Voorstellen

just

Nieuw lid
24 nov 2012
9
0
Hallo mede-houtliefhebbers,

Ik lees al een tijdje mee, maar voordat ik lastige vragen ga stellen wil ik mezelf eerst even voorstellen.
Mijn naam is Just, 23 jaar jong, en gek van oude schepen. Zo gek dat ik op dit moment een stalen koftjalk aan het restaureren ben om op te gaan wonen. Ik zal binnenkort nog een foto'tje plaatsen, al heeft het casco ijzerwerk nog niet veel met hout te maken tot nu toe.
Het leuke aan zo'n oud schip is dat er ook een heleboel houtwerk bij komt kijken. Hierbij valt te denken aan mast, giek, roer, zwaarden etc. Voor de grootschalige klussen werk ik veel samen met een gespecialiseerd scheepsrestauratiebedrijf in Arnhem.
Daarnaast wil ik het schip zelf gaan isoleren en intimmeren, en daarvoor ga ik uiteraard nog heel wat kubieke meters hout gebruiken.
Mijn houtbewerkingsniveau laat nog te wensen over, maar ik heb nog genoeg tijd en gelegenheid om bij te leren, en veel kennissen die mij voorgegaan zijn en hun kennis graag delen.
Ik hoop dat jullie ook bereid zijn mij verder te helpen, en wie weet kan ik hier en daar ook nog eens een zinnige bijdrage leveren.

Groeten,
Just
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Boot isoleren... Altijd een slecht idee als je niet weet waar je aan gaat beginnen. Het probleem is namelijk de condensvorming tussen isolatielaag en binnenafwerking. Aangezien je stalen casco niet ademt kan dat vocht eigenlijk maar één kant op, naar binnen. Kortom de binnen afwerking en de isolatie zelf moet dampopen zijn. Als je de binnenafwerkingszijde ook afsluit voor damp kan het condens wat ontstaat tegen je casco niet weg en krijg je roestvorming van binnenuit en op den duur ook rottend binnenwerk (begint langs de naden). Kortom laat je goed adviseren hoe je het wel goed kan aanpakken. Verder heel veel plezier met je boot. Ik ben ook wel een fan van de bruine vloot. Al dat plastic hoeft van mij niet zo, het zeilt wel hard en fantastisch bepaalde modellen maar het oog wil ook wat.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben ik niet helemaal met je eens.
Als je het metaal goed conserveert en laat dichtspuiten met het juiste schuim dan wordt het nooit meer vochtig daar onder
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ben ik niet helemaal met je eens.
Als je het metaal goed conserveert en laat dichtspuiten met het juiste schuim dan wordt het nooit meer vochtig daar onder

Dat is ook wat ik schreef, je moet het erg goed aanpakken. Ik weet niet of deze methode wel geschikt is omdat ik geen kenner ben op scheepsisolatiegebied, zowel dan beschik je blijkbaar over kennis op dit gebied.;)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De isolatie moet juist dampdicht zijn, maar dan ook helemaal. Zorgvuldig naden en nietjes afplakken met alu-tape dus.
Als de isolatie damp-open is gaat het vocht maar 1 kant op: van het interieur naar de scheepshuid, om daar te condenseren. Dat wil je zeker niet, dus daarom de damp zo vroeg mogelijk keren op zijn weg naar de huid: aan de binnenkant dus. Volgorde: scheepshuid/isolatie/dampdichte laag/beschieting.

Een ervaren scheepsbouwer heb ik zijn (toekomstig woon-)schip zien isoleren met metalen 'pennen' die stuk voor stuk met een speciaal apparaat op de huid gepuntlastwerden. Over de pennen werd isolatie geprikt, en alle gaatjes daarna zorgvuldig dampdicht afgeplakt. Helaas was mijn isolatieklus toen al gedaan, anders had ik zeker dezelfde methode gekozen en ergens zo'n apparaat versierd.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De isolatie moet juist dampdicht zijn, maar dan ook helemaal. Zorgvuldig naden en nietjes afplakken met alu-tape dus.
Als de isolatie damp-open is gaat het vocht maar 1 kant op: van het interieur naar de scheepshuid, om daar te condenseren. Dat wil je zeker niet, dus daarom de damp zo vroeg mogelijk keren op zijn weg naar de huid: aan de binnenkant dus. Volgorde: scheepshuid/isolatie/dampdichte laag/beschieting.

Een ervaren scheepsbouwer heb ik zijn (toekomstig woon-)schip zien isoleren met metalen 'pennen' die stuk voor stuk met een speciaal apparaat op de huid gepuntlastwerden. Over de pennen werd isolatie geprikt, en alle gaatjes daarna zorgvuldig dampdicht afgeplakt. Helaas was mijn isolatieklus toen al gedaan, anders had ik zeker dezelfde methode gekozen en ergens zo'n apparaat versierd.

Dit is inderdaad de geëigende manier van werken op een schip. Scheepshuid conserveren, isolatie zo vlak mogelijk tegen de huid aanbrengen,daarna langs binnen de isolatie dampdicht afwerken. Montagelatten niet rechtstreeks aan het staal vastbouten, maar een isolator (rubber) tussen staal en hout aanbrengen.

PU schuimen is nog een betere isolatiemethode, maar wanneer je een paar jaar later eens aan de romp moet werken (lassen) heb je mogelijks een probleem.

Mvg,

André
 

just

Nieuw lid
24 nov 2012
9
0
Fijn dat er meteen meegedacht wordt! De aanpak die ik van huis uit gewend ben (ook een tjalk), is conserveren van de huid (menie/owatrol gevolgd door conserveringsvet) met direct daar tegenaan een laag steenwol tussen en over de spanten. Daar overheen een laag (dampdichte) noppenfolie met aan beide zijden aan glimmende laag, ik weet de precieze naam even niet. Daar overheen komt de uiteindelijke betimmering.
Het grondhout isoleren van het staal zijn de meningen over verdeeld, maar ik zie genoeg argumenten om het wel te doen, ondanks dat het wat meer werk is.

Schuim spuiten is inderdaad een goede optie, maar ik zie er geen heil in om de reden die André al noemde: bereikbaarheid van de romp. De methode met pennen is ook erg mooi. Daar zal ik nog eens goed naar kijken.

Groet,
Just
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Dag Just, welkom op het forum!

Mij lijkt het het een zeer omvangrijke klus, zo,'n schip, succes ermee!

Vriendelijke groet, Hans
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Volgens mij wordt dat een mooi project. Ik hoop dat je snel een paar foto's post. Vind het leuk om je project te volgen. Ik heb zelf ook een tijdje aan de restauratie gewerkt van een tjalk. Ga je er mee zeilen als hij klaar is of alleen als woning gebruiken?

Ik vaar zelf op een paviljoentjalk uit 1914. Volgend jaar een feestje.

Volgens mij is dit jouw bootje. http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=3561&start=15 Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:

just

Nieuw lid
24 nov 2012
9
0
Dat is inderdaad mijn schip. Het schip wil ik van buiten helemaal terugbrengen in de oorspronkelijke zeilende staat. Van binnen wordt het mijn woning. Een combinatie van zeilen en wonen dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.