vochtproblem in enkelsteense garage

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik zou eerst de grindstrook met bitumen proberen. Slagregen is volgens mij niet de oorzaak omdat de vochtplek zich concentreert op 1 plek. Je kunt de band ook een paar cm hoog zetten maar het is belangrijk dat water dat op het tegelpad staat niet richting de gevel loopt.

Vijverfolie wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt in plaats van bitumen. En een drainage er langs in het grind??
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Thnx nova voor de aanvulling

kan je vijverfolie er tegen aan branden? Bedoeling is toch het geheel waterwerend te maken?
en drainage? Hoe in wele vorm bedoel je? Grind draineert toch ook al
 
Das weer jammer... Dan moet ik t hele huis mee schilderen....... Kan ik ook de binnenkant er mee bewerken? Betwijfel of dat zin heeft...
Dat heeft inderdaad geen zin.
Vijverfolie naast de fundering heeft weinig zin.
Je krijgt geen waterdichte aansluiting met het metselwerk en dan loopt het water nog tussen de vijverfolie en de muur.
In het grind een drainage aanbrenegn - mits aangeloten op een afvoer - heeft wel zin.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Dan kan ik toch net zo goed een gootsysteem langs en voor de garage Aanleggen? Gecombineerd met de bitumen dan? Er zijn tegenwoordig van die gootsystemen die niet op een afvoer leiding aangesloten moeten ( wel kunnen) worden. Is dat ook een optie? Misschien is dan een opsluitband niet meer nodig?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Dat heeft inderdaad geen zin.
Vijverfolie naast de fundering heeft weinig zin.
Je krijgt geen waterdichte aansluiting met het metselwerk en dan loopt het water nog tussen de vijverfolie en de muur.
In het grind een drainage aanbrenegn - mits aangeloten op een afvoer - heeft wel zin.

Bij ons in de regio hebben we veel last van een hoog grondwaterpeil, zo ook dus bij mijn buurman en daar hebben ze een geul rond het huis gegraven en de onderkant fundatie tot aan het maiveld ingepakt met vijverfolie daar grind en een drain in en het probleem is over geen natte kelder meer geheel aangesloten op een pompput. ( dit is een dijkhuis)
Bij mij zelf heb ik een drain langs de buitenmuur aan de binnen zijde in de kelder gelegen (buitenzijde is in mijn geval geen optie) en de kelder zie je opdrogen, drain wel aangesloten op een pompput.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nova, dat vind ik interessant. Ik woon ook in een (buitendijks) dijkhuis en heb de afgelopen maanden al een aantal keren water in de kelder gehad, tot 40cm hoog. Komt voornamelijk door kwelwater, deels door scheuren in de vloer (ga ik dichtkitten) deels waterdoorslag door de muur. Heb je foto's van jouw drain binnen?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Nova, dat vind ik interessant. Ik woon ook in een (buitendijks) dijkhuis en heb de afgelopen maanden al een aantal keren water in de kelder gehad, tot 40cm hoog. Komt voornamelijk door kwelwater, deels door scheuren in de vloer (ga ik dichtkitten) deels waterdoorslag door de muur. Heb je foto's van jouw drain binnen?

Gaan we voor zorgen ik denk loop vd week
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi knutselaar
image.jpg
Dit was om te kijken of het optrekkend vocht alleen was
dompelpomp in de geul haalt al het water weg
maar bij elke regenbui zie ik het vocht zo door de baksteen komen
vandaar dat ik eigelijk de buitenmuur langst buiten wil impregneren
maar daar moet ik me eerst beter over inlezen
Mvg tom
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
thnx tom!
enkele posts hieroor staat dat t niet aan te raden is dat impregneren...wandje er bij zou DE aanvullende oplossing zijn.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ja dat had ik ook gelezen knutselaartje
maar ik snap dat niet zo goed ( domme belg hee )
die wand ervoor gaat in mijn geval de slagregen niet tegenhouden
dan zou ik vocht in mijn spouwmuur gaan krijgen
vandaar dat ik aan het kijken was voor een biologish impregneermiddel
maar als de mensen met meer ervaring daar anders over denken dan moet ik terug gaan nadenken
hopelijk is het bij jou enkel optrekend vocht en ben je met een drain al geholpen
mvg tom
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Naja, ik ben een domme nl-er... Maar voor t drooghouden van je spouwmuur kan je toch dampremmende of werende folie plaatsen?
kan ook zijn dat ik dat verkeerd begrepen heb... Heb t nog nooit toegepast
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ja dat snap ik knutselaar
maare ik vind het niet normaal dat na elke regenbui het regenwater door mijn voegen en steen naarbinnen komt
aanbouw is pas 10 jaar geleden gebouwd door de verkopers
ik vermoed met erg slechte ( goedkope )
stenen
ik kan snappen dat je langst buiten een nieuwe waterdichte steen zou zetten
maar daar is gewoon momenteel geen budget voor vandaar dat ik hoopte het waterdicht te kunnen maken met impregneermiddel
maar ik wil je topic niet kapen
ik heb nog ergens een post over mijn werkruimte ik zal mijn vragen daar stellen
en wens je sucses met jou werkruimte
mvg tom
 
Een spouwmuur is ook niet waterdicht, vandaar dat er in de spouw ventilatie wordt toe gepast.
Kijk maar eens rond er hoort in een spouwmuur boven en onder +- om de meter een open stootvoeg te zitten.
Bij een halfsteens muur komt er dus ook door de muur heen.
Afhankelijk van het gebruik van de ruimte kan dat acceptabel zijn.
Zo niet dan los je dat op met een voorzetwand, met aan de binnen zijde een dampdichte folie en in de spouw een dampopen folie.
Zorg dan wel voor ventilatie in de spouw, dus onder en boven open stoot voegen.
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Ik heb ook een zelfde probleem gehad en heb het opgelost door de muur te cementeren met een waterkerende toevoeging aan de specie. Ook heb ik een grindbak met drainage rond de garage gebouwd. Het zit er nu een half jaar en lijkt goed te werken met alle regen van afgelopen tijd. Ik heb nog een meter of zeven drainageslang over. Als je dat kunt gebruiken mag je het zo hebben. Ik had het eerder ook onder het maaiveld geïmpregneerd met de melkachtige vloeistof, maar dat werkt absoluut niet.
IMG_20160228_110347.jpg
IMG_20160228_110401.jpg
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
@'tom, ik heb niet het gevoel dat je mijn topic kaapt hoor. Toevoegingen en aanvullende vragen zijn altijd welkom. Geloof dat ik jou topic ook maar ga volgen :)
@johanc bedankt voor de foto's ik zal zoiets vergelijkbaars ook gaan doen denk ik...kan je mij iets meer vertellen over dat cementeren? Het lijkt of je er een laagje cement, met speciaal mengsel, tegen aan hebt gesmeerd en geschilderd?
Hoe heb je de drainage er in verwerkt? Gewoon los er in gelegd? Heb met drainage slangen echt 0- ervaring :eek:
@jan bedankt voor de verduidelijking tav het gebruik vd folie
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Het cementeren is inderdaad een laagje cement van ~1cm met een toevoeging. Dit zit tot op de betonnen funderingsplaat ongeveer 60 cm onder de grond. In de gleuf die ik gegraven had heb ik worteldoek gelegd met een dunne laag kiezels. Op het laagje kiezels ligt de buis die met een zandvanger aangesloten is op een afvoer. Daarna is de rest van de geul opgevuld met kiezels en een dun laagje basaltsplit. De buis moet redelijk horizontaal liggen voor een goede werking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.