Vlekken in Teak tafelblad

geer

Nieuw lid
13 mei 2013
9
1
Heb een eiken tafel gemaakt van boomstammen.
er zitten talrijke vlekken in die er met een natte doek niet meer uit gaan.
welke opties heb ik nog om die vlekken te verwijderen, want ik wil de tafel niet kwijt
 

Bijlagen

  • D55DFC41-0383-46E0-8F35-8F6B7B8C07AB.jpeg
    D55DFC41-0383-46E0-8F35-8F6B7B8C07AB.jpeg
    141,3 KB · Weergaven: 105
  • DE9DD655-0006-4366-B3CF-975CE1124CE5.jpeg
    DE9DD655-0006-4366-B3CF-975CE1124CE5.jpeg
    133,2 KB · Weergaven: 105

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Welkom als nieuw lid!

Kan je vertellen hoe je de tafel hebt afgewerkt? Ik neem tenminste aan dat deze is afgewerkt met een lak, olie of iets dergelijks? Het ziet er namelijk een beetje uit als vet vlekken die in het hout zijn getrokken....
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

geer

Nieuw lid
13 mei 2013
9
1
Welkom als nieuw lid!

Kan je vertellen hoe je de tafel hebt afgewerkt? Ik neem tenminste aan dat deze is afgewerkt met een lak, olie of iets dergelijks? Het ziet er namelijk een beetje uit als vet vlekken die in het hout zijn getrokken....
Weet absoluut niet of die was afgewerkt, mijn zoon heeft hem 2 jaar geleden nieuw gekocht, en ben er nu ook achter dat het geen eiken betreft maar suar hout, dat is een soort teak….dankje voor het reageren
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
In dat geval zou ik het blad schuren en daarna afwerken naar wens. Ik heb zelf goede ervaringen met Osmo hardwaxolie, maar er zijn meer mogelijkheden. Skylt en Rubio monocoat komen ook vaak voor maar zijn iets bewerkelijker. .
 

geer

Nieuw lid
13 mei 2013
9
1
In dat geval zou ik het blad schuren en daarna afwerken naar wens. Ik heb zelf goede ervaringen met Osmo hardwaxolie, maar er zijn meer mogelijkheden. Skylt en Rubio monocoat komen ook vaak voor maar zijn iets bewerkelijker. .
 

geer

Nieuw lid
13 mei 2013
9
1
Oké begrijp het. Mag ik het met de schuurmachine schuren, en zoja, met grof of fijn papier
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Weet je wat de vlekken heeft veroorzaakt? Als het vet o.i.d. is krijg je dat met schuren ook moeilijk weg, omdat dit in het hout dringt. Als het bijv. watervlekken zijn, is de kans groter dat je die met schuren weg krijgt.

Anders zal je andere middelen moeten gebruiken.
Eerst de oorzaak proberen voordat je het probeerd op te lossen, om onnodige dingen te doen.
 

geer

Nieuw lid
13 mei 2013
9
1
Weet je wat de vlekken heeft veroorzaakt? Als het vet o.i.d. is krijg je dat met schuren ook moeilijk weg, omdat dit in het hout dringt. Als het bijv. watervlekken zijn, is de kans groter dat je die met schuren weg krijgt.

Anders zal je andere middelen moeten gebruiken.
Eerst de oorzaak proberen voordat je het probeerd op te lossen, om onnodige dingen te doen.
Ja ik denk haast dat het vet is. Is de tafel onder een bandieten bank door laten gaan een oplossing
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je iemand kan vinden die een vandiktebank heeft die een meter breed is zou dat zeker kunnen, echter de meeste zijn niet breder dan 30-55cm, dat zou betekenen dat je het blad in de lengte zou moet doorzagen en laet opnieuw verlijmen. Ik denk niet dat je daar echt aan wilt beginnen.
Je zult eerst met een wat grof schuurpapier, korrel 60, moeten beginnen met een vlakschuurmachine om te voorkomen dat je teveel afneemt op geconcentreerde plekken, bv waar de vlekken zitten, dus je moet echte wel evenredig over de hele tafel proberen even lang te schuren.
Als je een eerste ronde gedaan hebt weet je pas waar je aan toe bent.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Als ik de tafel bekijk zie ik nog zaagsporen in het blad. Dan gebruiken ze fijnbezaagd hout. Als je dit gaat schuren krijg je dat niet meer terug. Goed schuren is een kunst. Je moet het gehele blad gelijkmatig afnemen. Anders krijg je berg en dal. Grof beginnen is snel klaar. Hierna steeds een stapje fijner papier nemen. Sla voor bij de grovere korrels geen schuurstap over. Vergeet je de krassen van P 60 weg te schuren op een plek en je bent bij p180 dan kan je dus de meeste stappen weer overnieuw doen. Je krijgt met veel fijner papier de diepere krassen niet weg. Afhankelijk van de afwerking, hardheid van het hout en hoeveel ik er af moet halen bepaal ik de korrel. Ik zou bij 80 beginnen en dan kijken of ik grover moet.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Meestal zijn suar tafels gelakt. En de vlekken duiden erg op vet vlekken. Om de fijn bezaagde uitstraling zoveel mogelijk te behouden, zou je de tafel kunnen afbijten, daarna licht opschuren met een fijne korrel. De vetvlekken zijn daarmee niet weg gok ik. Je zou het vet kunnen verdunnen zodat zodat ze minder zichtbaar zijn door bv het hele blad een paar keer met thinner af te nemen. Goed laten drogen en kijken hoe het er dan uitziet. Dan dan opnieuw 3x aflakken en beschermen.

Het wordt hiermee nooit helemaal perfect, maar is redelijk snel klaar, en je behoudt zoveel mogelijk de uitstraling.

Het nadeel van met korrel 60 beginnen te schuren is dat je de schuurkrassen van korrel 60 weg moet krijgen met korrel 100, deze krassen weer weg moet krijgen met korrel 150 en die weer met 180 en die weer met 240. Waardoor je erg lang bezig bent en ook een andere uitstraling van de tafel krijgt.
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Bi vetvlekken op een onbehandelde teakhouten tafel heb ik goede resultaten gehad met groene zeep en flink schrobben.
Ik heb destijds de vaste vorm gebruikt en volgens mij amper verdund. Daarna met ruim water afnemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
60
20
Wij hebben zelf goede ervaring met soda of gewoon keukenzout en water en daarmee de tafel afnemen. Dat was om de olieafwerking van het hout (wat er ook ingetrokken was) eruit te krijgen danwel egaal vaal/bleek/vaag te krijgen.

Ik gok dat dit vergelijkbaar is met groene zeep, maar dan heb je een alternatief.

Daarna de tafel een 1 a 2 keer behandeld met een middeltje van Royal. Ik dacht deze: Royal Furniture Care Wood Teakfix - 250ml
 

Louk

Nieuw lid
21 jan 2023
1
1
Nijmegen
Nee suar,een soort teak begreep ik
Suar is beslist geen teak. Het is véél zachter. Suar hout is afkomstig van de tropische boom Saman Samanea. Dit wordt ook wel de Monkey pod of Rain Tree genoemd. Suar is een snelgroeiend tropisch houtsoort, wel 1,5 meter per jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.