Vlonder op piket palen

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Hallo allemaal, graag jullie advies.
Ik ga binnenkort een vlonder plaatsen aan mijn huis. Je stapt direct vanuit de achterdeur op het vlonder. De vlonderplanken liggen haaks op het huis/in de lengte. De planken liggen op regels die dus parallel aan de achterpui lopen. De regels worden gemonteerd op piketpalen in de grond met RVS slotbouten.
Zouden jullie de regel bij het huis ook op piketpalen monteren, of zouden jullie een regel aan het huis zetten, bijv. met spijkerpluggen of keilbouten in de bakstenen?
Ben benieuwd naar jullie ideeën, alvast bedankt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Altijd los van het huis zetten. Mocht de vlonder gaan zakken, dan kan deze vrij bewegen.
Welke dikte palen ga je gebruiken?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Je kan de balken (liggers) ook op stoeptegels leggen met een rubber demper tussen paal en tegel.
Dan met een schroef en plug in de tegel vast boren.
Wel zandbed aantrillen zodat het niet verzakt.
En worteldoek onder de tegels.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Altijd los van het huis zetten. Mocht de vlonder gaan zakken, dan kan deze vrij bewegen.
Welke dikte palen ga je gebruiken?
Palen 70*70. Ik wil juist het zakken tegengaan. Bij een pergola bevestig je ook vaak een ringbalk aan de muur. Plus dat paaltjes dicht bij de muur in combinatie met slotbouten wat lastig is met monteren. Vandaar mijn vraag.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je hem zo bevestigd gaat ie scheef zakken en trekken aan die muurverbinding daar moet je dan de bevestiging op aanpassen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Palen 70*70. Ik wil juist het zakken tegengaan. Bij een pergola bevestig je ook vaak een ringbalk aan de muur. Plus dat paaltjes dicht bij de muur in combinatie met slotbouten wat lastig is met monteren. Vandaar mijn vraag.
Het probleem van je idee is, dat als je een balk aan de muur vast zet, zakt deze niet. Maar de rest van de vlonder kán wel zakken. Ik weet niet op wat voor grond je zit natuurlijk. Waar ik bijvoorbeeld woon, heb ik op 60cm diepte al hard zand waar de huizen op worden gebouwd. Als je op klei- of veengrond woont, kan het heel anders zijn.

De 1e rij kan je 10cm of meer van je muur zetten, zodat je geen problemen krijgt met je slotbouten. Vaak loopt de fundering onder de grond ook nog iets uit maar buiten, dan heb je daar ook geen last van met je palen.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Het probleem van je idee is, dat als je een balk aan de muur vast zet, zakt deze niet. Maar de rest van de vlonder kán wel zakken. Ik weet niet op wat voor grond je zit natuurlijk. Waar ik bijvoorbeeld woon, heb ik op 60cm diepte al hard zand waar de huizen op worden gebouwd. Als je op klei- of veengrond woont, kan het heel anders zijn.

De 1e rij kan je 10cm of meer van je muur zetten, zodat je geen problemen krijgt met je slotbouten. Vaak loopt de fundering onder de grond ook nog iets uit maar buiten, dan heb je daar ook geen last van met je palen.
Ik zit hier op kleigrond. Het vlonder dat ik ga vervangen is juist bij het huis erg verzakt en is niet overal gelijkmatig verzakt zoals ik gehoopt had. Maar ik begrijp de bezwaren hoor.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Heb inmiddels het vlonder geplaatst aan de achterzijde van mijn huis. Volledig op piketpalen en dus los gehouden van het huis. Nu wil ik aan de voorzijde van het huis ook een vlonder plaatsen. Ik loop tegen wat problemen aan waardoor de eerste vraag weer actueel is. De fundering steekt buiten mijn gevel. Op de plek waar ik palen zou willen zetten strand ik dus op de betonnen, gestorte fundering. Deels loopt er ook nog een afvoer langs de gevel, ook hier kan ik geen palen slaan. Ik sta wederom voor de keuze:
1. de regels aan de gevel plaatsen
2. Relatief korte paaltjes op de fundering zetten, de grond eromheen houden de paaltjes op zn plek.
Wat zouden jullie doen/adviseren?
In geval van optie 1 zou ik werken met chemische ankers, rvs draadeind en bout, en misschien iets van afstandsringen om de regels geen contact te laten maken met de bakstenen muur.
Alvast bedankt voor het meedenken!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Optie 3 De palen buiten je fundering zetten. Bij optie 1 en 2 zit je vlonder vast aan het huis. In elk geval de eerste maanden, daarna verzakt die vrolijk aan 1 kant, wordt de boel schots en scheef en gaat die aan de gevel trekken. Zie ook het bericht van @jelmer
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
30cm vanaf de gevel gaat m.i. niet doorhangen. Je overbrugging tussen de regels is ook 50cm. Als je de palen zo dicht mogelijk tegen de fundering aan zet, en de ligger tegen de huiskant zet, win je ook al weer een paar cm.

Enne... wat fotos van de vlonder die klaar is, word ook gewaardeerd natuurlijk ;)
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
723
288
RegioRotterdam
Verbind de vije einden met een 'zwevende' regel waardoor ze worden verbonden. Voor de gebruikelijke puntbelastingen zijn de einden dan al snel stijver dan 'losse' planken die tussen twee regels lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Houtsoort

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Komen je vlonderplanken met de muur mee of dwars op de muur te liggen? hoe groot wordt je vlonder?
hoeveel palen had je gepland over de diepte? en hoeveel ruimte heb je onder je vlonder naar de grond?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Bijgevoegd 2 bovenaanzichten. In het geel de fundering en groen de regenwater afvoerbuis. De vlonderplanken komen haaks op de gevel. In de gevel zitten allemaal verspringingen. Vlonder wordt 150cm diep, ca 8 meter lang. Ik wil 4 regels toepassen met paaltjes om de ca 50cm. Als ik aan de gevel ga bevestigen kan ik ook helemaal de gevel volgen met korte stukken. Onder de regels komt wat ruimte om te ventileren maar niet heel veel.
 

Bijlagen

  • PXL_20230822_210039484.jpg
    PXL_20230822_210039484.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 10

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Interessant idee. En hoe wordt de groene paal aan de gording bevestigd? Schroef of houtdraadbout vanaf onder?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Het verbaast me trouwens wel dat niemand gewoon de gording aan de muur zou verankeren.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Links op jouw tekening, uiteinde van het vlonder, wordt een betonband van 30cm ingegraven. Dit om zakken aan die kant tegen te gaan, en om de voorkant af te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.