Vlak- vandikteband Elektra Beckum vastgelopen

Julius83

Nieuw lid
30 nov 2020
3
0
Beste forummers,

Ik snuffel hier al een hele tijd rond, en heb al een hoop waardevolle informatie en tips van dit forum af kunnen halen. Ik ben een enthousiast beginnend timmerman en momenteel bezig met de bouw van een huisje van natuurlijke materialen. Daarvoor heb ik ook een lading eiken vloerdelen tweedehands op de kop getikt. Mede voor het opfrissen van deze delen heb ik een Elektra Beckum vlak- vandikebank aangeschaft, de welbekende HC 260. Gisteren begonnen met de eerste planken door de vandiktebank te halen, wat een prime resultaat opleverde. Echter sloeg de machine op een bepaalde plank vast, die denk ik net wat dikker was. De machine krijg ik nu echter niet meer lopend.

Ik heb gekeken naar de ketting en riemen, maar dat ziet er prima uit. De motorbeveiliging is er naar mijn weten ook af (knopje ingedrukt). Ik weet nu even niet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Heeft hier iemand een idee?

Groet Juul
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Kan je de motor met de hand draaien en loopt dan de rest mee? Dan is het probleem niet mechanisch. Dan zit het in het elektrische gedeelte. Daar zal je aan moeten meten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
538
125
Er zitten een aantal beveiligingen op een HC260, met name op de positie van de afzuig of schermkappen.
Staan die nog goed ?
 

Julius83

Nieuw lid
30 nov 2020
3
0
Okay, dank voor de feedback. Ga er van de week als ik weer tijd heb mee aan de slag. Stroom zit nog wel op de groep. Maar soms vergeet je de meest voor de hand liggende oplossingen dus dat had goed gekund.. ;)
 

Bertus Bolknak

Nieuw lid
26 mrt 2023
1
0
oirschot
Ik heb ook een van dikte bank met een noodstop. Die moet ik wel uit trekken als ik daar tegenaan heb gestoten. anders doet ie niks. Is gewoon een extra veiligheid.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Ik heb hetzelfde gehad bij mij was de extra beveiliging (microswitch) die schakeld de motor uit bij het openen van de afzuiging zodat de machine niet gaat draaien als de kap van de afzuiging de schaafmessen niet goed afdekt.
Of zoals de vorige lezer schreef de noodstop is uitgeschakeld.
Simon
 

Julius83

Nieuw lid
30 nov 2020
3
0
Even een korte update: tot op heden nog niet aan toegekomen omdat er een zaken lopen die even voorrang genieten. Een vlugge blik heeft ook nog niet tot de ontdekking van de overige beveiligingen geleid. Zijn die terug te vinden in de gebruiksaanwijzing? Kan daar nl nog niets over vinden. Iig bedankt voor de tips dusver, zal laten weten als het is opgelost en wat het probleem was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.