Vochtplek in massief eiken

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hallo allen!

Afgelopen weekend zijn we er achter gekomen dat er een kruik is gaan lekken die in een massief eiken kast lag.
Voor degene die als eerste wil vragen, waarom zat er nog water in de kruik? Het is een kruik die je niet vult met water, maar elektrisch verwarmt.
Na aanleiding van een bericht van de consumentenbond dat deze mogelijk kunnen gaan lekken, dachten we die van onszelf ook maar even te controleren en om te wisselen in de winkel, maar het kwaad was dus al geschied.

Momenteel heb ik er een klein kacheltje in staan op lage stand om het hout wat te drogen. Je ziet en voelt duidelijk dat het al wat langer aan het lekken is geweest.
Het is wat hobbelig hier en daar.

Nu wil ik het graag naar zo goed ik kan de zichtbare schade herstellen. Volgens de offerten zijn de meubels destijds behandeld met 'kleur 44 ecofix'.
Even gezocht, en dit gevonden: Ciranova Ecofix | onzichtbare impregneringsolie | Alles voorParket

Heeft iemand tips hoe dit het beste te herstellen? Alvast bedankt voor alle tips!


1630411923086.jpeg
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Vergeef mij mijn onwil, maar ik vermoed dat dit geen massief eiken kast is, maar een gefineerde kast.
Massief hout wat nat wordt, wordt nat. Kan wat zwellen, maar zal niet bobbelen...
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Vergeef mij mijn onwil, maar ik vermoed dat dit geen massief eiken kast is, maar een gefineerde kast.
Massief hout wat nat wordt, wordt nat. Kan wat zwellen, maar zal niet bobbelen...
Het is je vergeven, maar het is 100% massief eiken. bobbelen is misschien de verkeerde woordkeus, maar je voelt wel degelijk dat het daar wat is opgezet.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Laten drogen, daarna de vlek eruit zien te krijgen met een schraper en/of schraapstaal. Schuren en de beschermlaag opbrengen. Als je een schraapstaal nodig bent kun je die van mij gebruiken, zo nodig kun je ook mijn Rotex gebruiken als er wat dieper moet worden geschuurd.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
andere vraag: was de kruik wel gevuld met water? of met een of ander 'koelmiddel'?
Dat zou misschien invloed kunnen hebben op het drogen maar ook op de nieuwe afwerking?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden

Een beetje vochtige doek met strijkijzer wil ook helpen
Hij doet heel wat anders dan een vochtige doek en strijkijzer….. dit is droge hete lucht en wordt gebruikt om een laklaag te herstellen. Strijkijzer en vochtige doek zul je eerder gebruiken om deuken uit het hout te herstellen.

Fons
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Plank omdraaien?
Helaas is het 1 grote verlijmde constructie.
1630422523496.jpeg

daarna de vlek eruit zien te krijgen met een schraper en/of schraapstaal.
Heb helaas (nog) geen van beiden. Was zojuist voor iets anders in de gamma, even gevraagd maar hadden ze ook niet liggen. Waar ik het wel kon halen kon hij me ook niet vertellen, dus misschien maak ik even gebruik van je aanbod als het zover is, maar heb ook nog een ander klusje waarvoor ik een schraapstaal nodig ben, dus vind het ook niet erg om 1 aan te schaffen!

was de kruik wel gevuld met water? of met een of ander 'koelmiddel'?
Hele goede vraag! Ik zal eens kijken of ik hier wat over kan vinden.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
andere vraag: was de kruik wel gevuld met water? of met een of ander 'koelmiddel'?
Dat zou misschien invloed kunnen hebben op het drogen maar ook op de nieuwe afwerking?
Online lees ik: "De kruik is bij productie gevuld met vloeistof. Deze vloeistof heeft de eigenschap snel op te warmen door middel van een elektrische oplader. De vloeistof kun je gewoon in de kruik laten zitten, hier hoef je verder niks mee te doen."

Goede tip ook om het in de kruik te laten zitten :mad:
Ik zal het eerst zoveel mogelijk proberen te schrapen. Daarna misschien eerst reinigen met universol, weer laten drogen en dan licht opschuren?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Heb helaas (nog) geen van beiden. Was zojuist voor iets anders in de gamma, even gevraagd maar hadden ze ook niet liggen. Waar ik het wel kon halen kon hij me ook niet vertellen, dus misschien maak ik even gebruik van je aanbod als het zover is, maar heb ook nog een ander klusje waarvoor ik een schraapstaal nodig ben, dus vind het ook niet erg om 1 aan te schaffen!
De aanschaf is meestal niet het moeilijkste, het slijpen en de braam zetten, daar gaat het om…. Mogelijk bij Raadsma of Auke Rauwerda wel te koop, maar lenen is dichterbij…. Ik moet wel even tijd hebben om er een te slijpen en de braam te zetten ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Die vlek ga je er niet uit schrapen!!
Makkelijkst is oppervlak (afwerklaag) verwijderen middels schaapstaal of een scherpe driehoek krabber. Kom beter weg mee in die hoek en dan oxaalzuur aanbrengen(ontweringswater) Deze kun je kant en klaar kopen van bv Bleko (Gamma,Praxis etc) of in droge vorm (meubelunique) dan kun je de sterkte zelf bepalen.
Aan brengen laten drogen en weer aanbrengen en laten drogen net zo lang tot de vlek weg is.
Dan goed laten drogen en schuren en opnieuw afwerken.

Succes!!

Groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn en Athanor

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Scherp :) Ondertussen zijn ze al 1,7 en 3 jaar oud, dus een dummie ben ik niet meer. Als je nog iemand kent die het boek goed kan gebruiken hoor ik het wel ;-)

Ondertussen even langs de praxis geweest en een simpele verfkrabber gekocht samen met Ontweringswater. Zal het proces hier delen.
1630487680447.jpeg

1e keer insmeren:
1630487744278.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.