Verstek zagen kromme panelen

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Ik ben een kast aan het maken voor in de woonkamer. Hiervoor gebruik ik het purperhart van de veiling van ongeveer een jaar geleden. Dit hout trekt in alle richtingen krom, maar ik denk dat ik de krommingen er wel uit kan trekken met lijm en domino's.

De panelen wil ik in verstek verbinden. Nu staan de panelen natuurlijk ook bol/hol, waardoor ik bang ben dat het verstek niet strak wordt gezaagd met m'n invalzaag, doordat de rail niet plat op het hout ligt. Ik heb gekeken of ik de verstekken met de router kan maken, maar mijn verstekbit is niet hoog genoeg voor de ~2.2 cm dikke panelen (en mijn router is stuk).

Hebben jullie tips over hoe ik de verstekken strak kan zagen? Indien nodig kan ik nog wat foto's plaatsen van de panelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Volgens mij gaat het niet lukken met kromme panelen. Ik had al grote moeite om mdf goed te krijgen.
Je hebt een flinke frees nodig om dit te frezen. Ik kon het vrij snel in een keer frezen. 2300W en 12 mm frees. In meerdere stappen kan ook.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik moest bij mdf al flinke druk van boven uitoefenen en het dan langs de geleider voeren. Ik ben bang dat je al een aanvoerapparaat moet hebben wil dit gaan lukken. Je kunt het proberen. Maak een proefstuk. Laat in de hoogte wat hout staan de eerste keer. Je kunt nu heel eenvoudig zien of de rand die er nog staat recht is. Dan krijg je je verbindingen dicht.
Succes.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Je hebt eigenijk maar 1 goede oplossing, dat is het hout vlakken. Als het over de breedte bol is gaan staan, dan helpt het om het in de lengte in smallere delen te zagen, vlak te schaven en weer te verlijmen tot 1 paneel. Zo verlies je niet te veel dikte. Het hout is waarschijnlijk in huis droger geworden.
Purperhart is redelijk weerbarstig hout, hard, stijf, dat druk je niet zo maar vlak.

Ben benieuwd wat je gaat doen en we zien natuurlijk graag het resultaat, een mooie kast voor op het forum.

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Heb je zo ook niet de kans dat je domino's niet in lijn komen te staan? Het lijkt me redelijk kansloos.. als overigens een rechte balk er tegen aan klemmen niet werkt, dan gaat recht trekken ook niet lukken.
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
De buiging is er met de hand redelijk uit te drukken. Ik ga het dus proberen met een balk erop te klemmen. Gelukkig zijn de panelen extra lang, zodat ik het op de uiteinden kan proberen. Anders inderdaad door midden zagen en vlakken.

Als het verstek niet lukt, wordt het een butt joint. Dat zou jammer zijn,want het onderste paneel is deels vuren, omdat de purperhart op was. Dat laat ik graag uit het zicht.

Dank jullie voor de tips! Ik zal wat foto's plaatsen als de kast klaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roelv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.