. Daar is 8 toch wel het minimale lijkt mij.
Maar je zou ook een kortere frees met de kopieer ring kunnen doen en daarna met een frees met geleiding bovenaan het karwei afmaken. Dus de tweede gang zonder het sjabloon. Dan zijn je keuzemogelijkheden opeens weer veel ruimer.
Voor de kopieerring is het type is wel handig om t e weten. Anders kunnen we je niet adviseren mbt de kopieerring.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hee bedankt voor je snelle antwoord.

Hmm.. met geleiding bedoel je met een geleidewieltje zeg maar, een contourfrees toch? Ik heb een bovenfrees maar veel meer dan afronden doe ik er vaak niet mee vandaar mijn vragen :)

Volgens mij is het probleem een beetje dat die verdekte scharnieren een getrapt dieper deel heeft, wat je moet afstellen met het sjabloon. Dat kan wellicht problemen opleveren als ik het lader met een geleidewiel frees wil afmaken?

Hier is de gebruiksaanwijzing van het sjabloon:

Ik ga zo ff kijken naar het type frees dat ik nu precies heb. Tis een oudje hoor, hopelijk bestaan daar kopieerringen voor.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Je overweegt een mal van 99 euro en een frees van 134 euro (slik). Je bovenfreesmachine is een oudje met een 6 mm opname, momenteel nog zonder kopieerring.
Zoals @ccrider hierboven aangeeft vind je waarschijnlijk geen 18 mm frees van de gewenste lengte met een 6 mm schacht, en niet zonder reden.

In jouw situatie zou ik het anders aanpakken. Als je er geen dagelijks werk van maakt kom je een heel eind met deze verlengde 18 mm frees met ondersnijder. Kost 125 euro minder dan jouw keuze.
De uitgekozen mal maakt het werk wel gemakkelijker maar als je even goed bestudeert wat hij nu precies doet is iets met vergelijkbare functionaliteit ook zelf van restmateriaal te maken. Daar zou ik dan voor kiezen, tenzij een hele serie deuren wordt verwacht.
Zo, ik heb zojuist 234 euro voor je bespaard :p .

Voor wat serieuzer freeswerk zoals het infrezen van hang- en sluitwerk schiet je huidige freesmachine tekort. Blijf die gewoon gebruiken voor het afrondwerk, goede kans dat je hem met constructiewerk overbelast. (Ik heb ooit het lager uit mijn Bosch POF 1200 gedrukt met een vergelijkbaar klusje en ga volgens mij niet lomp met mijn gereedschap om).
Voor die 234 euro is wel een wat zwaardere freesmachine met 8 en/of 12 mm opname te vinden.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Je overweegt een mal van 99 euro en een frees van 134 euro (slik). Je bovenfreesmachine is een oudje met een 6 mm opname, momenteel nog zonder kopieerring.
Zoals @ccrider hierboven aangeeft vind je waarschijnlijk geen 18 mm frees van de gewenste lengte met een 6 mm schacht, en niet zonder reden.

In jouw situatie zou ik het anders aanpakken. Als je er geen dagelijks werk van maakt kom je een heel eind met deze verlengde 18 mm frees met ondersnijder. Kost 125 euro minder dan jouw keuze.
De uitgekozen mal maakt het werk wel gemakkelijker maar als je even goed bestudeert wat hij nu precies doet is iets met vergelijkbare functionaliteit ook zelf van restmateriaal te maken. Daar zou ik dan voor kiezen, tenzij een hele serie deuren wordt verwacht.
Zo, ik heb zojuist 234 euro voor je bespaard :p .

Voor wat serieuzer freeswerk zoals het infrezen van hang- en sluitwerk schiet je huidige freesmachine tekort. Blijf die gewoon gebruiken voor het afrondwerk, goede kans dat je hem met constructiewerk overbelast. (Ik heb ooit het lager uit mijn Bosch POF 1200 gedrukt met een vergelijkbaar klusje en ga volgens mij niet lomp met mijn gereedschap om).
Voor die 234 euro is wel een wat zwaardere freesmachine met 8 en/of 12 mm opname te vinden.
Hey.. bedankt voor de tip en het meedenken man. Grappig, dat blijkt precies de machine te zijn die ik heb, de Bosch POF 1200. Ik overweeg al langer een nieuwe freesmachine te kopen. Ik dacht zelf aan een DeWalt met 8mm schacht. Wat is het wattage dat vereist is voor freeswerk voor hang en sluitwerk? Is 900w voldoende? Het probleem is een beetje dat ik 6 kozijnen ga vervangen en bijhorende deuren, tis dus niet zomaar voor 1 kozijntje. Het liefst zou ik die mal natuurlijk van iemand lenen of huren.

Ik moet de kosten even goed berekenen, het is prijzig, zeker.. maar op zich is het een eenmalige uitgave en een nieuwe freesmachine is sws geen straf 🤪. Die 100 euro voor een mal vind ik nog meevallen maar die frees van 140 piekos vind ik zelf ook errug duur. Had gehoopt op een goedkoop alternatief van ecotools.

@Althanor, ik ben voornemens verdekte scharnieren in te frezen, geen normale scharnieren. Wel heel netjes gedaan overigens!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Die 1200 Watt van de Bosch was niet de beperkende factor. Ik heb de machine nooit "afgesmoord", de motor was sterk genoeg voor alles dat ik er mee dacht te moeten doen. Tijdens het infrezen van een slot, met kopieerring in een zelfgemaakt malletje, begon de frees opeens zo erg te slingeren dat hij de kopieerring beschadigde. De boel opengeschroefd, als ik me goed herinner lag het lager boven de motor los in de behuizing. Ik heb hem provisorisch gerepareerd en gebruik hem sindsdien alleen nog voor randjes frezen.
Ik heb daarna een Metabo OF E 1229 gekocht. Op papier vergelijkbare specs maar voelt heel anders aan.
Kost nieuw ook wel een beetje meer.

Met DeWalt heb ik geen ervaring. De zwaardere modellen worden volgens mij veel in de bouw gebruikt, moeten dus wel tegen een stootje kunnen.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Die 1200 Watt van de Bosch was niet de beperkende factor. Ik heb de machine nooit "afgesmoord", de motor was sterk genoeg voor alles dat ik er mee dacht te moeten doen. Tijdens het infrezen van een slot, met kopieerring in een zelfgemaakt malletje, begon de frees opeens zo erg te slingeren dat hij de kopieerring beschadigde. De boel opengeschroefd, als ik me goed herinner lag het lager boven de motor los in de behuizing. Ik heb hem provisorisch gerepareerd en gebruik hem sindsdien alleen nog voor randjes frezen.
Ik heb daarna een Metabo OF E 1229 gekocht. Op papier vergelijkbare specs maar voelt heel anders aan.
Kost nieuw ook wel een beetje meer.

Met DeWalt heb ik geen ervaring. De zwaardere modellen worden volgens mij veel in de bouw gebruikt, moeten dus wel tegen een stootje kunnen.
Ik zat mis. Mijn machine is een Bosch 600ACE. In mn herinnering was het een 1200. Ik gok dat 600 echt te soft is voor dit soort werkzaamheden. Sws is 8mm eigenlijk wel een must denk ik.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Degelijke bouw is hier belangrijker dan motorvermogen. Je verplaatst de frees zijdelings, de belasting is dan eenzijdig. Met zo'n lange frees heb je een flinke hefboom die ook doorwerkt in je machine. Dus > 8 mm schacht en een behoorlijke kwaliteit bovenfrees.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Ik keek nog even naar de handleiding die je hierboven gepost hebt en volgens mij kan het allemaal best eenvoudig met een kortere frees en kopieerring die alleen het brede deel freest en dan met bijvoorbeeld een speedboor of slangenboor het diepere deel doen. Dan kun je met twee lichte gangen en dus een veel lichtere frees in ieder geval het zichtwerk herhaalbaar en netjes uitvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: joebiet

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Het vermogen van de frees doet er theoretisch niet toe. Zolang je maar kleine afnames doet. In de praktijk werkt dat bij de meeste niet. Vooral de lengte van de frees geeft een zware belasting op de lagers. Naast natuurlijk ook de diameter en afname.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@ccrider en @Wim Kluck,

nu weet ik het even niet meer. Kan het mogelijk wel met mijn lichte freesmachine met 6mm frees en het diepere gedeelte met slangenboor of gaat dit hem echt niet worden..?

ik wil het wel testen alleen ik weet niet waar ik een kopieer ring kan halen voor deze oude bosch 600ACE. Kan het zo snel niet vinden via google.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Degelijke bouw is hier belangrijker dan motorvermogen. Je verplaatst de frees zijdelings, de belasting is dan eenzijdig. Met zo'n lange frees heb je een flinke hefboom die ook doorwerkt in je machine. Dus > 8 mm schacht en een behoorlijke kwaliteit bovenfrees.
Vooral niet in 1 keer alles willen uitsteken, de zijdelingse belasting valt best mee als je je aan de volgende vuistregel houdt:

Maximale diepte per afname is de helft van de diameter van je gereedschap.

Dus 18mm diameter frees, niet meer dan 9mm diep frezen per gang.

Daarnaast is rustig werken en de machine de tijd geven om de spanen te snijden èn af te voeren ook raadzaam.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
de zijdelingse belasting valt best mee als je je aan de volgende vuistregel houdt:

Maximale diepte per afname is de helft van de diameter van je gereedschap.
Voor het behoud van je freesjes mogelijk een zinvolle vuistregel maar voor een (te?) lichte bovenfrees is deze gedachtegang desastreus.
Zou namelijk inhouden dat je ineens dubbel zo diep moet kunnen frezen als je er een 2x zo brede frees in zet...
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
@ccrider en @Wim Kluck,

nu weet ik het even niet meer. Kan het mogelijk wel met mijn lichte freesmachine met 6mm frees en het diepere gedeelte met slangenboor of gaat dit hem echt niet worden..?

ik wil het wel testen alleen ik weet niet waar ik een kopieer ring kan halen voor deze oude bosch 600ACE. Kan het zo snel niet vinden via google.
Zoals hierboven ook al gezegd. Weinig afnemen in één keer
@ccrider en @Wim Kluck,

nu weet ik het even niet meer. Kan het mogelijk wel met mijn lichte freesmachine met 6mm frees en het diepere gedeelte met slangenboor of gaat dit hem echt niet worden..?

ik wil het wel testen alleen ik weet niet waar ik een kopieer ring kan halen voor deze oude bosch 600ACE. Kan het zo snel niet vinden via google.
zoals hierboven gezegd. Niet teveel in één keer moet goed gaan.
In de handleiding van het apparaat lijkt het alsof er wel een soort van kopieerring bestaat. Ik heb em helaas ook nog niet kunnen vinden.
Maar met een zijgeleider en een malletje als begin en eind stop kom je ook een heel eind.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Voor het behoud van je freesjes mogelijk een zinvolle vuistregel maar voor een (te?) lichte bovenfrees is deze gedachtegang desastreus.
Zou namelijk inhouden dat je ineens dubbel zo diep moet kunnen frezen als je er een 2x zo brede frees in zet...
Het is niet voor niets een vuistregel. Bovendien heeft de fabrikant hier vaak al in het ontwerp van de machine voorzien door een kleinere as waarvoor geen snijgereedschappen worden gemaakt met een grote diameter en een beperkte opening in de voet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Luister naar je gereedschap. Begin met 1mm afname. Dan met 2. Meer dan 3 zou ik met deze frees niet doen.
Als is dat laatste wet afhankelijk van de diameter. Deze machines zijn hier niet voor gemaakt. Maar als je heel voorzichtig doet moet het kunnen. Je kan ook de eerste paar mm frezen dan de rest voor een groot gedeelte weghalen (boor/bijtel) en dan schoonfrezen. Waar gaat het om? Alles wat je ziet moet strak zijn. Daar waar het scharnier op ligt moet vlak zijn. Zelf zou ik een andere machine aanschaffen. Die allrounder is. Nu ben ik niet objectief want ik heb er 4. En in het verleden een bosch 500w en 600 in twee weken gesloopt. Beide waren nauwelijks gebruikt maar wel van de jaren 80. Deze konden er niet tegen om onder een freestafel te zitten.
Toen een festo eronder maar dat was het ook niet. Erin eruit dat gaat vervelen. Toen een triton tra001 erin gemaakt. Die is echt zwaar en die gebruikt ik nu alleen voor het vlakken van hout.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik herken de mal, ik heb deze toen geleend van het bedrijf waar ik de deur en sponning ook aangeschaft heb. Zij hebben me eerst het hele bedrag als borg laten betalen en bij inleveren terug gestort. Je zou eens kunnen kijken of je dat ergens goedkoop kan lenen. Die dingen worden niet zo heel vaak gebruikt. Vaak hebben die leveranciers ze voor de af en toe dat ze zelf afhangen, maar meestal laten ze het door ZZP'ers doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.