Verzagen noten schaaldelen

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Hi,

Dusss… ik heb een lading schaaldelen a 5,5cm dik. Hier wil ik enkele projecten van maken maar merk dat ik in de knel kom met mijn materiaal. Verzagen kan ik alleen met mijn tafel zaag doen, heb geen lintzaag. Mijn Vandiktebank is erg smal en vervang ik met een grotere. Maar vooral het alleen kunnen verzagen met een tafel zaag geeft mij het idee dat ik veel materiaal verlies en maar Max 15cm breed kan verzagen.
Hebben jullie tips of is er iemand in de regio Zuid Limburg met een lintzaag die mij kan helpen ?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• D3E2E034-62E8-4455-AF7F-BF46E0A82565.jpeg
    D3E2E034-62E8-4455-AF7F-BF46E0A82565.jpeg
    120,4 KB · Weergaven: 27

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
een invalzaag met geleider ?
het kan zelfs met een gewone handcirkelzaag en een lange lat
Sorry dat heb ik er nog niet bij vermeld. Dat doe ik al. Gaat mij vooral om de dikte. 5,5/6 cm krijg ik niet snel netjes in wat bruikbaardere stukken (zal ook aan mij onervarenheid liggen)

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.922
1.102
Omgeving Eindhoven
Met de invalzaag zo diep mogelijk zagen en het laatste stukje wat je niet haalt qua diepte met de hand zagen.
Scheelt een mm of anderhalf qua breedte van de zaagsnede tov lintzaag, maar op een stationaire zaag (of het nu een lintzaag of tafelzaag is) ga je last krijgen met het gewicht etc dus niet mooi recht kunnen zagen omdat je de plank/balk niet gelijkmatig kunt doorvoeren.
En last van klemmen met zagen op de tafelzaag, eigenlijk alleen echt goed te doen als je het daarmee zou willen met een loopwagen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Hoe lang zijn de delen?
Lintzaag is niet echt een optie tenzij je een Danckaert of dergelijke hebt.
Tafelzaag kan en dan is rolwagen handig tenzij je een zware cabinet zaag met grote tafel hebt.
Handigste is een cirkelzaag. Zou ik uitkijken naar een timmerzaag van blauwe Bosch, Makita of Hitachi. Die oudere machines (zoals mijn CU9) zijn ideaal voor deze klussen. Vermogen op overschot. Zulk een zaag trekt op haar sloffen door dit hout. Deze zagen zijn wel geen precisiemachines (niet vergelijkbaar met invalzaag).
Ik trek een streep met potlood of smetkoord en volg uit de hand. Juist zagen achteraf op de zaagtafel en vlakbank.
Mocht je er niet uit geraken mag je bij mij langs komen.

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Het zagen van rechte planken krijg ik geregeld. Mijn invalaag red het net als er niet te veel kromming in de plank zit.
Maar zeg dan heb ik een plank van 5,5cm dik en nu max 15cm breed omdat ik hem dan alleen naar 15x2,x kan verzagen op een tafelzaag.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Het zagen van rechte planken krijg ik geregeld. Mijn invalaag red het net als er niet te veel kromming in de plank zit.
Maar zeg dan heb ik een plank van 5,5cm dik en nu max 15cm breed omdat ik hem dan alleen naar 15x2,x kan verzagen op een tafelzaag.
Ik begrijp je antwoord niet…

Kaaz

Nieuw lid
11 jul 2020
11
0
mijn festool 75 gaat na aftrok van de 5 mm voor de geleider 70 mm diep
is de investering in een gelijkaardige zaag of een lintzaag niet verantwoord, dan vraag je best hulp
Ik kan dit beamen, zelf eerst een festool ts55 gehad die voor dit soort werk gewoonweg niet krachtig genoeg is en prettig om mee te werken.
Die verkocht en een ts75 gekocht, vrij lomp in duidelijker een stuk krachtiger die door schaaldelen heen gaat als boter!
Het is inderdaad even een investering, maar het is het waard.
Tevens met de zaag en geleider onder een hoek te zetten zaag je prachtige schuine afrondingen in 1 keer ermee als je de tafel er mee op eindmaat zagen en afwerken.

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Ik begrijp je antwoord niet…

Ik zaag de schaaldelen nu in de lengte met mijn invalzaag+ geleider. Hier kan ik met het oog op verzagen alleen 15cm brede stukken zagen. De dikte van een plank is dan 15cm breed, 5,5cm dik en XX lang. Met mijn tafelzaag kan ik immers slechts snedes van 7,5cm hoog maken. Flip ik de plank heb ik dus 15cm.
Als ik een stuk van 20cm breed wil kan ik deze dus niet verzagen naar dunnere planken en heb ik dus een bonk van 5,5cm dik.

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
Ik zaag de schaaldelen nu in de lengte met mijn invalzaag+ geleider. Hier kan ik met het oog op verzagen alleen 15cm brede stukken zagen. De dikte van een plank is dan 15cm breed, 5,5cm dik en XX lang. Met mijn tafelzaag kan ik immers slechts snedes van 7,5cm hoog maken. Flip ik de plank heb ik dus 15cm.
Als ik een stuk van 20cm breed wil kan ik deze dus niet verzagen naar dunnere planken en heb ik dus een bonk van 5,5cm dik.
Ok, dan gaat het dus zuiver over herzagen en dat kan nu alleen met een lintzaag...wel eerst een rechte kant zagen en goed ondersteunen met rollerbankjes oid

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Ok, dan gaat het dus zuiver over herzagen en dat kan nu alleen met een lintzaag...wel eerst een rechte kant zagen en goed ondersteunen met rollerbankjes oid
Nu ben ik ook mee.
Herzagen van planken van 52 mm naar bruikbaar hout met een afgewerkte maat van pakweg 20 mm is een uitdaging. Korte stukken zijn doenbaar, langere stukken moeilijk. 52 mm is maar nipt om 20 mm over te houden. Dan moet je zeer mooi recht zagen en vertrekken van rechte planken.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.876
587
..en hout dat goed geacclimatiseerd is, stukken zonder spanning/knoesten, etc. Het moet allemaal heel goed zitten om van 52 mm naar 2x 20mm bruikbaar hout te geraken.

Ik weet niet wat het doel/project is dat je voor ogen hebt, maar ik zou misschien geneigd zijn om 2 stukken van 52mm te verzagen in telkens ±32 en ±18mm, en vervolgens de twee 18mm delen te verlijmen tot 1 deel. Zo heb je wel meer verlies bij het schaven natuurlijk, maar wel gegarandeerd goed bruikbaar hout na het op maat brengen.

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Bedankt heren! wetende dat het moeilijk of bijna niet goed te doen is stelt mij ook gerust :) Dan verzin ik wat anders of gebruik wat andere delen.

#lessonlearned!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.