Vraag i.v.m. werking azobe

Horla

Nieuw lid
4 jul 2017
7
0
Bij mijn nieuw te bouwen tuinhuis ga ik tussen de betonnen fundering en het houtskeletframe een laag azobe leggen (met ook nog een strook epdm onder uiteraard). Nu kon mijn houtleverancier geen lange azobe leveren en zijn het dus stukken van 3m. Ik vroeg mij af of ik deze kops tegen elkaar mag leggen of dat ik een uitzetvoeg moet voorzien? En indien een uitzetvoeg nodig, met wat vul ik die op zodat ik geen onderbreking maak in mijn isolatieschil? De azobe gaat met rvs draadstang vast gezet worden aan de fundering.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Bijgaande foto geeft aan hoeveel hout gemiddeld uitzet in elke richting. Je kan zien dat het niet zo heel veel uitzet in de lengte richting, voornaamlijk in dwarse richting.

1621254565949.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
hout is een goede isolator
de isolatiewaarde is een stuk lager dan pir, pur, rotswol, glaswol en andere isolatiematerialen
zoals @Wjsalter toont is de krimp & uitzetting in de lengte klein
stel je je daarbij toch vragen, laat dan een voeg, en vul die met siliconen (300 tot 600 % rek) of pu-schuim op (uv-bestendig ?)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Ik zou ze toch maar niet kops tegen elkaar zetten. Niet vanwege het uitzetten (dat probleem had je met een doorgaande balk net zo goed gehad), maar vanwege eventuele vocht opsluiting. Ik zou er mooi een cm tussen laten. En de kopse kanten met iets behandelen.

Ik weet niet wat je met je schuur precies van plan bent, en wat voor vloer er ik komt, maar ik kan mij niet voorstellen dat het voor je isolatie heel veel uit gaat maken.

Als je vloer ook al van beton is en één geheeld is met de fundering, dan is dit zware overkill. Mijn vuren houten frame staat op DPC-folie op het beton. In dat geval zou je de onderste regel in douglas kunnen uitvoeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.