Verschil tussen de zwarte antisplinterstrip en de semi transparante op een invalzaag-lineaal?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
Wie merkt het verschil tussen de zwarte antisplinterstrip en de semi transparante op een invalzaag-lineaal?
Voor en nadelen?
Zelf denk ik dat de transparante meer splinters zal tegenhouden omdat deze volgens mij wat stugger is. Heb er nog nooit mee gezaagd, wél met de zwarte.
Wie kan er wat over vertellen?

• Leuk
Waarderingen: HenkG

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Ik heb geruime tijd geleden de strip op mijn festoolrail vervangen. Oude zwart nieuwe transparant.
Ik heb tijdens het werken geen verschil opgemerkt.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
In dit geval heb ik het over een Festool.
Maar als een rode strip, zoals bij jou, zeer goed functioneert mag dat ook wat mij betreft.
Moet technisch wel passen natuurlijk.
Wat kan jij (Mink) er nog meer over vertellen? Tevreden? Stug?
Wat is de dikte en de breedte van die rode?

Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
Ik heb geruime tijd geleden de strip op mijn festoolrail vervangen. Oude zwart nieuwe transparant.
Ik heb tijdens het werken geen verschil opgemerkt.

Heb je met hoogwaardige materialen (hoogglans HPL bijvoorbeeld) gewerkt met beide strips?
Wat is de dikte van die transparante?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.979
2.503
Klein-Brabant, Vlaanderen
om het splinteren te beperken/vermijden zaagt men met een invalzaag eerst een paar mm diep, en nadien volledig door het materiaal
zet je onder je lineaal een strip die dikker is dan de beschikbare hoogte, dan krijg je bij 90° een schuine snede

• Leuk
Waarderingen: The Boktor en Nova

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
om het splinteren te beperken/vermijden zaagt men met een invalzaag eerst een paar mm diep, en nadien volledig door het materiaal
zet je onder je lineaal een strip die dikker is dan de beschikbare hoogte, dan krijg je bij 90° een schuine snede

Is mij bekend inderdaad.
Met die methode zijn dan helaas wat extra handelingen.
Je kan het werkstuk ook op z'n kop leggen, maar werkt wat ongemakkelijker.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Heb je met hoogwaardige materialen (hoogglans HPL bijvoorbeeld) gewerkt met beide strips?
Te lang geleden om er wat zinnigs over te zeggen. Dikte hoor je als ik vanmiddag uit de werkplaats kom.
Die transparante is van festool dus ik heb nooit nagedacht over de dikte.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.979
2.503
Klein-Brabant, Vlaanderen
zijn zowel de rail als de strip van festool, dan kan je er van uit gaan dat festool over de dikte nagedacht heeft + dat uitgetest
je zou met een schuifpasser de dikte kunnen meten
heeft dat zin ?
de strip dient ook om onder de druk van jou + de zaag de rail op zijn plaats te houden
een strip die je niet minstens minimaal samen kan drukken, schuift volgens mij gewoon weg

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
Het was idd een overbodige om te vragen naar de dikte van die transparante strip. Die is natuurlijk hetzelfde als de zwarte.
Heb nog wel steeds het idee dat de transparante stugger/harder zijn. En wellicht daardoor eerder verschuiven. Ik zal er iig klemmen opzetten.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Het was idd een overbodige om te vragen naar de dikte van die transparante strip. Die is natuurlijk hetzelfde als de zwarte.
Heb nog wel steeds het idee dat de transparante stugger/harder zijn. En wellicht daardoor eerder verschuiven. Ik zal er iig klemmen opzetten.
Dat was ook mijn gedachte toen ik ze monteerde. IK zet er bij nauwkeurig werk altijd klemmen op.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.