Verschil in stofzak van houtmot afzuiging?

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Beste spaanders,

Nu mijn HM2 weer op volle toeren draait heb ik een tweedehands houtmot afzuiging van marktplaats getrokken voor 25€. Na een paar 3d prints om wat aansluitingen te herstellen heb ik hem eindelijk aangezet en nu valt me op dat er nogal een luchtje van de stoffen zak afkomt.

Nou was ik benieuwd of er verschil zit in die zakken aller eerst qua fijnstof doorlaat en ten tweede of de motor het minder tof zou vinden als er een fijnmazige zak op geknoopt wordt. Het is een uit 1988 gebouwde Electra Beckum.

IMG_20220312_174416.jpg
Ruikt naar ongeventileerde paardenstal als je hem aanzwengeld 🤮
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Geen enkele zak is als het gaat om fijnstof doorlaat ideaal. Koop een papierfilter, bijvoorbeeld hier:

HBM Microfilters
Dank voor je reactie!
Ik gebruik hem alleen op de schaaf / van dikte bank dus veelal grove spaanders.

Overige machines heb ik op een stofzuiger met cycloon en fijnfilter.

Als ik de schaaf aan zwengel staat de poort open en ventilatie aan. Eventueel kan ik een stofmasker op zetten (heb ik ivm airbrush).

Het ging mij in dit geval puur om de zak. Zit daar verschil in of kan ik voor 12€ die van de scheppach bestellen en werkt dat net zo goed als alle andere of gaat die sneller kapot ofzo?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Die zakken zorgen er alleen voor dat spaanders niet het luchtruim kiezen. Of zakken van bepaalde fabrikanten sterker zijn dan van andere weet ik niet. Ik weet wel dat je goed op de maat (diameter) moet letten. Te klein werkt niet, maar te groot is ook pet, want de stof die je overhoudt krijg je moeilijk onder de spanband. En het lekt natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Duplex

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.