Vierkante schaal

Jasper de Bruin

Actieve deelnemer
25 nov 2014
31
82
Emmeloord
Enige tijd geleden kreeg ik van een kennis een vierkant stuk walnoot. Het was niet al te dik dus het moest maar een beetje platte schaal worden, en ik dacht ik laat hem ook vierkant. Maar ik wilde hem iets spannender maken dan alleen maar vierkant. Eerst even opnieuw zuiver vierkant gezaagd en vervolgens meranti latjes onder verstek ertegenaan gelijmd. Dat viel nog niet mee om dat nauwkeurig te doen en alle naadjes netjes dicht te krijgen.
Geschuurd tot K320 en afgewerkt met verbeterde Danisch Oil. Wat ook nog lastig was hem goed op de foto te krijgen. Het vertekend nogal door de vorm denk ik....

Bijlagen

• IMG_1409.jpg
    IMG_1409.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 44
  • IMG_1410.jpg
    IMG_1410.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 41
  • IMG_1451.jpg
    IMG_1451.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 42
  • IMG_1452.jpg
    IMG_1452.jpg
    108 KB · Weergaven: 42

Jasper de Bruin

Actieve deelnemer
25 nov 2014
31
82
Emmeloord
de schaal loopt ietsje gebogen. Hoe heb je dat gedaan?

Overigens wel een hele mooie schaal!
Na het lijmen van de randen heb ik hem opgespannen op een grote opspanplaat met van die rubber nokken. Past allemaal net, hij meet vierkant 24 cm en overhoeks 39 cm. (zie foto, ik heb er er nog even in teruggelegd). Je kan dan een uitsparing steken voor een "normale" chuck.
Vervolgens kan je hem omdraaien en ook aan de bovenkant zo`n uitsparing steken. Vervolgens kan je hem draaien, eerst de onderkant en als laatste de bovenkant.

Bijlagen

• IMG_1453.jpg
    IMG_1453.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 26

John1969

Post veel
10 jul 2023
812
453
‘s-Hertogenbosch
Enige tijd geleden kreeg ik van een kennis een vierkant stuk walnoot. Het was niet al te dik dus het moest maar een beetje platte schaal worden, en ik dacht ik laat hem ook vierkant. Maar ik wilde hem iets spannender maken dan alleen maar vierkant. Eerst even opnieuw zuiver vierkant gezaagd en vervolgens meranti latjes onder verstek ertegenaan gelijmd. Dat viel nog niet mee om dat nauwkeurig te doen en alle naadjes netjes dicht te krijgen.
Geschuurd tot K320 en afgewerkt met verbeterde Danisch Oil. Wat ook nog lastig was hem goed op de foto te krijgen. Het vertekend nogal door de vorm denk ik....
Heel mooie tekening ook met die golvende vlammen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.