Verwisselen freesas felder F700

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,

Ik heb mij onlangs een Felder F700 gekocht met drie verwisselbare freesassen. Helaas lukt het mij niet om de huidige freesas te verwisselen.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb wat foto's genomen, maar die brengen allicht niet veel verheldering.

Mocht er iemand zijn met hetzelfde moedel, dan hoor ik het graag.

Bedankt

Frank

Felder 1.jpg
 

Bijlagen

  • Felder 2.jpg
    Felder 2.jpg
    154,8 KB · Weergaven: 32
  • Felder 3.jpg
    Felder 3.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 31
  • Felder 4.jpg
    Felder 4.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 31

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
proficiat !
2dehands ? zou wel eens kunnen zijn dat de vorige eigenaar de as nooit gewisseld heeft
daardoor kan die muurvast zitten
verwisselbare assen worden toegepast om geen tijd te verliezen door het wisselen van freeskoppen
je kan de vraag aan db&s of goossens-santens stellen
hopelijk is er een collega die jou kan helpen
 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Het is een wat oudere Felder frees, dus het kan wat anders gaan dan mijn wat jongere Felder frees, maar ik gok dat het in de basis gelijk zal zijn.

Heel eerst de spanning van de snaar af die motor met as verbindt. De freesas wordt helemaal boven en helemaal beneden vast gehouden door het groene gietijzer. Boven en onder zit een bout (waarschijnlijk inbus bout) die het gietijzer strak om de lagers op de freesas trekt. Die 2 bouten moet je los draaien. Nu kun je de as naar boven trekken. Wel zorgen dat je de snaar niet mee naar boven trekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Kijk even naar deze video. Daar wijst de man op tijd 5.29 2x een hangreep aan. Die moeten worden losgedraaid. Misschien dat bij jou machine het geen handgrepen zijn, maar normale (inbus)bouten.

 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Kijk even naar deze video. Daar wijst de man op tijd 5.29 2x een hangreep aan. Die moeten worden losgedraaid. Misschien dat bij jou machine het geen handgrepen zijn, maar normale (inbus)bouten.

Dank voor de reacties. Alles wat hierboven al gesuggereerd is aan oplossingen heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik blijf zoeken. Voorlopig jammer want ik heb zowel de 30 mm as als de as voor bovenfreesjes, maar dus nog niet kunnen uittesten.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Het is een wat oudere Felder frees, dus het kan wat anders gaan dan mijn wat jongere Felder frees, maar ik gok dat het in de basis gelijk zal zijn.

Heel eerst de spanning van de snaar af die motor met as verbindt. De freesas wordt helemaal boven en helemaal beneden vast gehouden door het groene gietijzer. Boven en onder zit een bout (waarschijnlijk inbus bout) die het gietijzer strak om de lagers op de freesas trekt. Die 2 bouten moet je los draaien. Nu kun je de as naar boven trekken. Wel zorgen dat je de snaar niet mee naar boven trekt.
Dank Peter, de stappen zoals je beschrijft heb ik uitgevoerd, maar ze blijft muurvast zitten. Misschien wat kruipolie op de plekken waar het gietijzer de as vasthoudt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ik denk dat het gietijzer net wat te strak om de as zit. Je zou voorzichtig wat opwaartse kracht kunnen uitproberen. Monteer een freeskop op de as, maar gebruik geen vulringen. Monteer de klemring op de bovenkant van de as. Nu kun je door de freeskop naar boven te schuiven, een voorzichtige (opwaartse) tik geven op de sluitring en hopen dat de as zo los schiet.

Eerst wat kruipolie toepassen, kan nooit kwaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik denk dat het gietijzer net wat te strak om de as zit. Je zou voorzichtig wat opwaartse kracht kunnen uitproberen. Monteer een freeskop op de as, maar gebruik geen vulringen. Monteer de klemring op de bovenkant van de as. Nu kun je door de freeskop naar boven te schuiven, een voorzichtige (opwaartse) tik geven op de sluitring en hopen dat de as zo los schiet.

Eerst wat kruipolie toepassen, kan nooit kwaad.
Goede tip, ga dat eens proberen. Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.