Voorstellen

Droeloe

Nieuw lid
25 okt 2022
15
4
NL
Hi allemaal,

Ik ben vader van 2 kleine kinderen en woon in regio 072. Sindskort weer een klein beetje meer tijd om hobbies op te pakken.
Nu leek het mij leuk om te beginnen met wat kleine dingen te maken zoals een vogelhuisje of kistje en te leren werken met een zaagtafel. Afkortzaag en invalzaag had ik al gekocht voor het bouwen van een schutting/overkapping een aantal jaar geleden. Sindsdien is het ook gaan kriebelen.
Recentelijk eindelijk een zaagtafel gekocht en heb mijn eerste vogelhuisje gemaakt!
Ik merk nu dat ik waarschijnlijk meer heb aan een freestafel dan een zaagtafel voor de kleine dingen die van plan ben te maken maar wie weet moet ik er gewoon nog aan wennen.

Ik lurk al een flinke tijd maar nu eindelijk reden om echt mee te doen nu ik zelf ook ben begonnen.


Goed weekend alvast allemaal!
 
Laatst bewerkt:

Droeloe

Nieuw lid
25 okt 2022
15
4
NL
Hallo H@ns, ik heb een zgan dewalt dwe7492 aangeschaft, dit om de goede reviews en mogelijkheden om af te stellen. Daarnaast heb ik alles van dewalt. Ook heb ik een nieuwe wnew mitre gauge van Banggood, deze werd aangeraden door hooked on wood. kosten circa 85 euro. Ook een nieuw afkort- en plaatmateriaal zaagblad van Baptist gekocht
Ben juist aan het proberen om vingerlassen tandverbindingen te maken met de fence op de mitre gauge maar dat wil maar niet goed lukken.

Ik heb zelf helaas geen ruimte hiervoor dus het staat bij mijn vader in de garage en kan ik het maar 1 of 2 x per maand gebruiken. Hopelijk in de komende jaren de mogelijkheid om een mooie schuur aan huis te bouwen. als werkplaats.
 
Laatst bewerkt:

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Die vogels hebben geluk. Ze krijgen gewoon een houtbewerker als huizenbouwer. Heb je ook leuke foto's om te delen?
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Droeloe

Nieuw lid
25 okt 2022
15
4
NL
Alles gezaagd, met 2 klemmen vastgezet om te drogen. Voor de zekerheid met een kleine luchttacker nageltjes erin geschoten, ik weet niet hoe goed de gebruikte lijm was.
1000025826.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Evert !

Droeloe

Nieuw lid
25 okt 2022
15
4
NL
Heel gedoe om een hoek van 90 graden te klemmen kwam ik achter, uiteindelijk gelukt met een zelfgemaakt hoekprofiel van resthout, net als het vogelhuisje ook van resthout is gemaakt.
1000025829.jpg1000025828.jpg
 

Droeloe

Nieuw lid
25 okt 2022
15
4
NL
Dak sluit niet perfect aan , opgevuld met lijm en zaagsel.

Niet perfect maar met de standaard mitre gauge vind ik het nog best aardig gelukt. Ik heb de zaag eerst helemaal goed afgesteld toen ik deze kocht met een din875/0 hoek.

Helaas het gat voor het stokje verpest door te slordig boren. Nog geprobeerd te verbeteren met zaagsel en lijm maar het is niet veel beter geworden.

Dak is opgeschuurd en in de beits gezet. Dat is wel te zien. Het vogelhuisje is nu ook nog in de vernis gezet om het beter tegen het weer te beschermen. Nu nog een mooie plek vinden om het op te hangen.
1000025853.jpg1000025852.jpg1000025848.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Welkom. Denken dat het met elektrisch gereedschap makkelijker en sneller en beter kan? Ja maar alleen als je het beheerst. Als ik een kistje met zwaluwstaarten wil maken neem ik gewoon handgereedschap en frees.
Maak een futselplank en zorg dat je daar een goede schaaf bij krijgt. Dan kan je je afgezaagde planken haaks maken. Frees er gewoon een sponning in en lijm het in elkaar. Blijf oefenen op je vingerlassen.
Bedenk dat als je 5 vingers hebt gefreesd/gezaagd je 4 nesten hebt, dus negen keer kans op een fout.
Succes
 

Droeloe

Nieuw lid
25 okt 2022
15
4
NL
Dakje is van grenen van een oude kast, zijkanten van een schuttingplank en het stokje is een deuvel.
Achteraf weet ik niet zo goed waarom ik dit niet met mn afkortzaag heb gemaakt omdat dat ook prima zou moeten kunnen 😅
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Nou Droeloe met dat “machinepark” kun je wel uit de voeten!!
Succes met je hobby en laat wat van je projecten zien hier!
 

Droeloe

Nieuw lid
25 okt 2022
15
4
NL
Bedankt Wim. Ik heb nog geen schaaf in bezit. Wat zou je adviseren voor een beginner?
Futselplank heb ik wel van gehoord maar ken het niet. Ik zal eens zien of ik dat kan maken. Ik heb helaas ook geen bureau tot mn beschikking omdat ik er geen ruimte voor heb. Mijn schuurtge is 4m2 en sttat al vol met fietsen en koelkast helaas. Ik heb wel 2 goede schragen. Ik zal daar wel een werkblad op maken
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Welkom hier!.

Zelf schroef ik een nestkast in elkaar, en lijm die niet in verband met het werken van het hout.

Heb je al gedacht aan het maken van speelgoed voor de kleintjes?
 

Droeloe

Nieuw lid
25 okt 2022
15
4
NL
Welkom hier!.

Zelf schroef ik een nestkast in elkaar, en lijm die niet in verband met het werken van het hout.

Heb je al gedacht aan het maken van speelgoed voor de kleintjes?
Hallo ornament,

Ik heb voor onze eerste al een babygym gemaakt , een zandbak met deksel en zitgedeelte met rugleuning. Ook een evenwichtsbalk. Ik zal waarschijnlijk nog wel een bed met een dak maken in de toekomst. Ook wil ik met mn decoupeerzaag nog wat voor ze maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.