vlak en vandiktebank op een budget.

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Hey mensen, goedemorgen.

Woodworker op budget hier. Mijn grootste bron aan hout is gratis hout, voornamelijk kijk ik rond voor pallets e/d om toch te kunnen stoeien met hout.
Ik begin behendig te worden met een breekijzer. Persoonlijk wil ik het hout voor diverse projecten gebruiken, echter heeft het meestal wel nog wat liefde nodig.
Als ik dit allemaal moet schaven met een handschaaf, ben ik meer tijd bezig met schaven, dan met het daadwerkelijk maken van een project.

Ik ben dus aan het overwegen om een vlak en vandiktebank aan te schaffen. Gezien de kleine ruimte die ik heb, en een budget van 300 euro, zijn er niet veel opties beschikbaar.

Ik zag zelf een Einhell tc sp 204, en een HBM 8".

Over HBM heb ik het een en ander gelezen. Wat mensen vooral benadrukken is: chinees product, net genoeg voor hobbyist
Over de Einhell kan ik weinig vinden.

Het enige verschil wat ik kan lezen ( gezien de omschrijving van beide varieert per website) is dat de Einhell 80 euro duurder is, en 250 Watt meer vermogen heeft.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, is het waard om 80 euro meer te investeren, of hebben jullie betere alternatieven onder de 300 euro?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Ik zou zeggen: koop die HBM. Die kan echt wel pallethout verwerken. Tenslotte werk je niet met pallisander of een andere hardhoutsoort. Ik neem aan dat je projecten afgestemd zijn op het hout dat je gebruikt dus als die HBM een beetje verloop heeft is dat niet zo erg.
Overigens heb ik met beide geen ervaring. Ik heb lang, lang geleden een Mafell AD160 gekocht. Ook een klein machientje. Werkt prima mits je niet teveel in één keer afneemt.
En als je dan nog wat met de hand moet schaven dan is dat ook niet zo erg toch?
Overigens denk ik dat een dure machine best pallethout aan kan, maar dat dat wel overkill is. Heb je later de smaak te pakken én geld dan zoek je iets anders.

Een inca is natuurlijk prachtig maar die tik je niet zomaar op de kop en er is vaak werk aan. Is niet erg, maar dat je het maar weet.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Er was deze week een Scheppach vlak- en vandiktebank in de aanbieding bij de Lidl. Online uitverkocht, maar misschien is hij nog koop bij een winkel in de buurt? Voor dat geld kan je het zeker proberen.
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Er was deze week een Scheppach vlak- en vandiktebank in de aanbieding bij de Lidl. Online uitverkocht, maar misschien is hij nog koop bij een winkel in de buurt? Voor dat geld kan je het zeker proberen.

Voor 180 kan het idd geen miskoop zijn, zelfs als deze wat schoonheidsfoutjes heeft. Hopelijk hebben ze maandag nog eentje ergens op voorraad


Ik zou zeggen: koop die HBM. Die kan echt wel pallethout verwerken. Tenslotte werk je niet met pallisander of een andere hardhoutsoort. Ik neem aan dat je projecten afgestemd zijn op het hout dat je gebruikt dus als die HBM een beetje verloop heeft is dat niet zo erg.
Overigens heb ik met beide geen ervaring. Ik heb lang, lang geleden een Mafell AD160 gekocht. Ook een klein machientje. Werkt prima mits je niet teveel in één keer afneemt.
En als je dan nog wat met de hand moet schaven dan is dat ook niet zo erg toch?
Overigens denk ik dat een dure machine best pallethout aan kan, maar dat dat wel overkill is. Heb je later de smaak te pakken én geld dan zoek je iets anders.

Een inca is natuurlijk prachtig maar die tik je niet zomaar op de kop en er is vaak werk aan. Is niet erg, maar dat je het maar weet.

Bedankt voor het advies! Je hebt ook gelijk. Voor mij is het belangrijkste dat het hout niet meer schots en scheef is, en relatief glad is. Een beetje bijschaven is het probleem niet. Echter iedere plank volledig haaks te moeten maken en glad, dat is net iets te veel van het goede :D.


Aankomende week ga ik nog goed marktplaats afstruinen ( nog niks gevonden in de nabije omgeving ) . Mocht ik voor het einde van de week nog niks gevonden hebben, zal ik online eentje bestellen.
Als mensen nog tips hebben, ik hou dit topic goed in de gaten.
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Ik zal mijn best doen, ik heb zelf weinig ervaring met een vlak&vandiktebank, dus of de review echt waardevol zal zijn, geen idee :D
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Wow was dat ding 190 bij de lidl? Ik heb net 190 geboden op een 2 jaar oude. Volgens mij nog steeds een goede deal want ik volg MP al maanden en ze gaan altijd als zoete broodjes.
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Waar vind jij die dan op marktplaats? Ik kom er geen tegen ;)

ik heb wel nog een advies gekregen van een vriend van me voor een Powerplus POWX204
Het is niet de beste van de beste, maar het zou wel een betere optie zijn dan een HBM,Scheppach of Einhall
Iemand ervaring met Powerplus?
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Er was gister heel kort een Metabo voor 200 euro, die is binnen een paar uur opgepikt want hij was al weg voor ik de notificatie kreeg. Er stond nog wel een makita van 425 euro, als ik het budget had zou ik voor die gaan. De vorige Makita stond ook een paar dagen online, daar zit helaas niet een vlakbank in, dus die is iets minder flexibel.

Ik zie de goedkope machientjes wel een paar keer per maand voorbij komen.
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Helaas, die van de lidl is weg. Ik heb iig mijn salaris, en kan er dus eentje kopen. Ik zie wel laatste week regelmatig 2e hands op marktplaatst komen
Eentje van elektra in de buurt, alleen krachtstroom, rest allemaal 150+ km rijden, of 500+ euro
Zwaar dilemma, blijven surfen op marktplaats, of toch een budget nieuwe bestellen

ik heb nog 1 advies gekregen, en dat is de powerplus POWx204. Tot zover ziet deze het meestbelovende uit van de budgetvlakvandiktebanken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.