Voordeur panelen

Ruud1987

Nieuw lid
14 nov 2023
1
0
Bunschoten
Goedendag,

Ik heb een issue met mijn voordeur (deze: Cando voordeur ML 650 met glas in lood Arrow)

De panelen hierin zijn van "watervast" MDF. De deur is wijnrood geschilded (Sikkens XD), ligt op het zuiden en de naden tussen paneel en de deur zijn gekit met beglazings kit.
Toch gaat de kit steeds scheuren en dringt er vocht in de deur met als gevolg dat de MDF panelen vergaan. Bij het glas niks van dat alles; de kit blijft netjes dicht zitten.

Ik heb zelf gedacht om de MDF panelen te vervangen door plastic want dat werkt net als glas niet. Maar het onderste paneel is een Raised panel (weet het NL niet), dus dat zou dan ook gefreesd moeten worden. Lijkt me niet ideaal.

Ik zou de kleine paneeltjes naast het raam met een plaatje multiplex kunnen vervangen, maar dat werkt net als MDF schat ik in. En dan zit ik weer met het onderste paneel. Wellicht wat planken aan elkaar lijmen en er dan een paneel van maken?

Aan de andere kant gebruik ik misschien de verkeerde kit (acrylaat kit werkt ook niet)

Kortom: hoe kan ik dit gaan verhelpen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Ruud
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Bij mijn openslaande deuren zaten er ook mdf panelen in. Net als bij jouw weggerot. Heb van oude merbau traptreden nieuwe panelen gemaakt. Die zitten er al weer jaren probleemloos in. Gekit met sikaflex.
 

teunwille

Nieuw lid
27 jun 2023
4
0
Bodegraven
Heb een vergelijkbaar issue, wil enkel glas in m'n voordeur vervangen voor zo'n paneel, heeft iemand tips hoe je zo'n Raised panel moet maken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je lijmt wat delen hout van de gewenste dikte tegen elkaar, je zaagt het paneel op maat en dan zaag je de schuine vlakken er aan. Hoewel ik een spilfrees heb, vindt ik het makkelijker voor niet al te grote panelen om gewoon te zagen. Ik heb er een hulpstuk voor , dat in een groef van de zaagtafel loopt. Vergelijkbaar met een hulpstuk om pennen recht op te zagen, maar dan langer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.