verstekverbinding tuintafel

deen_1980

Nieuw lid
3 feb 2024
3
1
nl
Ik wil een tuitafel maken, en zou jullie advies willen vragen mbt tot een hoekverbinding.

Het gaat om de verstekhoek aangegeven met de blauwe pijl.
Ik zou deze verbining met een pen + lijm willen maken.

1. hoe voorkom ik dat er scheurvorming onstaat bij deze verstekhoek, of is er een beter alternatief dan het toepassen van een verstek?

1. Is deze verbinding sterk genoek als ik deze verlijm + penverbinding? lijmoppevlak is 12*7cm.

2. wanneer ik een stalen dwarverbinding zou maken, wordt de hoekverbinding dan sterker, of juist zwakker omdat het hout gaat werken en het staal niet?

3. Ik zou de tafel uit massief iroko hout willen maken. Ik las dat dit een goed alternatief is voor teak. klopt dit, of zijn er betere alternatieven? Ik zou graag hout willen gebruiken dat zo weinig mogelijk werkt, en wat niet vlekt op de terrastegels.

verstekhoek.JPG

verstekhoek2.JPG


frame.JPG







Wanneer balk B uitzet, zal balk C onderaan naar binnen trekken vanwege fixatie aan stalen balk A. Hierdoor ben ik bang dat bij X het hout gaat kieren.
kieren.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Hout zet uit in de breedterichting en slechts in zeer minieme mate in de lengterichting (verwaarloosbaar). Ik neem aan dat de nerf in plank B in lengterichting loopt (zou toch moeten) en dit ook geldt voor poot C. Het hout van B en C zetten gelijkmatig uit zodat er weinig risico is op scheuren van de verbinding.

2de (1): ja (wel D4 lijm gebruiken)

(2): waarom zou je stalen balken gebruiken ? Hoe lang en breed wordt de tafel ? Als je toch stalen balken gebruikt, voorzie deze dan van slobgaten om plank B en poot C te bevestigen. Anders krijg je gegarandeerd problemen.

(3): Andere forummers zullen je hier beter op kunnen antwoorden.

Ik hoop dat je aan het bovenstaande iets hebt (en vermits ik ook maar een amateur ben, hebben andere forummers misschien andere/betere inzichten :) )

Groeten,
Luc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.