Vlakbank aankoop

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Beste forumleden,

Ik ben aan het kijken naar een vlakbank en wil niet meteen veel geld uitgeven hiervoor. Daarom ben ik tevens aan het kijken naar oudere vlakbanken van degelijke kwaliteit. Nu kwam ik er een tegen die mij wel aanspreekt, ook kwa afmetingen.
Echter heeft deze bank geen verstelbare uitvoertafel en vraag mij af of dat echt een "must" is om te hebben?

Wat is jullie visie hierop..
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Echter heeft deze bank geen verstelbare uitvoertafel en vraag mij af of dat echt een "must" is om te hebben?
naar mijn ervaring is het eventueel de invoertafel die verstelbaar is
laat me 'eventueel' door 'meestal' vervangen, want een vlakbank waar die niet verstelbaar is, is een uitzondering
dat het een uitzondering is, betekent nog niet dat je slechte resultaten haalt
ideaal zou zijn dat de vaste afname rond de 1 mm zit
dan gaat het niet te snel, maar ook niet te traag
als de rest in orde is, dan hoef je je over de niet-verstelbaarheid geen zorgen te maken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Alleen de aanvoer tafel hoeft maar verstelbaar te zijn. Hiermee stel je de afname in.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Beste forumleden,

Ik ben aan het kijken naar een vlakbank en wil niet meteen veel geld uitgeven hiervoor. Daarom ben ik tevens aan het kijken naar oudere vlakbanken van degelijke kwaliteit. Nu kwam ik er een tegen die mij wel aanspreekt, ook kwa afmetingen.
Echter heeft deze bank geen verstelbare uitvoertafel en vraag mij af of dat echt een "must" is om te hebben?

Wat is jullie visie hierop..
Je zinsbouw roept bij mij direct twee vragen op:

'niet direct' - wanneer wél?
'veel geld' - wat is veel?

Ik begon met goedkoper en ging uit frustratie duurder omdat ik blijkbaar niet had gekocht wat nodig was (voor mijn doel). Maar had ik mijn huidige kennis vooraf gehad... (makkelijk praten). Als je alleen 'klein werk' wilt doen (poppehuizen, doosjes, dat soort formaat) kun je met een tafelmodel misschien al goed uit te voeten en die zijn sowieso stukken voordeliger.

Ga je voor oud maar trouw moet je wel flinke spierballen (of mechanische hulp) hebben om ze thuis te krijgen, en enige wil (en kennis ván, of de tijd om die op te doen) hebben om ze gaande te houden.

Aangaande de uitvoertafel: Volgens mij is de mijne ook niet verstelbaar (nooit gecheckt) maar ik zou ook niet kunnen verzinnen waar ik dat voor nodig moest hebben. Mijn invoer - ja, die wel (hoe zou je anders moeten bepalen wat je afschaaft).

Je hanteert overigens de term 'vlakbank' - dat is alleen het 'haaks' maken van het hout dus? Of wil je ook verdikken (wat eigenlijk verdunnen is)? Want dan zoek je een combinatie: De Vlak-VanDikte bank (VVD).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Aangaande de uitvoertafel: Volgens mij is de mijne ook niet verstelbaar
om technisch volledig te zijn: mijn uitvoertafel is wél verstelbaar, maar dat is om ze op de schaafas in te stellen, en niet om de afname bij het vlakken te vergroten of verkleinen
Je hanteert overigens de term 'vlakbank' - dat is alleen het 'haaks' maken van het hout dus? Of wil je ook verdikken (wat eigenlijk verdunnen is)? Want dan zoek je een combinatie: De Vlak-VanDikte bank (VVD).
inderdaad
om het vlakken volledig te maken heb je ofwel een V + een VD nodig, ofwel een VVD
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Bedankt voor de reacties, ik ben zelf best wel een "gearhead" zoals ze dat wel eens noemen. Ik heb nog niet echt een specifiek doel met een vlakbank maar vind het wel een interessante machine. En op mijn cnc machine moet ik wel iets hebben dat mooi vlak is of als ik delen wil samenvoegen/lijmen.
Vandaar dat ik niet meteen 750+ euro wil uitgeven aan zo'n machine.
En opknap werk van een oude machine vind ik niet erg, alleen maar leuk om te doen.

Ik vind de oudere machines van degelijke kwaliteit, daarom daar meer interesse in.
De nieuwe modellen zijn meestal van die licht gewicht poppenspul.

Het bankje wat ik heb gevonden is 120 lang bed en mesbreedte 20cm, volgens mij een mooie compromis tussen capaciteit en ruimte die het in beslag neemt.
Bij deze bank is inderdaad alleen de invoertafel verstelbaar maar de uitvoertafel vast. Als ik dat zo uit de reacties kan opmaken maakt dat niks uit.
Een los dikte bankje komt dan ook wel een keer, zie ze alleen maar weinig in oude vorm, werden deze vroeger niet veel gemaakt als losstaande machine in compact voormaat?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
dat nieuwe nederlands ligt mij ni makkelijk
En op mijn cnc machine moet ik wel iets hebben dat mooi vlak is of als ik delen wil samenvoegen/lijmen.
Vandaar dat ik niet meteen 750+ euro wil uitgeven aan zo'n machine.
kan ff ni volgen
je hebt een cnc-machine
die is toch ni gratis
en bij 750 euro voor een vlakker twijfel je
wil je delen samenvoegen & lijmen dan komt een vandikte toch ooit om de hoek kijken
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Ja klopt, ik ben eigenlijk metaalbewerker en heb verschillende metaal machines, cnc, draaibank, freesbank en daar meer dan voldoende geld aan uitgegeven. Houtbewerking vind ook wel leuk om te doen. Ik heb dat altijd gedaan met mdf en multiplex maar wil nu wel eens wat meer gaan proberen met massief hout. Proberen of ik die tak van sport leuk vind om te doen. Maar wil daar niet meteen veel geld aan uitgegeven en ik misschien straks erachter kom dat dit toch niks voor mij is en dan zit ik met al die dure machines.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Vroeger waren er geen hobby machines. Een oude compacte gietijzeren vlakbank kost vaak niet veel. Kijk wel even of er standaard schaafmessen in kunnen. De hele oude hebben nog een mes bevestiging met trekbouten. Die messen zijn ook van gereedschapsstaal en geen hss.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bedankt voor de reacties, ik ben zelf best wel een "gearhead" zoals ze dat wel eens noemen. Ik heb nog niet echt een specifiek doel met een vlakbank maar vind het wel een interessante machine. En op mijn cnc machine moet ik wel iets hebben dat mooi vlak is of als ik delen wil samenvoegen/lijmen.
Vandaar dat ik niet meteen 750+ euro wil uitgeven aan zo'n machine.
En opknap werk van een oude machine vind ik niet erg, alleen maar leuk om te doen.

Ik vind de oudere machines van degelijke kwaliteit, daarom daar meer interesse in.
De nieuwe modellen zijn meestal van die licht gewicht poppenspul.

Het bankje wat ik heb gevonden is 120 lang bed en mesbreedte 20cm, volgens mij een mooie compromis tussen capaciteit en ruimte die het in beslag neemt.
Bij deze bank is inderdaad alleen de invoertafel verstelbaar maar de uitvoertafel vast. Als ik dat zo uit de reacties kan opmaken maakt dat niks uit.
Een los dikte bankje komt dan ook wel een keer, zie ze alleen maar weinig in oude vorm, werden deze vroeger niet veel gemaakt als losstaande machine in compact voormaat?
Ik ga niks roepen over prijzen of wat je uit zou moeten willen geven, maar dat nieuwe machines niet degelijk of 'solide' kunnen zijn onderschrijf ik niet. Ik heb hier 'nieuwe' machines van Jet staan (2019 en 2021 bouwjaar) en die leggen respectievelijk 185 en 200 kilo in de schaal.

Ok, vergeleken met 'spul van opa' een lichtgewicht, maar geloof maar dat het bij het werken niet van zijn plek komt hoor.

Vroeger waren vlakken en vandikken zeer vaak aparte functies/machines, de laatste jaren die je heel veel combinaties inderdaad. Het is ook gewoon economisch om één en dezelfde schaaf-as tweemaal te kunnen inzetten. Als je het als bronmateriaal wil produceren voor je CNC machine (en dus maar één vlakke kant nodig hebt) snap ik de keuze voor een vlakbank, maar 20cm is niet heel groot / breed voor 'input' aan CNC (dat worden dan hele kleine projectjes?).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Een vlakbank hoeft vaak niet zo heel breed te zijn. Je gebruikt hem om je hout lijm klaar te maken. Een vandikte bank is wel fijn om wat breder te hebben. Daar gooi je je hout door heen nadat je het gelijmd hebt. Een knap oudje hoeft niet veel meer dan 200 euro te kosten, als je er voor wil rijden. Je hebt nieuwe machines met een prima bouwkwaliteit, maar niet iedereen kan en wil zo veel geld uitgeven voor zijn hobby, of aan een machine. Mijn complete machinepark kostte minder dan die ene zaagmachine van trigger.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Vroeger waren er geen hobby machines. Een oude compacte gietijzeren vlakbank kost vaak niet veel. Kijk wel even of er standaard schaafmessen in kunnen. De hele oude hebben nog een mes bevestiging met trekbouten. Die messen zijn ook van gereedschapsstaal en geen hss.
Bedankt voor de tip, hoe zie ik dat precies?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bedankt voor de tip, hoe zie ik dat precies?
Het stond vast ooit in de handleiding, voor die verteerd werd door de tijd :cool:.
Even opentrekken en naar de mes-as kijken. Bij 'hedendaagse' machines zitten de meestal in een sleuf en worden ze vastgeklemd met bouten die ín de sleuf zitten en tegen het mes aan drukken. Door ze te lossen druk je het mes dus klem tussen de bout en de overkant van de groef.

Hier een leuke site die veel uitlegt met foto's:

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Op de foto's van trigger staat het moderne systeem. Als je machine messen van 30 x 3 slikt, is dat het mooiste. Die heeft elke slijperij op voorraad. De oude messen zijn een stuk groter en liggen meer vlak. Ze zijn dikker en hebben sleuven waar de bouten door gaan. ze worden op de as geklemd met een meestal de ronding van je messenblok volgend stuk ijzer, waarin verzonken gaten zitten. Daar gaan de trekbouten in. Die worden in de beitel as geschroefd. Het gebeurt wel eens dat die bouten door overstrekking breken. Dan heb je een goede kans dat er een stuk uit je tafels wordt geslagen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Vlakken en op dikte maken kun je binnen bepaalde parameters ook op je cnc... Kanten rechten ook met wat slimmigheidjes. Denk daarbij aan de old school truuk om twee delen tegen elkaar te klemmen en dan op de naad door te zagen - zoiets kun je op een cnc nabootsen.
Als je maar af en toe zoiets hoeft te doen zou ik er geen machines voor aanschaffen, maar eerder investeren in wat specifieke frezen voor je cnc.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik zou pas investeren als je het nodig hebt. Zit er nuet een workspace oud in de buurt waar je wat ervaring op kunt doen zodat je weet of het handig/wenselijk is en wat je nodig hebt?
750 euro vs nul ervaring geeft mij nou niet echt vertrouwen dat het een succes gaat worden, het draait hard rond en kan gemeen bijten....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.