vloeibaarhout maken.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Ik heb een meubel gemaakt en wil de schroefgaatjes dichtmaken met vloeibaarhout.
Nu wil ik zelf vloeibaarhout maken met de stof van het meubelhout (omreden van kleur).
Wie heeft er goede ervaring met het zelfmaken van vloeibaar hout of wie heeft een goed idee.
Bedankt
Simon
 
A

Athanor

Guest
Ik heb daar mee gewerkt aan de ovale tafel die ik afgelopen voorjaar heb gemaakt. Ben naar de parketlegger gegaan die vorig jaar onze verdiepingsvloer heeft gelegd en heb van hem een jampotje met basisvloeistof gekregen. Daarna het schuurstof opgespaard en een sausje gemaakt. Dan is het identiek aan Gupa, maar dan wel in de goede tint omdat je met schuurstof van het te maken meubel werkt. Beviel me goed!


Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een simpel trucje is gewoon vernis/saeler mengen met zeer fijn stof (door te schuren) van van het eigen werkstuk die je moet vernissen.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Beste Joop,
De afgelopen jaar heb ik vloeibaarhout gemaakt van bruislijm gemengd met schuurpoeder van het afgeschuurde hout .
Echter de techniek en de ideeën gaan zo snel dat ik opnieuw de vraag vloeibaar hout maken heb gesteld.
Wellicht hebben andere betere ervaringen.

Simon
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
De firma Frencken (Nederlands!) verkoopt hiervoor speciaal zgn. Cellocol.
Een vloeibaar middel waarmee je met houtstof zelf gupa kunt maken in de kleur van het hout waar je wilt vullen.
Ook te koop in kleine flesjes bij mijn verfhandel.
Groepsfoto-Cellocol-web-.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zijn de gaatjes niet op te vullen met propjes ?

Ik ben zelf een fan van het bovenstaande product : cellocol......Soms gebruik ik ook wel cellulose sanding sealer......

Het is overigens wel slim om een aantal proefjes te doen. Soms wordt het schuurstof met cellocol of lijm of oid donkerder dan het massieve hout.... Ik zie bij veel meubelmakers potjes staan met schuurstof in een aantal houtsoorten...... Eikenvulmiddel te donker ? Dan gewoon een beetje esdoornschuurstof erdoorheen....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Interessante topic, zelf wrijf ik er houtlijm over en dan fijn stof, en bij diepere gaten dit herhalen. Zo had mijn leraar meubelmaker mij dit geleerd, was vooral handig toen ik een marquetterie blad maakte voor een meubel daar. Dit kan/moet je beter meteen schuren voordat de lijm droogt voor het beste resultaat. Het resultaat laat raar genoeg geen bleke plekken in de afwerking.

Maar die cellocol lijkt wel handig, voor eik vind je hier goede vulpasta die niet opvalt, maar voor beuk dat ik regelmatig gebruik is het een ramp.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik had ooit gelezen dat schuurstof mengen met houtlijm zou werken, maar dat wordt hier altijd veel te donker.
Die cellocol ga ik ook maar eens zoeken als dat goed werkt!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Cellocol is de basis die fabrikanten gebruiken om kneedbaar hout/gupa te maken. Het is nitrocellulose opgelost in aceton.

Er wordt vuren houtstof en pigmenten toegevoegd om de diverse houtsoorten te benaderen.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik lak mijn meubels met tweecomponenten lak . Als repareerspul maak ik dan een klein beetje lak aan met het betreffende houtstof. Kleurt donker op maar na het lak zie je er niets meer van
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.