Voorkomen vergeling berken multiplex

Gietz

Nieuw lid
25 aug 2023
5
0
Groningen
Beste forum bezoekers,

Kwam deze site tegen op internet bij mijn zoektocht naar een antwoord op de volgende vraag.

Ben bezig met het maken van een kast waarvan ik de deurpanelen ga maken van berken multiplex. Graag zou ik het berken in de kleur/staat houden zoals het nu is.

Mijn vraag is wat beste is om het hout mee te behandelen om te voorkomen dat het op termijn gaat vergelen. Ik kom verschillende producten tegen, welke kan ik het beste kiezen of heeft iemand van hier er ervaring mee? Alvast bedankt voor het meedenken!

skylt
trea lyx
suncare jetmatt
of toch olie?

Groet Guido
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Leg je er bij neer dat het gaat verkleuren.
er bestaan geen afwerkingen die dat op termijn voorkomen.
ze remmen het hoogstens iets af
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Vergelen volledig voorkomen gaat nooit lukken.
Ik heb testen gedaan met Lignostab van BASF (niet in de handel verkrijgbaar), de grondstof die o.a. aan lakken wordt toegevoegd als UV-stabilisator.
Zelfs al behandel ik het nieuwe (in mijn geval esdoorn) hout met dit pure product (opgelost in water of alcohol) en olie of lak daarna, dan nog treedt na jaren lichte vergeling op.
De tip van Jurriaan is denk ik nog de beste, met wit pigment maskeer je het geler worden.

Groet,
Kor
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Vroeger kocht ik in Finland lak die echt heel goed hielp tegen vergelen, maar die mag niet meer verkocht worden. Dat is maar goed ook, nu ik weet wat ze er aan toe voegden. Het is net wat de posters hierboven zeggen: het zal uiteindelijk altijd gaan vergelen. Licht hout wordt op den duur donkerder, en donker hout lichter. Daar ga je niets aan veranderen. Je kunt hoogstens het tempo en de mate verkleinen.
 

Gietz

Nieuw lid
25 aug 2023
5
0
Groningen
Dank voor de reacties. Iemand uit mijn omgeving raadde skylt aan. Bijgaand een foto hoe het eruit gaat zien. Ben niet helemaal tevreden met de lijm, had montagekit gebruikt maar moest naderhand veel plekken nog extra vastzetten. Iemand nog een tip vwb de te gebruiken lijm? Moet nog 4 deuren doen :)20230828_202059.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Jurriaan ik zie nu de naad in het paneel. Deuvels/domino's met witte houtlijm. Zo word het ook wel eens met keukenkastdeuren gedaan. Dan zit er wel een kader omheen. Zonder een optische scheiding , zoals een lat of kader, zou ik ook langere panelen nemen.
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
ik ben zelf een beginner. Ik kwam het volgende tegen. Loog van faxe.
De grenen nieuwe parket behandeld met loog en olie heeft ongeveer hetzelfde kleur als vergeeld vuren met paneelloog (met spons) en ongeveer zelfde kleur grenen ramen met beits.
Iemand ervaringen met de faxe producten? Misschien zijn er meer geschikte producten? We hebben hier vuren constructie die we ook liever niet "bruin" zien worden. Vandaar de vraag.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Als je de deur gaat opdikken met een plaat multiplex krijg je naast het feit dat het waarschijnlijk krom gaat trekken ook problemen met het openen van de deur. Door de dikte komt de ene deur tegen de andere aan. Je zal in dat geval andere scharnieren moeten hebben die daarvoor geschikt zijn. Ik zou er in ieder geval niet aan gaan beginnen.
Als je het mooi wil doen zorg je voor een plaat 18mm multiplex welke lang genoeg is en maakt hier de deuren van. Dus direct in het multiplex je potscharnieren boren en dan afhangen.
 

Gietz

Nieuw lid
25 aug 2023
5
0
Groningen
Dank voor de reacties maar heeft iemand een tip voor de te gebruiken lijm en het voorkomen van vergelen?


Groet Guido
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.