Voorstellen

munckf

Actieve deelnemer
Hallo, ik ben gelegenheidsdraaier. Als gevorderde amateur vioolbouwer ben ik met draaien in aanraking gekomen toen ik stemschroeven uit buxus wilde maken voor bij een barokke violino piccolo (mijn 13e instrument). Dat is prima gelukt op de Proxxon DB250, wat ik nog steeds een heel fijn machientje vind voor klein werk. Inmiddels nader ik mijn pensioen, heb een inspirerende draaicursus gevolgd bij Suzan Doornbos uit Nijmegen, en ik ben toe aan het serieuzere (nou ja, grotere) werk. Daarvoor had ik tot nu toe een Holzstar DB450, best een heel fijne draaibank. Maar na bij Suzan ook kennis te hebben gemaakt andere machines ben ik nu op zoek naar een zwaardere jongen. Na veel zoeken op het internet ben ik aan het schuiven van de Record Power Coronet Herald naar de Midi Pro. Mijn Holzstar ga ik waarschijnlijk hier aanbieden. Dat is immers een draaibank met goede reviews (bevestigd door mijn eigen ervaringen) en uitstekend geschikt voor een eerste kennismaking zonder teleurstellingen.

Ook bij mijn lintzaagmachine heb ik een serieuze upgrade gemaakt naar de Record Power SABRE350. Dus mijn ouwetje, waarop ik menige vioolkrul heb gezaagd komt waarschijnlijk ook in de aanbieding. Mijn oude Tormek 2000 leek ook aan vervanging toe door een aan de as vastgeroeste steen, waardoor ik maar moeizaam met nieuwe stenen (Japans, diamant) zou kunnen gaan werken. Maar daar ben ik er godzijdank in geslaagd om met WD-40 en heeeeeeeeel voorzichtig tikken met de hamer (eerst met eikenhouten blokje er tussen) de oorspronkelijke steen los te krijgen en na het monteren van een nieuwe, roestvrijsstalen MSK-250 as heb ik nagenoeg de functionaliteit van de Tormek 8, met een fractie van de kosten van een vervanging van de complete machine. Mijn Hegner Multicut 2s figuurzaag machine, die ik zo af en toe gebruik voor dingen als het zagen van barok-kammen, is zolang geparkeerd bij mijn zoon die strijkstokken bouwt.

Ik hoop op dit forum veel nuttige informatie te gaan uitwisselen terwijl ik mij verder bekwaam in het bestaan als pensionado.
 

munckf

Actieve deelnemer
Enkele voorbeelden van dingen die ik gemaakt heb:

Krul en stemschroeven van een violino piccolo naar een ontwerp van Girolamo Amati uit 1613 (formaat van een kwartviool)

IMG_0117.JPG

Inlegwerk van de toets en het staartstuk van die zelfde violino piccolo

IMG_0106.JPG

Achterblad van de violino piccolo met lak volgens eigen recept.

20191219_075109.jpg

Barokke kam volgens Tartini model (met de Hegner en het mes, "origineel" en "verbeterd").

20191130_103842.jpg

Cello-stemschroef naar eigen ontwerp.
Cello stemschroef 1.jpg
 

munckf

Actieve deelnemer
welkom !
ik vraag me af of we hier ook geluid (van jouw instrumenten) af kunnen laten spelen
Mijn laatste "normale" viool (4/4 formaat, Stradivarius model):

De violino piccolo klonk anderhalf uur nadat de (darm!)snaren er op waren gezet zo:
Deze violino piccolo is speciaal gebouwd voor de uitvoering van het eerste Brandenburgse concert van J.S. Bach. 2 Weken nadat hij klaar was werd hij gebruikt tijdens een concert in Edinburg (zie onderstaande privé-opname). Later nog in Los Angeles, Washington, Madrid, Graz, Rome en binnenkort Parijs. Ik had nooit gedacht dat dit het meest reislustige instrument van mijn hand zou worden. In een zaal "prikt" de toon door het orkest heen als een "zilveren randje". Het aparte is dat hij achter in een zaal soms duidelijker te horen is dan vooraan.

 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en mink

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi man. Die stemsleutels - maak je die uit 2 delen?

'Musicus' is hoboist - als ik me goed herinner beroeps.

Dat geluid van die Violino piccolo solo doet mij een beetje denken aan een piccolotrompet - niet zozeer het geluid/timbre zelf, maar de verhouding tussen normale viool en Violino piccolo vs standaard bestrompet (of c-trompet) en piccolo - met name minder boventonen in de klank - net als ook het verschil tussen F-hoorn, bes-hoorn en F-diskant hoorn...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: munckf

munckf

Actieve deelnemer
Mooi man. Die stemsleutels - maak je die uit 2 delen?

'Musicus' is hoboist - als ik me goed herinner beroeps.

Dat geluid van die Violino piccolo solo doet mij een beetje denken aan een piccolotrompet - niet zozeer het geluid/timbre zelf, maar de verhouding tussen normale viool en Violino piccolo vs standaard bestrompet (of c-trompet) en piccolo - met name minder boventonen in de klank - net als ook het verschil tussen F-hoorn, bes-hoorn en F-diskant hoorn...
Dat heb je mooi beschreven. Het instrumentje fascineert de die-hard Bach fans. Echt na ieder concert komen er mensen doorvragen over die piccolo, waarbij ze aangeven dat ze zo verrast zijn dat je zo'n ukkie zo duidelijk kunt horen tussen de andere instrumenten.

Ik snap dat je denkt dat die stemschroef uit 2 delen is door die ebben kraag en de naar binnen lopende hartvorm. Maar die kraag is een ebben ring die op het buxushout is geschoven/gelijmd en daarna verder in profiel gedraaid. De "greep" is met een spits/krom schraapbeiteltje gevormd tot een bolletje met een diepe groef naar binnen. Link klusje met een stevige kans op happen. Vervolgens met de lintzaag (of evt. guts) vlakken aan gemaakt en met kleine Pfeil handgutsjes en schraapstaaltjes verder gemodelleerd. Klein ebben bolletje gedraaid met stift eraan voor op het uiteinde. En tot slot klein parelmoeren accentje in het hart.

Best een flink klusje. Maar wel heel leuk.

Die stemschroeven van de piccolo was meer rechttoe-rechtaan namaken van de oude Amati voorbeelden.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Mooi werk!
Aangezien dit het voorstelhoekje is, stel ik hierbij voor dat je een apart draadje opzet over de instrumenten.
Dan zijn ze voor de liefhebbers gemakkelijker terug te vinden. Het zou jammer zijn als deze waardevolle informatie ondersneeuwt in "voorstellen".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.