Extra balken voor plafond plaatsen middels raveeldragers

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
334
11
Hallo allemaal,

In verband met een onjuiste hoh afstand van 170x70 balken bij onze nieuw geplaatste dakopbouw heb ik ervoor gekozen extra 170x70 balken te plaatsen tussen de hsb muren.

Ik heb dit gedaan middels raveelhouders.

Nu twijfel ik een beetje, omdat ik gelezen had dat de balken strak tussen de wanden moesten komen (voor maximale kracht) heb ik nagenoeg exact de tussenmaat tussen de wanden gebruikt (410cm). Sommige balken hadden een mm of wat speling, waardoor ik de balken makkelijk kon plaatsen, maar sommige balken waren zo strak dat ik ze een beetje waterpas moest slaan met een hamer terwijl ze tussen de wand geklemd waren. Mensen adviseerden strak omdat nieuw hout met binnentemperatuur altijd nog wat krimpt, maar later bedacht ik me dat hout in de lengte nagenoeg niet werkt. De balken zullen als het goed is niet vochtig worden maar het betreft (helaas) wel een kouddakconstructie waardoor er wel sprake zal zijn van temperatuurwisselingen.

Kan het kwaad dat sommige balken superstrak tussen de wanden geplaatst zijn (Scheurvorming bij de liggers waar ze tegenaan geschroefd zijn of iets dergelijks)? Of is dit juist goed.

De balken staan gemonteerd met raveelhouders tegen houten 170x70 liggers op de wanden.
 

Bijlagen

  • IMG_3674.jpeg
    IMG_3674.jpeg
    72 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
583
136
Lijkt mij geen enkel probleem omdat die balken alleen je dak moeten dragen.
Ze zitten er extra tussen, beetje ruimte kan geen kwaad
Zou ze wel vastschroeven in de dragers zodat je ook opwaaikracht in je dak hebt. Hoe meer alles aan elkaar geschroefd zit hoe beter.

Die 4,10 meter die je noemt, is dat de overspanning die deze balken moeten maken. Dan zou 170 mm wel aan de lage kant zijn, vuistregel is 1 op 20, dus 200 mm.

Bij een plat dak is een kouddak constructie altijd tricky i.v.m. condensvorming. Zorg ervoor dat je aan de binnenkant (warme kant) alles dampdicht maakt.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
334
11
@Jurriaan nee zitten niet merkbaar losser, maar dat komt ook omdat ze in de ravelen geschroeft zitten.

Edit: of bedoel je met naastgelegen balken de geschroefde balken die er al zaten? Volgens mij zitten die nog muurvast.

Het is meer dat ik nu achteraf twijfel of ik er niet een of twee iets te strak gezet heb. Ze gingen er allemaal op zich prima in hoor, ook de strakke, maar om ze daarna waterpas te krijgen hem ik toch wel wat moeten slaan (met name bij de strakke balken). Ik schroefde dan eerst de raveelhouder aan 1 kant met een schroef vast en sloeg de balk dan met een hamer recht ten opzichte van het dak. Dat ging wel alleen geforceerd zeg maar. Je ziet dan ook dat de raveelhouder een halve mm in het hout wordt gedrukt ofzo. Zou dit uiteindelijk kwaad kunnen? Hij drukt dus met misschien een halve mm tot een mm in een 70mm dikke balk. Betreft vers hout dat nog aan de binnen temperatuur moet wennen.

@elzenmaa ik heb ze inderdaad vastgeschroefd aan de raveelhouders. Ik heb elk schroefgaatje van de raveelhouder benut, behalve de grote gaten. De lossere zitten ook supervast, ik twijfel alleen over de enkele balken die ik echt een beetje strak erin moest tikken. Zou dit nog concequenties kunnen hebben voor de constructie?

De overspanning is inderdaad 410cm. Die vuistregel ken ik, maar dat is denk ik bij hoh 60cm. Volgens de balkenschuif zou 170x70 zelfs om de 60cm kunnen kunnen bij een onbelast dak, maar omdat ik in de toekomst wellicht nog zonnepanelen op het dak wil heb ik nu de hoh naar circa 25cm gebracht, wat de boel enorm versterkt. Dus los van de vuistregel zou het nu volgens de balkenschuif dik in orde moeten zijn. Het voelt op het dak ook veel sterker nu.

Wat bedoel je trouwens met opwaaikracht. Helaas kan ik het dak niet meer van boven op de balken vastschroeven omdat hier reeds bitumen op liggen. Dit is wel het geval bij de bestaande balken.

Mbt koud dak.. ik ben er ook alles behalve blij mee. De aannemer heeft ons echt bedrogen maar het wordt lastig er nu nog een warm dak van te maken (gevelbekleding is al op maat, dak is al met bitumen bedekt en hoogte van tekening/vergunning is reeds behaald). Ik ben voornemens het plafond na plaatsing isolatie met al mijn aandacht dicht te maken met klimaatfolie.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.228
2.644
Die balkdragers moet je spijkeren, niet schroeven. Alle gaten vullen. De balk mag maximaal 6mm ruimte hebben. De fabrikant van die balkdragers heeft gewoon alle terzake zijnde gegevens op hun website staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.228
2.644
Dat schroeven niet taai genoeg zijn. De koppen breken er af. Maar ik kom regelmatig bat ankers tegen die met 6 4 x 40 schroeven vast zitten. Het blijft meestal wel hangen. Ik spijker ze gewoon af. Dat zijn de kosten niet. Maar als je in Oklahoma woont, zou ik de aanbevelingen van de fabrikant volgen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Meestal is de schroef niet de zwakke plek. Dus bij dit soort balkdragers maakt het niet zoveel uit. Maar het klopt verder wel wat je zegt ;)

Geen probleem om de balken er strak tussen te meppen. Controleer wel of de moerbalk niet naar buiten is gedrukt hierdoor.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
334
11
Ha mensen,

Fijn dat iedereen actief meedenkt!!

@chevy66 ik weet niet wie de fabrikant is, ik heb ze namelijk merkloze raveelhouders bij Treure (professionele houthandel hier in de omgeving) besteld. Ik vermoed dat het GB is, alleen deze raveeldragers hebben slechts 2 grote ronde gaten aan de zijflappen in plaats van de 3 die GB biedt.

Ik heb schroeven gebruikt omdat dit aangeraden wordt op Wovar;

=================================================
Hoe sterk is deze raveeldrager?
De raveeldragers van Wovar zijn uitgebreid getest.
Draagkracht raveeldrager
Op de afbeelding hiernaast ziet u in welke richting de krachten aangegeven worden met behulp van afkortingen. Zo staat DR voor de draagkracht naar beneden, DW voor de zijwaartse sterkte en T voor de kracht van de balk of muur af. Het draagverogen van de Wovar raveeldragers is vele malen hoger als u schroeven gebruikt om de dragers te bevestigen. Het draagvermogen is getest met in totaal 18 verzinkte schroeven 5 x 35 mm. Het wordt aangeraden minimaal schroeven van 4.0 mm dik te gebruiken. Het draagvermogen voor bevestiging met nagels is getest 4x40 mm nagels met schroefdraad 18 stuks.

Bevestigingmet Nagelsmet Schroeven
DR983 KG2260 KG
DW1091 KG2676 KG
T129 KG1338 KG
Het draagvermogen weergegeven in de tabel geldt voor T-verbindingen hout naar hout. Voor bevestiging met schroeven wordt aangeraden minimaal schroeven van 4.0 mm dik te gebruiken*

=================================================

Volgens Wovar is geschroefd dus sterker dan nagels.

De 6mm speling is nice to know, kan ik nergens vinden maar geloof je meteen. Ik heb nu echter alles strakker dan 6mm (sommige op 1a2 mm, sommige strak) gemonteerd.

@ZotVanHout inderdaad zo'n raveelhouder.

@Bijtel bedoel je met de moerbalk de ligger op de wand waartegen de raveeldrager geschroefd is? Volgens mij is die niet naar buiten gedrukt, niet zichtbaar in ieder geval.

Ik had begrepen dat tussenbalken hooguit krimpen, maar zeker niet uitzetten (ik ben namelijk stiekem toch beetje bang voor uitzetten) omdat ze nu in een kameromgeving staan.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
Er bestaan een ontzettend grote variatie in de kwaliteit van het voor schroeven gebruikte staal
goede constructie schroeven breken niet zo gemakkelijk
maar als je zomaar een merkloos type schroef toepast kom je op een fors lagere capaciteit uit.

er zit een flink verschil tussen 4 en 5 mm wat betreft de capaciteit
jammer dat ze niet beide waarden vermelden in de tabel en ook even aangeven dat een platte kop hier voor het beste geschikt is.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
334
11
Ja is zeker jammer. Ik kon de exacte vermelding betreffende raveelhouders 170x70 ook niet vinden op wovar, maar heb dus op aanraden van dat artikel 5x40 schroeven van Rotadrill gebruikt in de gaten op de steunbalk en 5x60 schroeven van Dyna op de ligger waar tegen ik de raveelhouders geschroefd heb.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Met 5mm schroeven is het gewoon sterker, maar ook brozer. Volgens mij is het verhaal dat de schroeven bij eventuele beweging sneller breken dan de taaiere spijkers.
Alleen is met de huidige normen beweging in een vloer niet of nauwelijks aanwezig, dus is spijkeren naar mijn idee achterhaald. Ik vind het iig teveel werk en heb nog nooit problemen gehad noch gezien bij toepassing van schroeven bij alle projecten die ik heb gezien. En er wordt door de aannemerij heel veel geschroefd.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.