Voorstelling

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Een half jaar geleden heb ik deze site ontdekt, en lees met veel interesse mee met de berichten die voorbij komen, en ik vind dat het tijd wordt om me eens voor te stellen. Ik ben 50+, zit net als velen hier in de IT, woon midden in Zuid-Holland, en mijn vrije tijd wordt gekenmerkt door de vraag "kan ik het ook zelf doen?"

Als 11-jarige had ik wel eens hamer en zaag gebruikt, maar pas in de jaren 90 kwam er meer houtbewerking om de hoek kijken met gebruiks meubeltjes van geplastificeerd spaanplaat. (boekenkasten, keukenkast)
Ik ontdekte dat in de bouwmarkt de pakketten vuren vloerdelen het goedkoopste soort hout was. Er zat alleen een 'lastige' messing en groef aan. Maar als je die met een beitel er af haalt heb (had?) je voordeliger hout dan losse planken kopen.

Ik heb toen een werkbank van gemaakt met 44x69 vuren balkjes met pen-en-gat verbindingen onder, en schuifzwaluwstaart voor de korte bovenste liggers in de 6 poten, en slis-verbindingen voor de lange liggers in de 6 poten. Het blad was van 1 laag vloerdelen (met messing/groef er aan) geschroefd en een kwart van het blad had een dubbele laag vloerdelen erop. Dat was gelijmd, met ongelijmde proppen boven de schroeven van de onderlaag, zodat ik mijn beitels niet zou beschadigen op de schroeven bij uitschieten.
Deze werkbank is 15 jaar later naar de stort gegaan, omdat er houtworm in was gaan zitten. Daarom ben ik nu heel huiverig om geveld hout met schors binnen te bewaren...

In die tijd heb ik een koffer gemaakt voor mijn boormachine, ter vervanging van de kartonnen doos. Daar heb ik toen geprobeerd mijn eerste zwaluwstaart verbindingen te maken. Deze koffer heb ik nog steeds, en de boormachine ook. De zijkanten zijn dus van vuren vloerdelen gemaakt.

Hieronder een paar foto's van die boormachine koffer. Ik weet dat het geen mooi passende zwaluwstaarten zijn, maar in het kader van 'durf je beginnerswerk ook te tonen' wil ik het jullie niet onthouden. Het ging mij om een goedkope boormachinekoffer, en het werk om het te maken was alleen maar leuk. Het is met binnenbeits gebeitst, en de niet-neerklapbare handgreep is niet praktisch als je koffers stapelt.
IMG_20210923_211209.jpgIMG_20210923_211254.jpgIMG_20210923_211145.jpg
IMG_20210923_211031.jpg

Nog weer later kwamen daar klussen in huis en tuin bij, met als grootste klussen het tegelen en elektra werk in ons nieuwbouwhuis, en het schuurtje er achter. Deze schuur is nu in gebruik, als opslag, en ik moet hem nog inrichten als werkplaats. Ik maak nog wel een aparte draad aan voor die schuur/werkplaats. Plannen voor de toekomst bevatten nog een nieuwe zelfbouw keuken.

Qua gereedschap heb ik van 30 jaar geleden een reeks Nooitgedacht beitels, een Stanley schaaf met plastic draaiwiel, een houten Nooitgedacht sponningschaaf, en laatst ontdekte ik dan ik al die 30 jaar ook nog een tweede (kleinere) Stanley schaaf had. Dit geeft aan hoe weinig ik die schaven heb gebruikt.
In het afgelopen half jaar echter, heb ik de schaafbeitels (voor het eerst) maar eens geslepen op een wit/rode bouwmarkt wetsteen, en nu met wat water, en warempel, nu kan ik ook schaven zonder dat het steeds haakt en hapert... (Dank Woodworking!)
Verder nog die boormachine uit de jaren 90, maar in de loop der jaren zijn daar bij gekomen een Skil bovenfrees, Skil cirkelzaag, kolomboor, Bosch groen hamerboormachine, 3 hitachi accu schroef-boormachines, Metabo afkortzaag en sinds vorig jaar ook een Mafell invalzaag. Steeds wanneer het 'nodig/handig' was voor een project.
Inmiddels ook een zaagtafeltje van Flottjet en een Kity 636 rabo-dego (vlak-vandiktebank), maar die moet ik nog schoonmaken/inbouwen voordat ik die kan gebruiken. En ik moet nog een nieuwe werkbank natuurlijk.

Ik heb trouwens ook wel iets met taal. Zo vraag ik me af waarom het woord 'voorstelling' nooit wordt gebruikt voor 'het zich voorstellen van iemand'...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Welkom.

Je bent hier al een half jaar actief en hebt al reeds 147 keer gepost. Het is dus of we je al een beetje kennen.

En omdat je iets hebt met taal, is het dan misschien juister om te schrijven; "nog steeds welkom" ?

Grapje,
Welkom!

Groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.