Als je de einden van die korte stukken takken open kunt laten dan zal het wel drogen zonder problemen.
Berk heeft wel enkele eigenschappen die je echt wel in gedachten moet houden, als het hout buiten light voor een jaar of wat langer zitten er wormen in en ook fungus, dat verrot het hout in de kortste tijd, je kunt pijpen vinden waar het overgebleven spul dat hout was, er zo uitvalt, Ik heb een foto van zo’n stuk berken pijp hier.
Als je het op de goede tijd vind kun je het hout wel gebruiken met mooie slaap er in, maar je kunt dat hout niet met de schors er aan op een droge plaats weg leggen, omdat het hout nauwelijks droogt en de fungus gewoon doorgaat met het rottingen proces, je moet de schors er af halen, (snijd door de schors aan een kant en peel (schil) de schors er af).
Een ander ding is dat het hout krimpt waneer het droogt, maar de schors niet, Ik heb did enkele keren meegemaakt, en het is niet makkelijk om dit te stoppen, Ik was gevraagd om een set servet ringen te maken van Berk met de schors er aan, voor deze heb Ik de cambium vol met CA laten trekken, werkt maar de schors will ook nog afschillen aan de buitenkant en dat moet je ook weer stoppen.