Vogelvoeder Silo's - the Bird's

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
459
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Naar aanleiding van een eerder geplaatste vraag alhier over een berekenings formule voor het zagen van latten in dubbel verstek, en het uitwerken ervan d.m.v een hulpstuk/Jig op de zaagmachine, zijn hier nu de eerste resultaten!
Ik wilde graag een paar vogelvoedersilo's maken voor de winter voor achter in de tuin en die ik niet elke dag hoef te vullen!
Ik ben begonnen de mal te maken naar voorbeelden van filmpjes op youtube, en na de berekeningen erop los gelaten te hebben heb ik de latten ervoor gezaagd.
In eerste instantie ging het om 1 silo, maar toen deze in elkaar zat was ie eigenlijk te groot/lomp en werd het geheel veel te zwaar!
20211021_124119.jpg20211021_134225.jpg20211022_193433.jpg

Besloten werd om er eerst verstevigingsringen in te maken, zodat het geheel tijdens het inéén lijmen ook netjes rond was, en zodat ik hem dan door midden kon zagen.... En dan heb je er 2!
Leuk, maar dan moet je dus ook 2 dakjes maken, en ringen enz.
De latjes voor de dakjes heb ik ook met de taper jig gezaagd, maar wel 2 verschillende, de één is iets steiler, gewoon om uit te proberen met de berekening wat dan de resultaten zijn.20211022_143528.jpg20211029_143938.jpg

De latjes heb ik op 2 ringen van verschillende diameter en hoek gemaakt zodat ze wel stevig zijn.
Het geheel zit vast aan een RVS staalkabeltje door het midden. dat als het geheel hangt je het dakje kunt liften zonder dat het eraf valt, en zo de silo kunt vullen.
20211107_102220.jpg

Boven op de daken heb ik zinken hoedjes gemaakt voor bescherming voor regenwater.
In de gaten zitten stukjes half doorgezaagde PVC buis, zodat de silo niet leeg loopt, en er aanvoer is naar wat de vogels opeten.

20211104_132105.jpg
De één heb ik strak gemaakt en zonder stokjes en meer voor de kleinere vogeltjes.
De andere met stokjes en stokeinjes er in zodat je er allerlei knopjes op kunt zetten voor de sier...
20211104_125104.jpg20211103_180441.jpg

Maar die dingen moeten natuurlijk ook ergens aan hangen, en zodoende moest er ook nog een paal bijkomen?
En als je dan iets leuks maakt, moet je er ook een leuke paal bijmaken, en werd het lasapperaat er maar bijgepakt.
Ik heb geprobeerd er een sculptuur van een vogel er op te maken met staafjes ijzer en de paal zelf met een vlinderboor in de kop zo diep mogelijk ingeboord waar de staaf dan invalt.
Het geheel moet nog roesten zodat het silhouet beter zichtbaar wordt.
20211105_114516.jpg

Hieronder zal ik verder gaan met nog wat enkele foto's...
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Mooi gedaan!
Daar maak je veel vogels bij mee. Ik vraag me wel af of de silo niet wat hoger geplaatst kan/moet worden. Te dicht bij de grond is niet voor alle vogels een veilige plaats om te lunchen.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
459
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mooi gedaan!
Daar maak je veel vogels bij mee. Ik vraag me wel af of de silo niet wat hoger geplaatst kan/moet worden. Te dicht bij de grond is niet voor alle vogels een veilige plaats om te lunchen.
Ja Henk inderdaad, de silo moet wel iets hoger worden geplaatst....! Wordt aan gewerkt.:)
Mooi gemaakt! waarmee heb je de buitenkant behandeld?
De buitenkant is behandeld met Osmo Olie, 2x.
Eens kijken of dat een beetje bescherming geeft, blijft in ieder geval wel aardig z,n kleur behouden!
Gebruikte altijd gekookte lijnolie, maar daar wordt het hout wel wat geler van.
Ik moet hier nog een beetje mee experimenteren om een goeie bescherming te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.