visgraat scheurtjes

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Hallo,

In mijn visgraattafel onstaan kleine kiertjes tussen 2 aangrenzende plankjes. Tafel is volledig geschuurd en toen met Bona Mix and Fill gevuld. Hierna 3x afgelakt met Skylt. Maar nu toch kleine scheurtjes. Komt vast door de hoge temperaturen van het moment. Hoe kan ik dit het beste repareren? Bona opnieuw? Houtlijm met wat schuurstof? Heeft er iemand goede suggesties?8bc77d6d-06a6-4d3b-b4d3-c72205a621fb.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.061
2.586
Wat gebruik je als drager? Hoe dik zijn de visgraatdeeltjes? Wat gebruik je om de temperatuur en luchtvochtigheid constant te houden?
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Wat gebruik je als drager? Hoe dik zijn de visgraatdeeltjes? Wat gebruik je om de temperatuur en luchtvochtigheid constant te houden?
Drager is een multiplex plaat waar de plankjes op verlijmd zijn met een watervaste D3 houtlijm en gespijkerd met 6 brads per plankje. Plankjes zijn 6mm dik.
Deze staat in de keuken. Temperatuur en vochtigheid niet geregeld nu het warm is.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Het lijkt me een normale werking van hout, waarover hier op het forum veel gesproken wordt, zeker in combinatie met multiplex. Je zult er mee moeten leven gezien de mix van materialen en klimatologische veranderingen. Als je het nu opvult knijpt het er in een natte herfst mogelijk weer tussenuit en heb je richeltjes op je tafel. Hooguit een flexibele kit gebruiken.

Fons
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Het lijkt me een normale werking van hout, waarover hier op het forum veel gesproken wordt, zeker in combinatie met multiplex. Je zult er mee moeten leven gezien de mix van materialen en klimatologische veranderingen. Als je het nu opvult knijpt het er in een natte herfst mogelijk weer tussenuit en heb je richeltjes op je tafel. Hooguit een flexibele kit gebruiken.

Fons
Bedankt, Ik ga eens zoeken naar een flexibele kit. Heb al meerdere tafels gemaakt op deze manier, en helaas is dit de eerste welke dit soort scheurtjes vertoond.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Gewoon flink in de was zetten. Eventueel een wat donkerdere soort. Goed uitpoetsen. Vult de kieren en is elastisch genoeg.

(Misschien een rubberen squeegie gebruiken bij het opzetten van de was?)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.