Voorstel Publieksstemmen tellen.

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Hallo,
Aangezien in het Stemmen topic voor de publieksprijs gevraagd is voor een idee voor stemmen. Had ik het volgende Formulier gemaakt en zal hier ook openbaar uitleg geven hoe het zal gaan werken.

Het is mogelijk dat dit niet gebruikt gaat worden.

Start van het stemen.png

Je vult als eerste je forumnaam in. Wij vragen niet om een e-mailadres want niet AVG proef. Je forumnaam staat openbaar op het forum. Je kiest de categorie uitkiezen waar jij op wilt stemmen. Daarnaast vragen we om de datum om te kunnen zien hoeveel stemmen er per week gedaan worden (nutteloos feitje, wel leuk) Je kan maar 1 stem uitbrengen in 1 categorie.

Woodworking challenge vraag type 2.png

Je brengt je stem uit op degene die jij vindt dat die het verdient. Je kan niet meer keuzes maken dan 1 werkstuk.

Toelichting stem.png

Indien gewenst kan je hier een heel verhaal schrijven om aan te geven waarom jij vind dat hij een stem verdient. Dit zouden we kunnen verwerken in een jury/stemmen rapport die na afloop voor iedereen beschikbaar is die meegedaan heeft. Daarnaast kunnen de opmerkingen aangehaald worden door de jury/presentator tijdens de uitreiking van de publieksprijs. Zonodig kunnen de opmerkingen anoniem vermeld worden.

Zoals, De combinatie van de diverse materialen en het eenvoud in het werkstuk gaf het voor mij een doorslaggevend argument om hier op te stemmen.

Maar nu het belangrijkste gedeelte. Hoe ziet het er dan uit vanuit de kant van de jury/controleur.

Wat zien we na het stemmen.png

Wij kunnen per antwoord zien wat iemand gestemd heeft en wie dat was. Wij kunnen na het indienen het antwoord niet meer bewerken en dat geldt ook voor degene die gestemd heeft. Dus daar is de kans op fraude nihil. Alleen kunnen wij de antwoorden verwijderen.

Als we dat zouden doen dan heb ik het volgende voorstel.

We lichten de stemmer/jury in waarom dit is verwijderd. Maken een screenshot van het te verwijderen stem. Maken een document op met de informatie waarom hij is verwijderd en de screenshots. Delen dit document na afloop van het stemmen aan de jury. Zij kunnen ook mee kijken met de controleur.

Forum naam dubbel stemmen.png

Wij kunnen door de vraag voor je forumnaam ook checken of je niet dubbel stemt. Doe je dit wel dan betekend dat we dan allebei de antwoorden verwijderen. De stemmer en de jury worden gelijk ingelicht en het verzoek gedaan om opnieuw te stemmen vanwege het dubbel stemmen wat niet is toegestaan.

Indien we niet willen dat niet forum gebruikers stemmen kunnen we na afloop ook checken of ze lid zijn van het forum. Want een deelnemer kan de stem link delen onder zijn gebruikers en kunnen daardoor de stemming verstoren.


uitslag 1.png

We kunnen tussendoor indien gewenst een tussenstand brengen. Denk dat het dan leuk is om het zeker te doen van het aantal stemmen of per dag/week het aantal stemmen te delen. Je kan ook de toelichtingen delen tussen door indien dit intresante zijn om te delen.

Ben ook voorstander om dan de top 10 te doen per categorie en die in willekeurige volgorde neer te zetten zodat het nog spannend blijft wie er gaat winnen.


Toelichting stem uitslag..png

Zoals je kan zien heb ik hem al even getest. Je kan zoveel woorden invullen als je zelf wilt. Probeer het onder de 5 zinnen te houden. anders wordt het een lap tekst. en in de excelsheet is dat niet duidelijk te zien.

Er is nog een mogelijkheid om per antwoord een foto toe te voegen. Dit maakt het met grote aantallen deelnemers wel onduidelijker en de foto's moeten allemaal dezelfde maat hebben.

Er is ook een add on geïnstalleerd, Die sluit het stemmen op een afgesproken tijdstip/dag automatische.




Mijn voorstel om het stemmen duidelijker te maken is

1. Alle topics per categorie een letter te geven en een nummer in volgorde van aanmelden. . De letter voor de categorie en de cijfer voor de deelnemer. Dus stel je vind deelnemer A5 de beste volgens jou. Dan is A de categorie houtdraaien en nummer 5 is dan de deelnemer, dit is makkelijker te onthouden dan de gehele naam. Die natuurlijk wel wordt vermeld op het stemformulier.

2. De deelnemer geeft het topic een duidelijke naam. Zoals volgend voorbeeld.

Fout
Mijn eerste werkstuk, een kistje uit eiken.

Beter,
Mijn eerste kistje van eiken.

Titel is korter en daardoor duidelijker voor op het stemformulier.


Afsluiter.
Er staat een spelfout in de screenshots, die is al hersteld in het stem document. Post ook een link naar het document zodat jullie kunnen ervaren hoe het er dan precies uitziet. De namen komen uit de 2021 challenge.

Ben benieuwd naar jullie opmerkingen/vragen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Top bezig hoor! Fijn dat je hier tijd in wilt steken.

1 puntje van kritiek. Hoe voorkom je hiermee dat ik onder jouw naam (of een van de 29.178 andere namen) een stem uitbreng?

Ik ken de forum software niet, maar is er een mogelijkheid om op enige wijze (geautomatiseerd en repeteerbaar) een code aan een forumgebruiker uit te delen die dan bij het stemmen ingevuld moet worden? Zo zou je kunnen cross-checken of iemand een account heeft.

Alternatief zou kunnen zijn om in ieder geval te filteren op laatste bezoek. Als dat voor 1-1-2022 geweest is, hebben ze de inzending niet kunnen zien en kunnen ze dus ook niet gestemd hebben, toch?

Of, wat me net te binnen schiet, e-mail adres ook in laten vullen en die (achter de schermen) controleren, dat moet wel uit de database te peuteren zijn toch?

Misschien ben ik veel te achterdochtig en doen we het gewoon op goed vertrouwen, dat kan natuurlijk ook.

Hoop dat je er iets mee kunt en je niet te veel aangevallen voelt, want zo bedoel ik het natuurlijk niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en jefmen

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Klinkt als een goed doordacht plan. Ik zou het echter niet voor deze verkiezingen invoeren, aangezien er al flink gestemd wordt in het desbetreffende topic. Om nu nog om te schakelen kan voor verwarring en missende/dubbele stemmen zorgen
 
  • Leuk
Waarderingen: jefmen en JochemK

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
dag Jefmen, dit ziet er interessant uit. Wat mij betreft gaan we dit bij de volgende publieksstemming nader verkennen. Er is natuurlijk een risico dat iemand meerdere keren stemt, dit risico moeten we dan maar nemen of wellicht een paar controles inbouwen. Veel tijd moest ik steken in het maken van het pdf document, is het mogelijk om de foto's in deze software toe te voegen?
 
  • Leuk
Waarderingen: jefmen

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Top bezig hoor! Fijn dat je hier tijd in wilt steken.

1 puntje van kritiek. Hoe voorkom je hiermee dat ik onder jouw naam (of een van de 29.178 andere namen) een stem uitbreng?

Ik ken de forum software niet, maar is er een mogelijkheid om op enige wijze (geautomatiseerd en repeteerbaar) een code aan een forumgebruiker uit te delen die dan bij het stemmen ingevuld moet worden? Zo zou je kunnen cross-checken of iemand een account heeft.

Alternatief zou kunnen zijn om in ieder geval te filteren op laatste bezoek. Als dat voor 1-1-2022 geweest is, hebben ze de inzending niet kunnen zien en kunnen ze dus ook niet gestemd hebben, toch?

Of, wat me net te binnen schiet, e-mail adres ook in laten vullen en die (achter de schermen) controleren, dat moet wel uit de database te peuteren zijn toch?

Misschien ben ik veel te achterdochtig en doen we het gewoon op goed vertrouwen, dat kan natuurlijk ook.

Hoop dat je er iets mee kunt en je niet te veel aangevallen voelt, want zo bedoel ik het natuurlijk niet!
Bedankt voor je kritiek. een andere blik er op is ook altijd goed.

De kans dat jij op mijn naam stemt is heel groot, Alleen als ik dan ook stemt. Dan ziet de controleur dat er 2 stemmen zijn gemaakt. Weet niet wat de forum software aan mogelijkheden bied.

Ik had zelf ook even mijn eigen profiel bekeken of ik daar iets kan vinden wat ik zou kunnen gebruiken maar was niks bruikbaars.

Als we willen dat we filteren op bezoek aan het forum dan moet hij alleen na inloggen op het forum beschikbaar zijn anders heeft het geen nut.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
dag Jefmen, dit ziet er interessant uit. Wat mij betreft gaan we dit bij de volgende publieksstemming nader verkennen. Er is natuurlijk een risico dat iemand meerdere keren stemt, dit risico moeten we dan maar nemen of wellicht een paar controles inbouwen. Veel tijd moest ik steken in het maken van het pdf document, is het mogelijk om de foto's in deze software toe te voegen?
Ja dat is mogelijk. Als je door klikt in de stemformulier dan zie je aan het einde een test vraag met foto's. Ik heb een testje gemaakt met een foto lijstje.

Als de deelnemers dan 1 foto toesturen van hun werkstuk met hun naam en de titel van het werkstuk kan ik dat er makkelijk in plaatsen.

Je geeft de mogelijkheid om door te klikken kunnen ze de foto's zien. Worden de vragen niet verplicht. Ik kan het zo maken dat het wel per categorie is. indien de bezoeker geen keuze maakt op basis van de antwoorden. Hij een vraag krijgt om te kiezen naar welke categorie hij wilt. en dat daar een keuze moet maken. en gaat dan door naar de toelichting/verzenden.

Indien de bezoeker gelijk een stem uitbrengt in de eerste categorie dan slaat hij de rest van de categorieën over en gaat hij direct door naar de toelichting/verzenden.

Kan dit aan jullie digitaal laten zien hoe dat dan gaat werken. zal dan ook gelijk toelichting er op geven.

foto vragen.png
Dit is wat je krijgt dan uiteindelijk.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Jefmen heel mooi werk. Daar ben je wel even mee bezig geweest. Bedankt. Verder zal Jaap er zijn zegen aan moeten geven.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Ziet er goed uit zo, mooi dat je de moeite doet! Zeker die optie met de foto erbij is meteen heel duidelijk.

Het enige dat ik zo kan bedenken is al eerder genoemd: de controle of de stemmer ook daadwerkelijk de persoon is voor welke forummer hij/zij zich voordoet. Is er niet een mogelijkheid dat er bij het stemmen automatisch een code/link naar het gekoppelde mailadres wordt gestuurd (of in een PB binnen het forum als mailadres niet kan/mag ivm de AVG), die dan geactiveerd moet worden? Net zoals er bij het registreren op veel websites (of inschrijven van nieuwsbrieven) via een code of link moet worden geverifieerd?
Of dat er ergens op de achtergrond van het formulier automatisch je eigen forumnaam wordt ingevuld (zoals er ook aan dit bericht is gekoppeld door de forumsoftware dat ik dit heb geschreven).
Dan neem je de controleurs ook veel uit handen lijkt me omdat dan echt alleen de persoonlijk dubbele stemmen hoeven te worden bekeken.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Jefmen heel mooi werk. Daar ben je wel even mee bezig geweest. Bedankt. Verder zal Jaap er zijn zegen aan moeten geven.
Valt mee gelukkig, 1 uur voor het opzetten voor het stemmen. En zo 2 uurtjes voor heel de uitleg zo duidelijk mogelijk te maken voor iedereen.
Ziet er goed uit zo, mooi dat je de moeite doet! Zeker die optie met de foto erbij is meteen heel duidelijk.

Het enige dat ik zo kan bedenken is al eerder genoemd: de controle of de stemmer ook daadwerkelijk de persoon is voor welke forummer hij/zij zich voordoet. Is er niet een mogelijkheid dat er bij het stemmen automatisch een code/link naar het gekoppelde mailadres wordt gestuurd (of in een PB binnen het forum als mailadres niet kan/mag ivm de AVG), die dan geactiveerd moet worden? Net zoals er bij het registreren op veel websites (of inschrijven van nieuwsbrieven) via een code of link moet worden geverifieerd?
Of dat er ergens op de achtergrond van het formulier automatisch je eigen forumnaam wordt ingevuld (zoals er ook aan dit bericht is gekoppeld door de forumsoftware dat ik dit heb geschreven).
Dan neem je de controleurs ook veel uit handen lijkt me omdat dan echt alleen de persoonlijk dubbele stemmen hoeven te worden bekeken.
Ik kan nu niet een koppeling maken via het stem formulier met het forum. Moet even uitzoeken of er een mogelijkheid is om automatisch een code te laten maken die na het stemen gestuurd moet worden via een pb naar een forum gebruiker
 
  • Leuk
Waarderingen: handig18

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik heb in het verleden wel eens met mailchimp gewerkt. (hiermee verstuurt masave ook zijn mailings) Volgens mij moet er een functie inzitten waarmee je vragenlijsten ed kunt doen. Dan is het de mailadressen erin doen (wel even uitkijken dat daar niet teveel fouten inzitten anders gooit ie het eruit) en een link naar de stemming hier op de site zetten. (AVG had ik toen nog geen last van dus dat weet ik niet)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.