Voorstellen HoutenHenkie

HoutenHenkie

Nieuw lid
6 mei 2021
3
1
Lobith
Hallo allemaal,

Mijn naam is Ramon en ik ben nieuw hier. Als HoutenHenkie lees ik al een week of wat berichten. Ik woon met mijn vriendin in het oosten des lands en ben bijna klaar met mijn studie. Ik ben opgeleid als ecoloog en hou mij voornamelijk bezig met wilde planten. Ik bestudeer de plantenwereld in al haar vormen en heb daar mijn beroep van gemaakt. Tevens heb ik een passie voor koken en veel horeca-ervaring. Naast mijn liefde voor natuur en koken ben ik geïnteresseerd in wetenschap (voorrnamelijk ecologie en anorganische chemie) en boeken (verzamelen, lezen, verkopen etc.). Sinds een maand of twee heb ik de houtbewerkingswereld ontdekt en ik merk dat er een vlammetje ontstaan is en langzaam maar zeker de passie voor houtbewerking groeit. Mijn eerste houtbewerkingsding was een poging tot een kistje met zwaluwstaartverbindingen van hardhout en daarbij merkte ik dat ik toch te weinig verstand van zaken had wat resulteerde in slecht sluitende verbinding. Oke, ik heb wat gereedschap en ik kan een beetje klussen in huis, maar toch ontbreekt er van alles.

Al snel kwam ik erachter dat er mooie Youtube-kanalen zijn (Paul Sellers, Joshua Farnsworth, Matt Estlea) en er is literatuur in overvloed (gereedschappen, technieken, meetinstrumenten, houtsoorten, meubelmaken etc). Daarnaast blijk ik gezegend te zijn met een Baptist en een Arnhemse Fijnhouthandel. En dan is er ook nog dit forum! Mijn geluk kan niet op! Dus ik ben aan het lezen geslagen over de basis van het met de hand hout bewerken en maak daar nu kleine stapjes in. Mijn eerste combihaak, bankschaaf en kruishout aangeschaft en wat experimenteren met technieken. De kunst van het afmeten en aftekenen beheers ik nog lang niet en ik snap er nog vrij weinig van, maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed gaat komen. Oefening, baart kunst.

Inmiddels is de schuur achter ons huis omgetoverd tot "werkplaats" en staat er een kleine werkbank. Verder heb ik er aardig wat ruimte en daar ben ik heel blij mee. Helaas is de schuur enkelsteens/halfsteens en heb ik geen koopwoning, maar gewoon een huurhuis. Als kluskluns met twee linkerhanden heb ik me er even in verdiept, en er komt nogal wat kijken bij het isoleren van zo'n schuurtje. Dat is dus een beetje een tegenvaller. Mijn allereerste uitdaging wordt dus het vinden van een geschikte werkruimte of het maken hiervan. Ik ben ook erg benieuwd hoe jullie dat aanpakken. Zijn er mensen die ook een slecht geïsoleerde schuur gebruiken als werkruimte? En hoe zorg je er dan voor dat je gereedschap, je hout en je boeken goed blijven?

Ik zit dus vol met vragen over de absolute basis en ben daarin heel veel aan het ontdekken. De komende tijd zal ik misschien wat vragen stellen voor zover die nog niet beantwoord zijn op dit forum of zover ik er geen antwoord op kan vinden. Voor nu heb ik alvast drie vragen aan de lezers:

1. Hoe ben je met houtbewerking begonnen en waarom?
2. Welke zaken zijn er cruciaal voor een goede basis om thuis veilig en zelfstandig mooie voorwerpen van hout te kunnen vervaardigen? M.a.w. wat zijn in jullie ogen de belangrijkste principes?
3. Hoe verantwoord je je dure schaven en beitels tegenover je wederhelft? :p

Ik hoop hier heel veel te leren, maar uiteindelijk ook zelf wat bij te kunnen dragen.

Een vriendelijke groet uit het niet zo verre oosten,
Ramon
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom, ramon
je hebt jezelf mooi voorgesteld

1. Hoe ben je met houtbewerking begonnen en waarom?
da's al direct een goeie
er loopt een zekere parallel met hoe jij met je vriendin begonnen bent (en wij ook, vermoed ik)
op een niet-vooraf-bepaald moment heb je er zin in
en voor je het goed en wel beseft, ben je 'aan de slag'
creatief / produktief zijn zit bij sommigen ergens in hun lijf
2. Welke zaken zijn er cruciaal voor een goede basis om thuis veilig en zelfstandig mooie voorwerpen van hout te kunnen vervaardigen? M.a.w. wat zijn in jullie ogen de belangrijkste principes?
veiligheid staat voorop
ook bij handgereedschap moet je opletten
beitels horen vlijmscherp te zijn & ze gaan vlot door jouw vlees
machines leer je best eerst grondig kennen, vooraleer je met het grote werk start
3. Hoe verantwoord je je dure schaven en beitels tegenover je wederhelft? :p
een financiële kant + een mogelijk spanningsveld zijn er meestal
een evenwicht hoort er altijd bij
dat ligt niet in iedere relatie op dezelfde plaats
je kan uitgaven of investeringen verantwoorden door wat je er mee kan maken (uitspaart ?)
met hout werken is heilzaam voor de geest & beter dan naar een therapeut te moeten lopen
de ene gaat naar de voetbal + op café, wat ook niet gratis is
de andere zit meer in zijn werkhuis
het is een kwestie van vlot met mekaar omgaan & ieder de nodige ruimte te laten

succes !

(een huurwerkruimte zou ik niet gaan isoleren - heb je een beperkte hoeveelheid gereedschap, probeer het dan binnenshuis op te slaan)
 
Laatst bewerkt:

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
1. Hoe ben je met houtbewerking begonnen en waarom?
-> Van thuis uit meegekregen dat als je het zelf maakt, je het kunt maken zoals je zelf wil.
2. Welke zaken zijn er cruciaal voor een goede basis om thuis veilig en zelfstandig mooie voorwerpen van hout te kunnen vervaardigen? M.a.w. wat zijn in jullie ogen de belangrijkste principes?
-> Geduld! en zoals hierboven al omschreven, veiligheid.
3. Hoe verantwoord je je dure schaven en beitels tegenover je wederhelft? :p
-> mooie dingen maken, waar je wederhelft ook enthousiast van wordt. (daarnaast is het inderdaad therapeutisch)

Isoleren van je werkplaatsje, is in geval van huur best vervelend ja...
Wat ik bij onze wasmachineschuur heb gedaan, en dat is niet volledig volgens de bouwtechniekregeltjes, maar werkt wel enigzins:
Tweedehands pir-platen tegen de muur gezet, met een regelwerkje er voor van 44x44 vuren om het op de plek te houden. Niet afgewerkt met beplating oid, maar aan de stijlen kun je voldoende ophangen. Daarnaast heb ik pir-platen op het dak gelegd, ook zonder afwerking, met een paar stoeptegels er op.
Nu is dat schuurtje eenvoudig en relatief goedkoop vorstvrij te houden met een thermostaat gestuurde petroleum kachel.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Welkom hier!

1. Leek me gewoon leuk, en ben gewoon begonnen met dingen maken. Met elke klus die ik had wat gereedschap aangeschaft

2. Na een kleine 3 jaar ervaring kan ik zeggen; koop als eerste een goed stofmasker en een goede stofzuiger/afzuiging voor je electrisch gereedschap.. Scheelt veel ellende.
Daarnaast een goede werkbank, maar die kun je zelf maken.

3. Ik maak spullen voor in huis.. Maar de wederhelft klaagt eigenlijk niet over mijn uitgaves. We hebben ieder ons deel dat we eraan kunnen spenderen en zij heeft ook hobby's. Dus soms ga je over het budget en dat mag.

Daarnaast haak ik in op je klus ruimte. Ik werkte in een 4x3m enkelsteens schuur, en die is nu 7x3m geworden. Maar nog steeds enkel sterns.
Wel heb ik het golfplaten dak geïsoleerd met 5cm tempex eronder en een multiplex plaat. Maar het is nu aangenaam daar. Verder gebruik ik een elektrische kachel voor als het buiten echt te koud is. In de hete zomer is het binnen zelfs koeler dan buiten, dus het werkt goed.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Welkom!

1. Als klein kind al geinteresseerd geweest in vanalles in elkaar knutselen, maar nog maar recent in de mogelijkheid gekomen om er ook echt iets mee te doen.
2. een goeie stevige ondergrond (werkbank, vloer, ...) en inzicht in de gevaren van elk gereedschap (vooral veiligheidsfilmpjes kijken van elektrisch gereedschap) hebben mij al veel geholpen.
3. Een tijdje terug is er nog eens een topic geweest waarin gevraagd werd hoe je grote aankopen kon verantwoorden (zie Topic), hier werden zaken aangehaald als de meerwaarde op lange termijn, op maat maken van dingen voor wederhelft en zorgen dat je een soort van budget/zakgeld voorziet voor beide waar elk van kan besteden zonder verantwoording te moeten afleggen (desnoods op aparte rekeningen afhankelijk van hoe jouw privé-boekhouding is georganiseerd).
 

HoutenHenkie

Nieuw lid
6 mei 2021
3
1
Lobith
Hallo allemaal, bedankt voor de leuke reacties. Tof om te zien hoe er ingehaakt wordt op de vragen. Ik hoop snel ook wat foto's met jullie te delen van mijn projectjes!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
1. Hoe ben je met houtbewerking begonnen en waarom?
Ik kreeg ooit van mijn oom een figuurzaag en daarmee heb ik in de woonkamer aan de salontafel heel wat afgezaagd. Op de hoge landbouwschool in Deventer moest je houtbewerken voor als je naar de Tropen gestuurd werd en daar heb ik het gereedschap leren waarderen. Met de YT van Paul Sellers ben ik toch weer de switch aan het maken van machinaal gereedschap naar handgereedschap.
2. Welke zaken zijn er cruciaal voor een goede basis om thuis veilig en zelfstandig mooie voorwerpen van hout te kunnen vervaardigen? M.a.w. wat zijn in jullie ogen de belangrijkste principes?
Nooit iets even snel willen doen = garantie voor fouten. Twee keer meten, of drie, of vier keer, want wat er af is, is er zeer lastig weer aan te maken.
3. Hoe verantwoord je je dure schaven en beitels tegenover je wederhelft? Wat is duur?
Een paar schoenen van €200 gaan kortere mee dan een een paar beitels. Er is genoeg gereedschap te vinden voor een redelijke prijs. Er is eigenlijk maar één voorwaarde. Gereedschap moet scherp zijn. Als je het geld hebt koop je al snel te veel gereedschap. In de handel is vaak het motto voor iedere klus is wel iets te vinden.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
1) Begonnen omdat het leuk is om iets te maken. Er komt zoveel samen bij het maken van een werkstuk of meubelstuk (projectmanagement, financieel, planning, optimalisatie etc.) wat maakt dat het altijd uitdagend is mentaal en fysiek. Het vraagt geduld, karakter en doorzettingsvermogen, inventiviteit (niet alles gaat meteen goed) en vergevingsgezindheid. Zelden haast en hout oordeeldt niet. Na een periode van overspanning wist de psycholoog me te vertellen dat ik iets voor mezelf moest zoeken (hobby), dat werd houtbewerken. Ik bak er niets van en doe er veeeeeeeel te lang over voordat ik besluit wat te maken maar de resultaten mogen er (vind ik) altijd zijn.

2) Goede basis, of basisvereiste zijn: tijd/geen haast, geen stress, positieve instelling, goede PPE (bescherming (ogen, oren, neus & je gezin/huisleden). Investeer ook in “begeleiding” in de vorm van cursussen of zoek iemand in je kennissenkring met ervaring waar je van kan leren. Hoewel Youtube van onschatbare waarde is kan het nooit de discussies, afwegingen etc vervangen laat staan iemand die je “live” laat zien hoe dingen werken (en wat je vooral niet moet doen).

3) Zij schoenen, ik een deuvelmachine (ofzo). Ik verantwoord eigenlijk alleen de materiaalkosten. Meerendeel van de machines/gereedschappen koop/betaal ik zelf. De gedachte hierbij is dat je pas iets moet kopen als je het nodig hebt en als leidraad beter iets langer sparen voor kwaliteit dan 2x iets moeten kopen.

Duur is relatief, een goede #4 schaaf verslijt je hobbymatig je hele leve niet, een paar schoenen doe ik hooguit een jaar mee. Om nog maar te zwijgen over de kosten die worden gerekend om iets “Custom” te laten maken.

Ervaring met hout/houtbewerking, de groep mensen eromheen zijn “priceless”.

Welkom bij de “club”.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
704
735
de buurt van den bosch
Welkom,

Ik heb in de jaren 80 (1980-1985)op de lts gezeten opleiding timmerman en daarna meubelmaker.
Ben toen gevraagd om te komen werken bij een internationaal transportbedrijf, heb zeer snel mijn papieren gehaald en ben toen gaan rijden op spanje en portugal dit waren ritten van 3 weken weg,en daarna een weekje thuis.heb dit een 10 jaar gedaan.ik rijdt nu van maandag tot en met donderdagavond,lekker lang weekend.
Ben wel altijd met meubeltjes maken bezig gebleven,wat ik met mijn ogen zie kan ik met mijn handen maken.Wat goed gereedschap kopen betreft,wij hebben de luxe om dingen te kopen die we willen hebben,alleen bij echt grote dingen overleggen we wel even.
Ik maak meubeltjes en andere dingen met alleen handgereedschap,ik haal hier de meeste voldoening uit maar dit scheelt van mens tot mens.en met handgereedschap kan je financieel gezien ook flink wat geld kwijt zijn.
En ik zag het al voorbij komen,de basis is rust,de omgeving moet schoon zijn en gewoon geduld hebben.
Koop gewoon wat plankjes en oefen gewoon veel dan komt het vanzelf dat je tevreden bent met wat je gemaakt hebt.

Groetjes,

Edwin
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Welkom Ramon. Mooi introductieverhaal.
Als je in een landelijk wat agrarisch dorp woont is vaak voor weinig een ruimte te huren. Ik woon in zo´n dorp en doe dat ook. Al jaren. Via via en oproep in dorpskrantje.

Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.