Vlak en vandiktebank

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik zit een beetje rond te kijken naar een vlak en vandiktebank, ik weet wat zo'n machine doet, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Eigenlijk helemaal nieuw voor mij, dus waar kan ik beter om raad vragen dan hier dacht ik.

Als ik zoek met Google of op Marktplaats kom ik van alles tegen, oude dinosaurussen die onverwoestbaar zijn en nog aardig wat kosten
tot een consumenten alleskunner (als ik de sites mag geloven) voor al een bedrag van €249,-
Een onverwoestbaar machine van rond €2000,- is erg pro en niet echt nodig, maar die van €249,- heb ik ook mijn vraagtekens bij of dit wel zo raadzaam is.
Wat mag ik verwachten van een ±500 a 600 euro klasse?
Is dit een beetje stabiel, zuiver, goed in te stellen?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik zit een beetje rond te kijken naar een vlak en vandiktebank, ik weet wat zo'n machine doet, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Eigenlijk helemaal nieuw voor mij, dus waar kan ik beter om raad vragen dan hier dacht ik.

Als ik zoek met Google of op Marktplaats kom ik van alles tegen, oude dinosaurussen die onverwoestbaar zijn en nog aardig wat kosten
tot een consumenten alleskunner (als ik de sites mag geloven) voor al een bedrag van €249,-
Een onverwoestbaar machine van rond €2000,- is erg pro en niet echt nodig, maar die van €249,- heb ik ook mijn vraagtekens bij of dit wel zo raadzaam is.
Wat mag ik verwachten van een ±500 a 600 euro klasse?
Is dit een beetje stabiel, zuiver, goed in te stellen?
Volgens mij koop je voor € 600,- een prima lunchbox planer.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Ik lees mee, want ik heb praktisch dezelfde vraag. Weet inmiddels wel dat veel afhankelijk is of je 380 volt of 240 volt aansluiting hebt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een 'pro' vvd staan maar met de kennis die ik ondertussen opgedaan heb zou ik, indien ik opnieuw moest beginnen met beperkt budget, een hbm instapper durven kopen. Ja, je moet aanpassingen maken en concessies doen, maar dan ben je voor weinig geld wel onderweg.

Voor 500/600 kun je een betere, doch gebruikte machine krijgen. In de regel zijn de oude machines niet voor niks oud, het gaat gewoon mee. Je hebt wel
een hoop gewicht en soms roest.

Voor dat soort klein spul is 230v ook genoeg, pas bij de grotere machines heb je wat aan meer vermogen en komt 400v van pas.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
400v is voor mij geen probleem en de machine hoeft niet nieuw te zijn.
Ik heb een papiersnijmachine van het merk Maxima uit Tsjechoslowakije staan, niet kapot te krijgen en ook niet te verplaatsen :LOL:
Als je naar nieuwe kijkt, dan is het allemaal rammel blik dingen geworden.

Overigens had ik al een paar keer de term vvd hier voorbij zien komen, maar ik snap nu waar dit voor staat :geek:


Volgens mij koop je voor € 600,- een prima lunchbox planer.

Een lunchbox planer???
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Welke breedte heb je nodig? Welke lengte materiaal gebruik je?

Ik heb naar die combinatiemachines gekeken en vind het niet echt iets. Alles dat kan bewegen kan onnauwkeurigheden, onzekerheden veroorzaken en het kan kapot.

Al "klein" genoeg is dan zou ik naar twee kleine machines kijken. een zgn "benchtop jointer" en een "lunchbox". De eerste zijn in Europa amper te vinden. Alleen de Triton TSPL 152 en die is niet leverbaar tot ergens volgend jaar. Dan de combinatie in zo'n fliptop werkbank als je ruimte tekort komt.

EDIT: filmpje van zo'n combi
EDIT2: Of je bouwt het zelf
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Breedte heb ik het inderdaad niet over gehad nee, Tsja, 300mm / 350mm misschien.
Ik zal er geen dagelijks gebruik van maken en ook niet professioneel.
Maar de goedkopere versie ben ik bang dat deze van waaibomen kwaliteit zijn, misschien heb ik het mis, maar dit is mijn gevoel.

Leuk bedacht die tweede filmpje.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.026
367
Alphen aan den Rijn
De `lunchbox` is alleen voor vandikte schaven en niet voor vlakken ,
Zelf heb ik een Schepach HMS van 10 jaar oud , deze is voor mij goed genoeg .
Voordeel van deze is dat veel onderdelen te bestellen zijn
2de hands is er in deze klasse weinig te vinden .

Succes Willem
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
De `lunchbox` is alleen voor vandikte schaven en niet voor vlakken ,
Zelf heb ik een Schepach HMS van 10 jaar oud , deze is voor mij goed genoeg .
Voordeel van deze is dat veel onderdelen te bestellen zijn
2de hands is er in deze klasse weinig te vinden .

Succes Willem
Misschien wel in Tjechie waar Ambi woont. :)
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb zelf een Roda vlak/vandikte bank. Die is tweedehands soms te krijgen (zoals hier ). Ik vind die heel fijn werken, is compact weg te zetten en er zijn ook extra opzetstukken voor beschikbaar voor andere werkzaamheden als schuren en frezen. Compleet is hij wel wat duurder dan 600 euro.
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
ik zelf heb een tijd terug een Record Power PT260 (ook bekend als Metabo HC260) gekocht om net zoals als jij eens te kijken wat ik er allemaal mee wil / kan en niet meteen de hoofdprijs te betalen voor een grote / dure / zware VVD bank. Moet zeggen dat ik zelf al redelijk wat hout bewerkt heb op de VVD bank en de enige reden voor een "grotere" vvd bank zou voor mij zijn om meer maximale breedte te hebben (makkelijkers grote delen hout te vlakken) en misschien een "zwaardere" tafel voor de dikte deel van de VVD bank. omdat met lang / zwaar hout vind deze het invoeren zonder goede ondersteuning aan beide zijde niet heel leuk.

Een PT260 is volgens mij niet meer leverbaar vanuit Record Power maar begint het bij de PT107 die vooral voor de dikte bank al een zwaarder module heeft (dus meer gewicht kan dragen).

Denk via MP dat je best wel eens een Metabo / RP voorbij ziet komen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.