Voorsnijder stanley no.78 sponningschaaf

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Goedemorgen,

Ik heb recent een no. 78 aangeschaft via Marktplaats, en hoewel hij het prima doet, merkte ik dat de meegeleverde voorsnijder/spur niet het goede formaat heeft. Op geen enkele manier steekt hij onder het glijvlak uit, waardoor het eigenlijk helemaal niks doet. Ik heb gezocht naar vervangende voorsnijders voor dit model maar het beste waar ik op kwam was een setje via amazon us waar ik inclusief verzenden ongeveer 25 euro betaal. Voor die prijs kan ik al bijna een andere tweedehands sponningschaaf kopen dus dat lijkt me wat zonde.
Heeft één van jullie een betere oplossing om aan een voorsnijder/spur te komen die wel past?
Met vriendelijke groet,
sstroobants

ps. ik ben nieuw op dit forum, ik hoop dat dit op de goede plek gepost is. De hobby is daarnaast ook relatief nieuw voor me, maar ik ben van plan meer bijdragen te leveren op dit forum.
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Bedankt!
Ik zit helaas nu op werk, maar stuur vanmiddag wat foto's ter verduidelijking!

EDIT: Bedacht me net dat ik een foto op m'n telefoon had.
 

Bijlagen

  • image-05-10-2020_08-50-21-70 (1).jpg
    image-05-10-2020_08-50-21-70 (1).jpg
    886,2 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Die voorsnijder ziet eruit als een standaard exemplaar, maar de positie van dat draadgat in de schaaf ziet er verkeerd uit, en ook de lengte van die groeven waar de niet gebruikte pootjes van de voorsnijder inliggen zijn langer. Ik denk dat als je een andere voorsnijder koopt, ie het ook niet doet.
Is dat zo'n Anant schaaf of zo? Zelf eentje maken, denk ik....
Waar heb je die sponningschaaf voor gekocht? Zelf gebruik ik die voorsnijder niet zo vaak, en de keren dat ik hem gebruik wordt ik er niet heel gelukkig van (maar als je er zelf een maakt zou je er een kunnen maken die het beter doet).
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Het is een Stanley (of dat staat er in ieder geval op..). Ik las ergens dat er verschillende "maten" spurs zijn, en dat sommige niet op bepaalde modellen passen. Ik ga er dus vanuit dat dit er 1 is van een verkeerd model?

Ik heb de schaaf gekocht voor de incidentele groefverbinding. Haaks op de nerf levert dat nogal wat versplintering op zonder voorsnijder. Heb al gemerkt dat dit te voorkomen is door eerst netjes met een mesje de lijn alvast handmatig voor te snijden, en daarna pas de no. 78 erbij te pakken, maar dat is toch erg lastig om precies te krijgen en is natuurlijk ook meer moeite dan nodig is.

Mocht ik beslissen er 1 zelf te maken, wat voor staal kan ik dan het beste gebruiken?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Bij mijn Record zit ie op dezelfde positie, dichter bij de rand. Binnenkort nieuwe schaafbeitel? :D

Ten aanzien van het materiaal, iets wat hard is maar nog wel te bewerken, ik weet niet of er iets veelvoorkomends is, wat je tot zo'n spur om kunt toveren. Stukje bladveer van voldoende dikte? Of RVS en accepteren dat je hem wat vaker moet slijpen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
De 2 komplete Stanleys doe ik niet weg , een is met doos en een van familie gekregen .
Die van de foto is de beitel bijna op en mist de afstandhouders .

Groeten Willem
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Zelf ben ik erg enthousiast over de Record 778, en ik koop dat soort spul op ebay in engeland (www.ebay.co.uk), maar op dit moment staan er alleen maal heel dure en incomplete exemplaren op, dus da's jammer. Zou zelf nog wel een hele willen, die van mij rolde een keer van mijn werkbank, en dan breekt zijn neus af :cry:
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
De verzendkosten zijn inderdaad stevig, maar het zijn ook enorm zware dingen. Maar als je daar voor 25 euro een schaaf koopt, en er komt nog een euro of 18 aan shipping bij,is ie alsnog goedkoper dan hier. En bij de marktplaats handelaren heb je ook wat kans dat er nog wat mee is. Zo'n schaaf uit engeland komt echt bij iemand uit zijn schuurtje. Een schaaf op marktplaats kan ook wel eens samengesteld zijn, niet meteen een probleem, maar dat wordt er vantevoren meestal niet bij verteld. Eigenlijk zou je in Engeland van die car boot sales af moeten lopen, vindt je ze nog voor minder waarschijnlijk.

Maar net als deze (als voorbeeld, het is geen rabat schaaf):

Oude Record, supermooie schaaf, kom je hier in NL vrijwel niet tegen.

Edit:
Overigens is het uiteraard op eBay ook opletten geblazen, ook daar kom je exemplaren tegen die eruit zien of ze uit zee opgevist zijn.
 
Laatst bewerkt:

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ja daar heb je ook wel gelijk, het aanbod daar is veel groter dan hier. Ik vind dat bied-systeem alleen zo vervelend en heb het idee dat het bedrag in de laatste uren vaak opblaast.
Die schaaf ziet er inderdaad prachtig uit, ben zelf nog op zoek naar een nummer 4 of 4 1/5.
Daarnaast ben ik ook op zoek naar een goede nummer 71 grondschaaf, maar heb het idee dat de prijs daarvan voornamelijk hoog is gezien de "verzamelwaarde", aangezien ik voor een paar tientjes meer een nieuwe Veritas kan kopen. Of zit ik daarmee helemaal verkeerd?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik heb volgens mij iets van 85 euro betaald voor de mijne (we gaan een beetje off topic, sorry), maar die man bood in eerste instantie geen internationale verzending aan, advertenties die internationaal verzonden worden eindigen vaak hoger dan UK only veilingen. Als je met de verkoper kunt regelen dat ie hem wel naar je wil versturen is dat interessant (maar sommige verkopers zijn wel echt enorme eikels/nitwits).
Die 71's zijn mede door Paul Sellers populair geworden volgens mij, en terecht, het is een handig ding.
Maar een veritas is aanzienlijk duurder dan ca.100 euro, toch?
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ik heb volgens mij iets van 85 euro betaald voor de mijne (we gaan een beetje off topic, sorry), maar die man bood in eerste instantie geen internationale verzending aan, advertenties die internationaal verzonden worden eindigen vaak hoger dan UK only veilingen. Als je met de verkoper kunt regelen dat ie hem wel naar je wil versturen is dat interessant (maar sommige verkopers zijn wel echt enorme eikels/nitwits).
Die 71's zijn mede door Paul Sellers populair geworden volgens mij, en terecht, het is een handig ding.
Maar een veritas is aanzienlijk duurder dan ca.100 euro, toch?
Ja voor 158 is 'ie gratis thuisbezorgd vanaf dictum volgens mij. Is inderdaad ietsjes meer dan 100 maar dan heb je wel twee goede beitels erbij en weet je zeker dat er niks geks mee aan de hand is... Ik hou het nog even in de gaten, bedankt!
Inderdaad een beetje off-topic geraakt maar vind het nog steeds erg interessant ;)
 

Kruishout

Actieve deelnemer
2 dec 2017
33
1
Almere
Haaks op de nerf levert dat nogal wat versplintering op zonder voorsnijder. Heb al gemerkt dat dit te voorkomen is door eerst netjes met een mesje de lijn alvast handmatig voor te snijden, en daarna pas de no. 78 erbij te pakken, maar dat is toch erg lastig om precies te krijgen en is natuurlijk ook meer moeite dan nodig is.

Je kan de schaaf eerst achteruit trekken om een scherpe lijn te maken. Die zit dan op exact de juiste plek. Dan moet je wel die voorsnijder hebben.

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.