Vraag m.b.t verstekzagen festool invalzaag

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Je kan ook nog wel eens kijken of je iets kan vinden om je zaag op zijn kop te monteren in een werkbank. festool verkoopt van die sets om dat om te bouwen, maar ik weet dat mijn vader dat zelf gedaan heeft met een grote zaagtafel. misschien dat iets op youtube te vinden is om dat zelf ook te doen. Het zorgt ervoor dat je zaag stationair is en daarmee veel beter in dezelfde hoek blijft staan als je zaagt. Als ik eraan denk zal ik mijn vader eens vragen fotos te maken rondom zodat er een ontwerpwedstrijd kan losbarsten op woodworking :)
 

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Je kan ook nog wel eens kijken of je iets kan vinden om je zaag op zijn kop te monteren in een werkbank. festool verkoopt van die sets om dat om te bouwen, maar ik weet dat mijn vader dat zelf gedaan heeft met een grote zaagtafel. misschien dat iets op youtube te vinden is om dat zelf ook te doen. Het zorgt ervoor dat je zaag stationair is en daarmee veel beter in dezelfde hoek blijft staan als je zaagt. Als ik eraan denk zal ik mijn vader eens vragen fotos te maken rondom zodat er een ontwerpwedstrijd kan losbarsten op woodworking :)
Bedoel je met "van die sets" de moduledrager? Wat ik daarvan heb gelezen is dat het niet gemakkelijk is om dat in een eigen werkbank te bouwen vanwege de verschillende diktes van de randen. Zie bijvoorbeeld dit topic vanaf post 377. Als je gedetailleerde foto's hebt van hoe jouw vader dat heeft gedaan, ben ik daar erg in geïnteresseerd. Het alternatief is om de zaag "gewoon" onder de de werkbank te klemmen/schroeven, zoals in dit topic. Je verliest dan wel wat zaaghoogte, maar het lijkt me een stuk eenvoudiger. De vraag die ik daarbij wel heb is of het veilig is. Op het FOG forum worden topics waarin wordt beschreven hoe je dat kan doen direct door een moderator verwijderd. Nu is Amerika een andere wereld als het gaat om aansprakelijkheid, maar ik ben benieuwd wat andere forumleden hiervan vinden. Is het veilig om een invalzaag onder een werkbank te monteren?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb zelf ook een zaagtafel gemaakt met een cirkelzaag:

IMG_20160414_192439.jpg

IMG_20160414_194227.jpg

IMG_20160414_192523.jpg

Die is gemaakt uit reststukken betonplex, een soort multiplex met een plasticlaagje. Dat glijdt namelijk goed bij het zagen. Om minder zaagdiepte te verliezen heb ik de cirkelzaag verzonken (zie 2de foto). Geleider heb ik ook gemaakt van restjes, en zet ik vast met klemmen. Ook is er een groef voorzien om een afkortslede te kunnen gebruiken. Je mag namelijk NOOIT afkorten met langsgeleider, omdat je kans hebt op terugslag. Voor de veiligheid moet je ook een schakelaar voorzien. Bij mij is dit simpelweg een contactdoos met schakelaar. Verder is het heel belangrijk dat je een spouwmes hebt (zat al op mijn cirkelzaag), ook om terugslag te minimaliseren. De festool invalzaag heeft denk ik ook een spouwmes, dus dat zit goed. Als er aan die voorwaarden voldaan is, zie ik geen reden waarom een zelfgemaakte zaagtafel minder veilig zou zijn dan een gekochte. Spreek me tegen als het niet zo is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Uiteraard gebruik ik ook duwhoutjes (zie eerste foto), omdat ik mijn vingers graag wil houden. Op laatste foto zie je dat mijn zaagtafeltje ook vastgeklemd wordt aan werktafel, zodat heel de boel niet kan verschuiven.
 

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Ok, dank voor je reactie en foto's, heel nuttig. Een spouwmes zit er inderdaad op en je kan ook nog een beschermkap en een diepte-instelling als losse onderdelen kopen. De zaag verzinken vermindert inderdaad het verlies aan zaagdiepte, maar kost anderzijds vlees als je de zaag met bouten vastzet. In jouw geval maakt dat denk ik niks uit, wan je hebt beugels gebruikt zie ik. Een opmerking: ik vraag me af of je die contactdoos gemakkelijk kan bereiken als het fout gaat. In elk geval kan je 'm niet met een been of armzwaai uitzetten toch?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Graag gedaan. Diepteinstelling doe ik aan zaag zelf, met het hendeltje. Da's iets minder praktisch dan een apart hendeltje, maar eigenlijk stoort het me niet zo erg. Met bouten vastzetten is inderdaad niet zo geschikt met mijn methode. Daarom heb ik metalen plaatjes gebruikt, waarbij ik 1 uiteinde naar beneden geplooid heb. Dat geeft voldoende klemkracht, zodat ik de zaag maar op 2 hoeken moet vastzetten. Het helpt ook wel dat de zaag goed strak in de uitsparing past. Ik weet de schakelaar goed zitten en kan hem vrijwel onmiddellijk bedienen. Maar niet met been of arm, dus daar heb je gelijk in. Daarom zou ik er ook niemand anders mee laten werken. Maar dit mag geen argument zijn tegen zelfbouwzaagtafels, want als je dit per se wil, kan je zo'n grote schakelaar ook gewoon kopen. Maar als ik een verdeelstekker kan kopen voor €3 weet ik het wel.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ken het probleem. Dit waren bij mij de oplossingen:

1. Scharnierpunt van de zaag zat niet goed, scharnierde daardoor niet om de juiste as.
2. Zaag kantelde, goed met 1 hang de zool op de lineaal drukken.
3. Voor schulpen een blad met weinig tanden nemen, heb er 1 van Ecotools met 16 tanden en schulpen gaat dan als een speer!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.