Vlonder; draagbalk lassen, piketpalen afzagen

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Via deze weg een tweetal vragen voor een te bouwen vlonder. De draagbalk (bevestigd aan de piketpalen) wil ik realiseren met drie balken (4x7) van 3 meter lengte. Deze wil ik lassen. Ben een redelijke noob op gebied van houtbewerking :)

1. Is een rechte liplas hier voor geschikt? Deze met slotbouten vastzetten?
2. De piketpalen moeten worden afgekort en wel zo dat deze niet boven de draagbalk uitsteken. Kan dit met een invalzaag als de draagbalk gemonteerd is?



IMG_4167.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze wil ik lassen. Ben een redelijke noob op gebied van houtbewerking
'lassen' hoort in mijn begrip thuis bij metaalbewerking
De piketpalen moeten worden afgekort en wel zo dat deze niet boven de draagbalk uitsteken. Kan dit met een invalzaag als de draagbalk gemonteerd is?
een invalzaag heeft een aantal cms links + rechts van de zaag nodig
meestal staat het blad van de invalzaag vertikaal
je kan met een invalzaag geen hout dat haaks aan mekaar bevestigd is, doorlopend aan het vlak van 1 van de 2 houten afzagen
daarvoor gebruik je een reciprozaag of een sint-jozef-zaag of een japanse trekzaag
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Het is gemakkelijker om er gewoon een extra paal bij te slaan. Een ingewikkelde verbinding is helemaal niet nodig daarvoor.

Om de palen af te zagen is een invalzaag niet ideaal. Gemakkelijker is om een cirkelzaag te gebruiken, maar dan moet dan wel vanaf de andere kant van waar de ligger is gemonteerd. Anders kom je niet diep genoeg. Dus of van te voren afzagen als je er niet bij kan, of als de ligger is gemonteerd afzagen met een reciprozaag of kettingzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Voor de las zou ik er een stukje balk onder schroeven, niet ernaast dat zie je van bovenaf.
Voor de palen, wat is er mis met een handzaag? voor je erachter bent dat het toch niet echt makkelijk werkt met een machine ben je al klaar met de hand, en een ander idee, misschien gewoon direct de palen onder de bovenkant van de balk slaan? (tenzij ze in beton staan natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Met deze tips kom ik zeker verder!

Wel nog een vraag, met welke boor kan ik de slotbouten het best verzinken in de draagbalk? Aangezien de liggers op die balk rusten is het fraai dat de kop van de slotbouten verzonken zijn in de balk.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Met een speedboor.

Er kan dan echter wel water in blijven staan. Wellicht een afvoergootje frezen naar links en rechts?
 

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Goed punt, heb overigens wel RVS slotbouten maar lijkt mij niet wenselijk als daar water in blijft staan.

Helaas geen frees tot mijn beschikking, kan zo'n afvoergootje ook op een andere manier gerealiseerd worden?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ja. Na of voor het boren met een (hand)zaag één of meerdere zaagsnedes zagen. Dwars op de balk dus. Voordeel: die kan je makkelijk aflopend zagen. Eventueel met een beitel de tussenstukjes wegsteken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.