vlakbank werkhouding

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb problemen met het begin en eind van mijn werkstuk op de vlakbank. Daar schaaf ik teveel weg.
Heeft iemand een sugestie van een Youtube filmpje van de juiste werkhouding bij verschillende werkstukken?

Alvast bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Als je een stuk hout gaat vlakken leg je best altijd de bolle kant op tafel.

Je zet ook pas druk vooraan op het stuk hout eens het over de messen is en draagt op de achterste tafel.
Eens meer dan helft van de houtlengte over de messen is ga je met beide handen enkel druk zetten op het deel dat op de achterste tafel rust.

Het is een veelgemaakte fout bij het vlakschaven, de handen blijven te lang op het hout rusten VOOR de messen, en dat werkt taps schaven in de hand.
 

tuoh

Oud hout
Ja en nee, korte stukken die volledig op de voorste tafel liggen kan je ook met de holle kant op tafel leggen.

Stukken langer dan de voorste tafel leg je altijd met de bolle kant op tafel, andersom werkt niet. Je blijft dan schaven om dat ding vlak te krijgen.
Dit komt omdat het achtereind van het te schaven stuk dan lager hangt dan het tafelblad.
Bij het vlakschaven word dat lager hangende eind dan omhoog gedwongen door de tafelrand.
Bij elke schaafbeurt word dat hoogteverschil wel telkens wat kleiner, maar het kost je flink wat (onnodig) houtdikteverlies.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als je een stuk hout gaat vlakken leg je best altijd de bolle kant op tafel.

Je zet ook pas druk vooraan op het stuk hout eens het over de messen is en draagt op de achterste tafel.
Eens meer dan helft van de houtlengte over de messen is ga je met beide handen enkel druk zetten op het deel dat op de achterste tafel rust.

Het is een veelgemaakte fout bij het vlakschaven, de handen blijven te lang op het hout rusten VOOR de messen, en dat werkt taps schaven in de hand.

Dus je druk tot de helft van het hout voor de messen dan plak je over en druk je na de messen. Begrijp ik het dan goed?
 

tuoh

Oud hout
Dus je druk tot de helft van het hout voor de messen dan plak je over en druk je na de messen. Begrijp ik het dan goed?

Nee toch niet.

Zo gauw het stuk hout een stukje voorbij de messen is (een goeie 100mm) druk je met je ene hand al op dit eind, de andere hand drukt niet meer, maar duwt enkel nog het hout vooruit.
Om het hout die eerste 100mm over de messen te krijgen druk je ongeveer in het midden van het stuk hout. GEEN druk vooraan op het stuk alvorens dit draagt op de achterste tafel.

Ps: dit is geen snipe, dat heb je doorgaans aan de achterzijde, en dan nog enkel over een korte afstand. (Die afstand is maximaal de maat van midden messenrol tot rand voorste tafel. Die snipe KAN veroorzaakt worden door een slecht afgestelde tafel, maar een stuk hout met de holle kant op tafel kan dit ook veroorzaken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Nee toch niet.

Zo gauw het stuk hout een stukje voorbij de messen is (een goeie 100mm) druk je met je ene hand al op dit eind, de andere hand drukt niet meer, maar duwt enkel nog het hout vooruit.
Om het hout die eerste 100mm over de messen te krijgen druk je ongeveer in het midden van het stuk hout. GEEN druk vooraan op het stuk alvorens dit draagt op de achterste tafel.

Ps: dit is geen snipe, dat heb je doorgaans aan de achterzijde, en dan nog enkel over een korte afstand. (Die afstand is maximaal de maat van midden messenrol tot rand voorste tafel. Die snipe KAN veroorzaakt worden door een slecht afgestelde tafel, maar een stuk hout met de holle kant op tafel kan dit ook veroorzaken.

Dus je drukt achter de messen en geleid voor de messen. Ok dan doe ik dat fout. Dank voor de info.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.