Voorstellen!

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Nooit een introductie geschreven dus hierbij dan maar;
Mijn naam is Stein, 28 jaar oud/jong en ben sinds een aantal jaar hobbymatig bezig met hout. In het dagelijks leven werk ik als promovendus aan de TU Delft, maar daarnaast probeer ik zoveel mogelijk uren door te brengen in mijn garagetje om meubels te maken.
Zolang ik nog niet de ruimte en tijd heb om met veel grotere projecten bezig te zijn, hou ik het grotendeels bij handgereedschap. Bijkomend voordeel is dat ik het gevoel heb dat je daardoor heel veel leert over hout. Groot nadeel is natuurlijk dat mijn "output" hierdoor wat lager is.

Ik huur een (deel van) een kleine garage, waarvoor ik mijn eigen werkbank heb gemaakt (volgens de tekeningen van Paul Sellers):
WhatsApp Image 2023-06-04 at 16.31.56.jpeg
Mijn laatste grote project was een nieuw tv meubel ut kersenhout. Was nogal wat herzagen en op maat schaven, dus flink wat uurtjes bezig geweest met m'n handgereedschap. Daarnaast geoefend met wat lastigere verbindingen, zoals de "secret mitered dovetails" of hoe je ze ook wilt noemen, om de hoekverbindingen mooi in elkaar over te laten lopen (uit hetzelfde stuk hout). Voor een groot deel van het karkas heb ik kersen gebruikt dat ik had overgenomen van een ander forumlid en voor de rest heb ik wat mooie balken kersen gehaald bij Rick van @MasaveHout in Zwolle. Ik had andere gebruikers al eens om advies gevraagd voor dit ontwerp, en zal wat meer foto's van het bouwproces in dat draadje plaatsen. Aangezien ik er toch al flink mee bezig was, heb ik ook de achterwand maar uit kersen gezaagd. Dat was flink wat moeite maar ben er achteraf heel blij mee, ook zeker omdat in het linker vak zichtbaar is. Daarnaast kan ie nu in een volgend huis ook prima midden in de kamer staan, omdat de achterkant minstens net zo mooi is als de voorkant :D.
WhatsApp Image 2023-06-04 at 16.31.58.jpeg
Ik vind het leuk om mijn komende projectjes hier ook te delen dus verwacht meer! Ik ben net begonnen met twee nachtkastjes uit esdoorn (weer van Rick en wat van de verzameling die ik had overgenomen) en verwacht daar de komende tijd tijd in te kunnen stoppen, als ik genoeg energie heb naast m'n dagelijkse werk. Ook hier zit weer flink wat herzaag-werk in (en schaven, natuurlijk), en heb momenteel nog geen ruimte voor een goede lintzaag dus wordt toch weer wat uurtjes met de hand! Maar daar kan ik ook heel erg van genieten, gewoon een podcast op en de tijd vliegt.
Ik deel ook af en toe wat op mijn instagram (Login • Instagram), maar moet nog aan mijn fotografie werken. Andere projectjes van een tijdje geleden waren een lamp en een bijzettafeltje uit notenhout:
WhatsApp Image 2023-06-04 at 16.36.08.jpegWhatsApp Image 2023-06-04 at 16.55.06.jpeg
Als laatste maak ik ook sinds kort mijn eigen meubelwas. Ik was niet verschrikkelijk enthousiast over wat ik zo snel kon vinden in de bouwmarkten voor het bijhouden van houten meubels (te duur, vage ingredienten, weinig invloed op resultaat, ...) dus ben mezelf gaan orienteren. Ik heb nu twee "mengsels" die ik nu gebruik; eentje voor vrijwel alles en de ander voor alles waar ik van/mee eet (sinaasappelolie klinkt heerlijk maar kan je het beste toch niet opeten, ook al vervliegt het waarschijnlijk vrij snel). Aangezien ik van vrienden/familie veel interesse kreeg, heb ik het een klein beetje opgeschaald en heb ik het "beschikbaar" gemaakt (foto is van de was die ik gebruik voor houten schalen/snijplanken e.d.):
WhatsApp Image 2023-06-04 at 16.31.58(1).jpeg
Vond het ook leuk om gelijk eens te leren hoe ik met een website aan de gang kon gaan, dus heb de volgende webshop eraan gehangen mbv webhosting van een vriend van me (waardoor de website helaas nog niet mega "responsive" is). Te vinden op: delftsewas.nl
Hoewel de webshop nog niet volledig functioneel is, kan ik bij interesse zeker bestellingen opsturen/laten afhalen in Delft.

Ik wilde het kort houden, en dat is niet gelukt! Ik ben altijd bereikbaar om te praten over hout, houtverbindingen, technieken en weet ik wat.

Groetjes,
Stein
 

munckf

Actieve deelnemer
Welkom Stein,

Leuk om te lezen, jouw tweesporenbeleid. Ik heb dat gedurende mijn hele "ICT-carrière" ook zo gedaan. Centjes verdienen met iets dat beter opbrengt, maar altijd de passie blijven koesteren. Nu ik met pensioen begin te gaan pluk ik daar de vruchten van.

Jij maakt echt mooie dingen. Fijn om je hier op het forum te zien. Ik ben heel benieuwd naar wat we nog meer van je gaan zien.

Groetjes, Frits
 
  • Leuk
Waarderingen: sstroobants

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Leuk die zelfgemaakte meubelwas. Wel wat opmerkingen: waarom zou bijenwas met walnootolie voedselveiligheid zijn dan bijenwas met lijnolie - de enige onderbouwing die ik kan bedenken is als de walnootolie uit de supermarkt komt en de lijnolie van de bouwmarkt - maar dat zegt niks over de intrinsieke voedselveiligheid van lijnolie en walnootolie. ik zou ook niet op een website adverteren met ‘food safe’, zonder officieel certificaat… en voor de werking van meubelwas is het denk ik aan te bevelen om er toch een zekere hoeveelheid oplosmiddel in te doen. Terpentijnolie, citrusolie, of gewoon kookpuntsbenzine.
 
  • Leuk
Waarderingen: sstroobants

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
@henkverhaar , Bedankt voor de tips!
waarom zou bijenwas met walnootolie voedselveiligheid zijn dan bijenwas met lijnolie
An sich helemaal niks natuurlijk! Keuze voor walnootolie was eigenlijk meer vanuit interesse; ruwe lijnolie kende ik al en was benieuwd naar walnoot. Verder scheelde het in de kosten verbazingwekkend weinig.
en voor de werking van meubelwas is het denk ik aan te bevelen om er toch een zekere hoeveelheid oplosmiddel in te doen.
Ben ik het helemaal mee eens, voor de normale "variant" gebruik ik dan ook sinaasappelolie, voordeel is dat alles gelijk heerlijk ruikt. Toch is sinaasappelolie wel geklasseerd als "gevaarlijk", dus voor mijn snijplanken of houten spatels/kommen hou ik het liever bij walnotenolie als basis en de walnoot/was combi om het regelmatig bij te houden.
ik zou ook niet op een website adverteren met ‘food safe’, zonder officieel certificaat…
Dit is inderdaad wel een lastig puntje. Officieel maak je natuurlijk een "mengsel"... Misschien dat ik het wat anders zal omschrijven. Ik zag de webshop meer als uitdaging om even op te zetten. Momenteel gaat de was voornamelijk naar vrienden en familie maar ik vind het altijd leuk om mensen te helpen met het mooi maken/houden van hun meubels en mijn kennis erover met ze te delen. :)

Verder gebruik ik voor meubels momenteel eigenlijk altijd eerst 1 of 2 lagen danish oil, en maak het dan af met de meubelwas (van lijnolie, bijenwas, carnauba en sinaasappelolie).
Ik zou graag wat meer met shellac werken, maar de enige type die ik nu heb (volgens mij de Superior Shellac van Dictum) is redelijk donker (ik vind het minder geschikt voor lichte houtsoorten zoals de esdoorn nu bijvoorbeeld), en ik vind het nog moeilijk om een goed mengsel te krijgen dat niet gigantisch gaat glimmen.
Ik sta altijd open voor meer tips ;).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ben ik het helemaal mee eens, voor de normale "variant" gebruik ik dan ook sinaasappelolie, voordeel is dat alles gelijk heerlijk ruikt. Toch is sinaasappelolie wel geklasseerd als "gevaarlijk", dus voor mijn snijplanken of houten spatels/kommen hou ik het liever bij walnotenolie als basis en de walnoot/was combi om het regelmatig bij te houden.

Ik zal even checken, maar volgens mij zijn alle terpeenolien voornamelijk geklassificeerd voor ecotox - en hou in gedachten dat klassificatie gebaseerd is op hazard, niet op risico... volgens mij is de klassificatie niet zwaarder dan wasbenzine, en sinaasappelolie is afbreekbaar en metaboliseerbaar...

Ik gebruik terpentijnolie en citrusolie als oplosmiddel in mijn gekookte lijnolie product. Minder risicovol dan petroleumdistillaten, maar verder gewoon vluchtige oplosmiddelen met alle nadelen. Voordeel is wel dat terpenen onderdeel uitmaken van het droogproces en koolwaterstoffen niet.

Voor voedseltoepassingen gebruik ik gewoon pure walnootolie of druivenpitolie. Voor een meubelwas zou ik overigens een mengsel van bijenwas en carnaubawas overwegen - harder en duurzamer (in de traditionele zin)...
 
Laatst bewerkt:

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Voor een meubelwas zou ik overigens een mengsel van bijenwas en carnaubawas overwegen - harder en duurzamer (in de traditionele zin)...
Dat gebruik ik inderdaad ook! Vind het lastig om echt het verschil te voelen met de carnauba-was erbij maar zou inderdaad wat harder moeten zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.